۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
جایگاه سومی ایران در اوپک حفظ شد| افزایش قیمت نفت ایران
گزارش اوپک نشان می‌دهد؛

جایگاه سومی ایران در اوپک حفظ شد| افزایش قیمت نفت ایران

بر اساس گزارش ماه مارس اوپک، ایران جایگاه سومین تولیدکننده نفت این سازمان را در ماه فوریه حفظ کرد و قیمت نفت خام سنگین ایران با افزایش ۲۰ سنتی به ۸۰ دلار و ۳۴ سنت رسید.

به گزارش بازار، گزارش ماه مارس اوپک نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه فوریه (بهمن‌ - اسفند) ۲۶ میلیون و ۵۷۱ هزار بشکه نفت خام در روز تولید کردند که ۲۰۳ هزار بشکه بیشتر از ۲۶ میلیون و ۳۶۸ هزار بشکه ماه ژانویه است.

بر اساس گزارش ماه مارس اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه ۸ میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه و عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۴۸ بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.

بر اساس گزارش منابع ثانویه، ایران در ماه فوریه ۳ میلیون و ۱۴۸ بشکه نفت خام تولید کرده که ۱۵ هزار بشکه کمتر از ژانویه ۲۰۲۴ (بهمن‌ - اسفند) بوده است.

تولید هفت عضو این سازمان در دوره مورد بررسی با افزایش همراه بود که بیشترین افزایش تولید با ۱۴۴ هزار بشکه در روز مربوط به لیبی است؛ ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) معاف هستند.

قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی ۲۰ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش یافته است، قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه فوریه ۲۰۲۴، ۸۰ دلار و ۳۴ سنت ثبت شد، در حالی‌ که این رقم در ماه ژانویه ۲۰۲۴، ۸۰ دلار و ۱۴ سنت برای هر بشکه بود.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۴ میلادی ۸۰ دلار و ۲۴ سنت بوده است.

قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه فوریه ۲۰۲۴ به ۸۱ دلار و ۲۳ سنت برای هر بشکه رسید که یک دلار و ۱۹ سنت (۱.۵ درصد) بیشتر از ماه ژانویه ۲۰۲۳ است.

بر اساس گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک (مارس)، تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۴ میلادی با ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه افزایش روزانه همراه خواهد بود. مجموع تقاضای نفت جهان برای سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۰۴ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده، در حالی که این رقم در برآورد گزارش ماه فوریه روزانه ۱۰۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بوده است.

اوپک در گزارش ماهانه خود همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵، یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و به مجموع ۱۰۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

کد خبر: ۲۷۸٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha