۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
میوه شب عید حسرت شد| مسئولان مثل همیشه ابراز رضایت می کنند 
بازار گزارش می‌دهد؛

میوه شب عید حسرت شد| مسئولان مثل همیشه ابراز رضایت می کنند 

گرگان- در حالی که مردم و کسبه در صنوف مختلف از شرایط بازار نالان هستند اما مسئولان استان با اعلام آمار و ارقام در خصوص تامین و توزیع میوه شب عید از شرایط موجود ابراز رضایت می کنند.

نجمه جهان تیغ، بازار: بازار شلوغ و پر تب و تاب بود، مردم از این مغازه به آن مغازه می رفتند اما دقت که می کنیم در می یابیم که خرید هایی که در دست مردم است با تب و تاب بازار همخوانی ندارد. شاید این مردم هنوز باور نکرده اند که توان خرید ندارند و به امید ارزانی و طرح های ویژه شب عید به بازار مراجعه می کنند. از دست خالی مردم و بیکاری فروشندگان می توان دریافت که بازار شب عید رونق سابق را ندارد.

مردم ناراضی، فروشندگان ناراضی اما مسئولان همچنان آمار می دهند و از طرح های ویژه رونمایی می کنند.

فروشندگان میوه و تره بار می گویند پول آب، برق، گاز، مالیات و مواردی از این قبیل بر قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد و به قیمت هر کیلو میوه می‌افزاید و مردم بیشتر به سمت خرید از وانت بارها روی آورده اند.

در میان مردم که می رویم و سخنان خوش مسئولان را در کنار گلایه ها قرار می دهیم در می یابیم که فاصله زیادی بین این دو وجود دارد.

یکی از شهروندان گرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با گفتن این جمله که «میوه کجا بود مردم فقط خورشتی شانو میخرن» به کاهش توان مردم در خرید انواع میوه اشاره کرد و گفت: اگر به رفت و آمد ها در بازار نعلبندان دقت کنید مشاهده خواهید کرد که اکثر مردم به خرید گوجه، سیب زمینی و پیاز، کدو و سایر صیفی جات بسنده می کنند.

قدیم تر ها میوه شب عید را جعبه ای می خریدیم

عباس ملک که در بازار نعلبندان با خبرنگار ما گفت و گو کرد، گفت: قدیم تر ها میوه عید را جعبه ای می خریدیم اما اکنون جرئت چنین کاری را نداریم.

دو سه سال اخیر توان خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده که این مسئله دخل و خرج کسبه را هم تحت تاثیر قرار داده است

وی در حالی که به میوه های دست دوم جعبه های پایین اشاره می کند می گوید: «مردم مجبورن همین پرتقال خرابا رو بخرن دیگه».

یکی از مغازه داران مسن در شهرک ویلاشهر گرگان که علاقه ای به ذکر نام خود نداشت به خبرنگار بازار گفت: چندین سال است که در این مکان میوه و تره بار به دست مردم می دهیم و خدا رو شکر از شرایط راضی بودیم اما دو سه سال اخیر توان خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده که این مسئله دخل و خرج کسبه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

شاگرد مغازه را مرخص کرده ام

وی می گوید حدود هشت ماه است که به ناچار شاگرد مغازه را مرخص کرده ام و علی رغم میل باطنی همراه همسرم و به صورت شیفتی مغازه را اداره می کنیم.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: توان خرید مردم هر روز نزولی می شود و امسال نسبت به سال گذشته سفره های مردم بسیار کوچکتر شده است.

روح الله شاهینی افزود: مردم بیشتر نیاز روزانه خود را برطرف می کنند و بعید می دانم چیزی تحت عنوان «خرید عید» برای آنها معنا داشته باشد.

گرایش مردم صرفا به سمت خرید صیفی جات برای تهیه غذا سوق پیدا کرده است و میوه از سبد غذایی خانواده ها تقریبا حذف شده است

وی با بیان اینکه تره بار شامل صیفی جات و میوه جات است، گفت: میوه جزو نیاز مردم و صیفی جات جزو واجبات حساب می آید.

مردم صرفا صیفی جات می خرند

شاهینی اضافه کرد: در سال های اخیر و به خصوص امسال گرایش مردم صرفا به سمت خرید صیفی جات برای تهیه غذا سوق پیدا کرده است و میوه از سبد غذایی خانواده ها تقریبا حذف شده است.

وی ادامه داد: دولت همیشه اقدامی را انجام می دهد و سپس به دنبال برطرف کردن معضلاتی است که به واسطه آن اقدام رخ داده.

میوه شب عید حسرت شد| مسئولان مثل همیشه ابراز رضایت می کنند 

شاهینی گفت: شهرداری وانت های کنار خیابان را جمع کرد اما در قبال آن مکانی را برای آنان در نظر نگرفت و مسئولان نگران تامین معیشت این افراد نیستند.

وی تصریح کرد: با شهرداری و فرمانداری وارد گفت و گو شده ایم اما جز شنیدن کلمه «چشم» فعلا عملکردی در این خصوص از آنها ندیده ایم، امیدواریم با پیگیری های ما اقدامات شایسته تری انجام شود.

به گفته وی، مغازه داران به دلیل اینکه هزینه‌ های مختلفی پرداخت می کنند به ناچار اجناس را با قیمت بالاتر به فروش می رسانند.

کاسبی هر روز در حال پسرفت است

شاهینی ادامه داد: با ادامه این روند سال آتی بسیاری از مغازه داران به سمت فروش میوه و تره بار از طریق وانت یا تغییر شغل خواهند رفت.

وی اضافه کرد: باید این مسئله به صورت ریشه ای حل شده زیرا مالیات از مغازه دار اخذ می شود اما در مقابل هیچ گونه خدماتی دریافت نمی کند.

شاهینی با بیان اینکه کاسب اگر نتواند کاسبی کند به سوی شغل های دیگر خواهد رفت، گفت: کاسبی هر روز در حال پسرفت است، کاسبان در همه صنوف وضعیت مناسبی ندارند و صرفا به توان خود اتکا دارند.

خبرنگار بازار به دلیل اهمیت موضوع بازار شب عید و ماه مبارک رمضان به سراغ مسئولان جهاد کشاورزی استان رفت. معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی گلستان، توزیع میوه شب عید با محوریت سازمان تعاون روستایی انجام می شود.

حسین پهلوانان همچنین گفت: به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان توزیع خرما مضافتی نیز در استان صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز نظارت بر بازار با طرح «عید تا عید» در سطح بازار عمده و خرده فروش ها انجام می شود و در این ایام نرخ کالاهای اساسی افزایش نخواهند یافت.

مدیر تعاون روستایی گلستان هم در گفت‌وگویی اظهار کرد: ذخیره‌سازی سیب و پرتقال به میزان کافی در انبارها و سردخانه‌های استان انجام شده است.

توزیع میوه ۱۵ درصد زیر قیمت بازار

محمدرضا جامی معتقد است امسال بازار میوه از لحاظ تامین و قیمت‌گذاری، متعادل و بدون تنش است، گفت: با این وجود تعاون روستایی بر حسب وظیفه، اقلام شب عید را ۱۵ درصد زیر قیمت بازار در استان عرضه می‌کند و پس از شروع سال جدید نیز توزیع میوه را در استان خواهیم داشت.

جامی گفت: امسال عرضه ۱۰۰ تُن پرتقال و ۸۰ تُن سیب و ۱۵ تُن خرما ویژه نوروز و رمضان در گلستان در نظر گرفته شده و آمادگی تامین و عرضه بیشتر آن در استان وجود دارد.

جامی می گوید: توزیع خرما در استان آغاز شده و با ۱۵ درصد پایین‌تر از قیمت بازار در دسترس مردم قرار دارد.

مدیر تعاون روستایی گلستان یادآور شد: قیمت هر کیلو خرما تنظیم بازار ۸۹۰ هزار ریال است و قیمت میوه شب عید نیز هنگام عرضه اعلام خواهد شد.

میوه شب عید حسرت شد| مسئولان مثل همیشه ابراز رضایت می کنند 

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری گرگان هم در گفت‌وگو با بازار از برپایی دو بازارچه در معبر اصلی شهر یعنی خیابان امام خمینی گرگان خبر داد و گفت که یکی از این بازارچه ها مخصوص تره بار بوده و شهروندان می توانند کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند.

احمد سالاری با بیان اینکه «چهارشنبه بازار» گرگان تا پایان سال همه روزه دایر است، ادامه داد: این بازارچه ها و نمایشگاه ها تا ۲۸ اسفند ماه سال جاری به فعالیت خود ادامه می دهند.

کشف ۱۴۴ تخلف صنفی در بازار شب عید

سرپرست تعزیرات حکومتی استان گلستان هم به خبرنگار بازار گفت: از ابتدای طرح ویژه عید و ماه مبارک رمضان تا ۲۰ اسفند ۱۴۴ تخلف صنفی در استان گلستان مشاهده و گزارش آن برای رسیدگی به شعب تعزیرات حکومتی تنظیم شده است.

طرح ویژه نظارتی عید و ماه مبارک رمضان تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه دارد

رضا قشلاقی با بیان اینکه تیم بازرسی مشترک تعزیرات با همکاری اتاق اصناف، مرکز بهداشت، جهاد کشاورزی و پلیس امنیت اقتصادی استان از ۱۵ اسفند ماه سال جاری نظارت بر بازار شب عید را آغاز کرده است، اظهار کرد: طرح ویژه نظارتی عید و ماه مبارک رمضان تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه دارد.

به گفته سرپرست تعزیرات حکومتی استان گلستان، میادین تره بار، فروشگاه های خشکبار، قالیشویی ها، آرایشگاه ها، رستوران ها و امکان تفریحی و تفرجی جامعه هدف این طرح نظارتی هستند.

به گزارش خبرنگار بازار، کاهش مصرف میوه در خانواده ها قطعا مشکلاتی را برای سلامتی آنها به وجود خواهد آورد که تبعات آن در آینده ای نزدیک دامن گیر خواهد شد علاوه بر آن کاهش توان خرید مردم به خصوص در اعیاد و مناسبت ها شرمندگی و نارضایتی را به همراه دارد.

کد خبر: ۲۷۸٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha