۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
ارتقای کیفی محصولات و فرآیندهای پالایشی با استفاده از فناوری‌های هسته‌ای
مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان عنوان کرد

ارتقای کیفی محصولات و فرآیندهای پالایشی با استفاده از فناوری‌های هسته‌ای

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت: افقی روشن برای بهره‌مندی صنایع پالایشی کشور از فناوری‌های روزآمد هسته‌ای در صنایع پالایشی کشور فراهم شده است.

به گزارش بازار، حکیم قیم در بازدیدی از بخش‌های مختلف سازمان انرژی اتمی و تأسیسات و فناوری‌های صنعت اتمی در نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای که با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور انجام شد، بیان کرد: با توجه به برنامه‌های پالایشگاه آبادان برای توسعه ظرفیت پالایشی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، روی آوردن به فناوری‌های روز هسته‌ای در شرایط کنونی یک ضرورت است.

وی افزود: پالایشگاه آبادان به‌خاطر وسعت و تنوع تولیدات خود به استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا نیاز دارد و صنعت هسته‌ای کشور که با حضور نخبگان و فناوران توانمند کشور روزبه‌روز در عرصه‌های مختلف شکوفایی بیشتری دارد، می‌تواند نقش مؤثری در فرآیندهای توسعه‌ای این پالایشگاه داشته باشد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان با اشاره به سفر اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی و بازدید وی از پالایشگاه آبادان و انجام مذاکراتی پیرامون همکاری‌های مشترک بیان کرد: همکاری شرکت پالایش نفت آبادان و سازمان انرژی اتمی در سال ۱۳۹۶ آغاز شد که البته به استفاده از دستگاه‌های رادیوگرافی و رادارهای هسته‌ای محدوده شد، اما در پی دیدارهای اخیر بستری برای همکاری در بخش‌های مختلف از دو جنبه رفع نیازها و مشکلات و ارتقای سطح کیفیت محصولات، عملکرد و فرآیندهای پالایشی با استفاده از فناوری‌های هسته‌ای در حال بررسی است.

به گفته قیم، با گسترش همکاری میان سازمان انرژی اتمی و صنایع نفتی - پالایشی، زمینه بیشتری برای استفاده از فناوری‌ها برای خلق فرصت‌های جدید، ساخت تجهیزاتی که بتوانند کیفیت محصولات و فرآیندها را بهبود بخشند، فراهم می‌شود و افزون بر جایگزینی فرآیندهای خارجی، از فناوری‌های هسته‌ای برای بهبود بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان استفاده از انرژی اتمی را مقدمه‌ای برای همه‌گیر شدن این صنعت در میان دیگر شرکت‌های نفتی و پالایشی دانست و اظهار کرد: از بازخورد خبر تعامل شرکت پالایش نفت آبادان و سازمان انرژی اتمی در میان مدیران نفتی کشور، به نظر می‌رسد همکاری‌های آینده با سرعت به دیگر شرکت‌ها تسری یابد.

قیم افق توسعه فناوری‌های هسته‌ای کشور در صنایع نفتی را فراتر از مرزها دانست و گفت: با توجه به اینکه شرکت پالایش نفت آبادان از سوی وزارت نفت به‌عنوان دروازه صادرات فناوری به کشورهای همجوار معرفی شده است، امید می‌رود بتوان فناوری‌های هسته‌ای را به کشورهای همجوار عرضه کرد و از آنجا که این صنعت فناوری نوینی است و استفاده از آن در صنایع پالایشی تاکنون همه‌گیر نشده است، می‌تواند بازار خوبی در کشورهای همسایه ایجاد کند.

وی همچنین صنعت هسته‌ای را صنعتی فراگیر نامید که پیشرفت آن مرهون خون شهدا، تأکیدات مقام معظم رهبری، پشتوانه‌ مردمی و حاصل تلاش متخصصان داخلی بوده و ابزار امیدواری کرد: این سفر زمینه‌ساز نتیجه‌بخشی همکاری‌ها در کوتاه‌ترین زمان برای اعتلای ایران اسلامی باشد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان در این بازید از سازمان انرژی اتمی از راکتور تحقیقاتی شهید فخری‌زاده (تهران)، شرکت‌های پارس ایزوتوپ و توسعه فناوری پلاسما و آزمایشگاه‌های مربوطه بازدید کرد.

کد خبر: ۲۷۸٬۱۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha