۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۴
بانک سامان جزو سودسازی های بی حاشیه!
تحلیل جامع بانک سامان

بانک سامان جزو سودسازی های بی حاشیه!

بانک سامان در وضعیت بنیادی خوبی قرار دارد که آینده سودسازی آن را با نرخ رشد خوبی تصور می کنیم.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر در شمار ۱۰ صنعت برتر بازار بورس و اوراق بهادار قرار دارد، در دهه ۸۰ شمسی وارد این بازار شد و در کمتر از یک دهه توانست جایگاه قابل قبولی را به دست آورد. در واقع صنعت بانکداری علی‌ رغم زمان کمی که از پیوستنش به بازار بورس می‌گذرد، از پیشینه و بنیادی قوی برخوردار است. تحلیل و بررسی صنعت بانکداری بدلیل نقش مهمی که در اقتصاد کشور و گردش نقدینگی دارد حائز اهمیت میباشد؛ در ادامه به تحلیل جامع بانک سامان میپردازیم.


معرفی و جایگاه شرکت
بانک سامان شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است که در زمینه ارائه خدمات بانکداری اختصاصی، بانکداری شرکتی، کارت اعتباری، مدیریت سرمایه‌ گذاری و خدمات بیمه فعالیت میکند. بانک سامان در حال حاضر دارای ۱۴۶ شعبه (۸۴ شعبه در تهران و ۶۲ شعبه در شهرستان‌ ها) است. سامان به واسطه ارائه خدمات متنوع بانکداری الکترونیکی میباشد و این بانک اولین دارنده اینترنت بانک در ایران است. ارزش بازار بانک تجارت در بورس، مبلغ ۱۵ هزار و ۸۸ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۵ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.

طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ سود خالص شرکت با افزایش ۴۴ درصدی به مبلغ بیش از ۵ هزار میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۲.۹ برآورد میشود. با در نظر گرفتن ۳۰ درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد و تورم بیش از ۸۰ درصدی، در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، EPS فوروارد در تحلیل بنیادی سهم سامان ۶۴ تومان برآورد میشود


ترکیب سهامداران
بانک سامان سهامداران زیادی دارد؛ اما معرفی ۴ سهامدار بزرگ شرکت به دلیل ایفای نقش مهم در گردش نقدینگی سهامی کفایت میکند. صندوق بازارگردانی پاداش با حق مالکیت ۶ درصدی از کل سهام بانک، بزرگ ترین سهامدار آن است. دومین سهامدار عمده بانک، شرکت توسعه سرمایه گذاری سامان است که ۵ درصد از کل سهام را در اختیار دارد. شرکت هلدینگ سرآمد با ۴.۵ درصد، سومین سهامدار و صندوق بازنشستگی کارک فولاد با ۴.۲ درصد چهارمین سهامدار بانک میباشد.


آخرین اخبار بانک
بانک سامان که پیش ‌تر توانسته بود رتبه نخست شبکه بانکی در خصوص رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی را به دست آورد، میزبان نشست مرکز اطلاعات مالی کشور در خصوص تبیین برنامه‌ های سال ۱۴۰۳ این مرکز بود. بانک سامان با هدف حمایت از فعالان عرصه صنعت غذا، اقدام به انتشار جدید ترین گزارش تحولات جهانی بازارهای جهانی صنایع غذایی کرد. بانک سامان با تیم سرمایه انسانی خود، از کارجویان در نمایشگاه کار ایران میزبانی میکند. این نمایشگاه رویدادی است که در آن معتبرترین سازمان‌ ها از جمله بانک سامان، موقعیت‌ های شغلی خود را به عموم مردم معرفی میکنند و این فرصت را برای کارجویان فراهم کرده‌ اند تا بتوانند بدون واسطه تیم سرمایه‌ انسانی بانک سامان را ملاقات کنند و رزومه کاری خود را برای استخدام در بانک سامان به آنان ارائه کنند.


تحلیل صورت سود و زیان
سود تسهیلات اعطایی شرکت در یکسال گذشته، ۱۷ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان و سود حاصل از سرمایه گذاری و سپرده گذاری ها ۱ هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان میباشد که ۱۴ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان آن صرف سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری شده است؛ بعلاوه هزینه های اداری و عمومی که مبلغ ۳ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. جمع درآمد های مشاع با سود ۳ هزار و ۹۹۷ میلیارد تومانی نسبت به سود ۴۳۲ میلیارد تومانی سال گذشته ۸۲۵ درصد افزایش داشته است! در حالی که سود خالص شرکت ۳ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان میباشد و نسبت به سال گذشته ۳۷۰ درصد افزایش یافته است.
با توجه به صورت های مالی ۹ ماهه امسال، سود تسهیلات اعطایی شرکت ۱۷ هزار و ۸۱۲ میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری شرکت ۳ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان میباشد که به ترتیب ۴۱ و ۵۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است. سود خالص شرکت به مبلغ ۳ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان میباشد که نسبت به دوره مشابه ۴۱ درصد افزایش داشته است. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ سود خالص شرکت با افزایش ۴۴ درصدی به مبلغ بیش از ۵ هزار میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۲.۹ برآورد میشود. نرخ سودسازی بانک که یکی از پارامتر های تحلیل بنیادی میباشد در بازه بلند مدتی از وضعیت خوبی برخوردار است که طی سالیان گذشته توانسته به سود استمرار بخشد.

جمع درآمد های مشاع با سود ۳ هزار و ۹۹۷ میلیارد تومانی نسبت به سود ۴۳۲ میلیارد تومانی سال گذشته ۸۲۵ درصد افزایش داشته است! در حالی که سود خالص شرکت ۳ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان میباشد و نسبت به سال گذشته ۳۷۰ درصد افزایش یافته است


نسبت قیمت به درآمد
بانک سامان در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۱۰۰ تومان سود خالص را برای سهامداران به همراه داشته است و P/E TTM سالانه نیز در سال جاری ۳.۳ میباشد که در مقایسه با گروه p/e خیلی خوبی دارد. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۴ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰۰ تومان و در ۹ ماهه ۱۴۰۲ مبلغ منفی ۵۰ تومان است که نشانگر وضعیت مناسب شرکت در سال جاری است. با در نظر گرفتن ۳۰ درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد و تورم بیش از ۸۰ درصدی، در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، EPS فوروارد در تحلیل بنیادی سهم سامان ۶۴ تومان برآورد میشود.


تحلیل تکنیکال
در چارت زیر روند گذشته نگر و پیش روی قیمت سهام سامان را به صورت کامل بررسی کرده ایم. قیمت سهام بانک سامان با آغاز روند صعودی خود در سال ۹۹ به قله قیمتی جدید رسید و پس از آن وارد یک سیکل نزولی بلند مدتی شد که کف های ماژور پشت سر هم از دست رفته و دل سهامداران را پر خون کرد؛ اما باز هم نسبت به سهم های دیگر بازار، زیان کمتری را به سهامداران وارد کرد. در حال حاضر قیمت ترند لاین صعودی متشکل از ATH های جدید و الگوریتمیک خود را از دست داده است و در تایم فریم بالا، احتمال ریزش ۱۰ الی ۱۵ درصدی دیگر وجود دارد؛ اما در محدوده ۱۷۰ تومان استاتیک ماژور قوی وجود دارد که میتواند سکوی پرتاب سهم باشد. قیمت با عبور تثبیت شده از مقاومت تاریخی ۲۵۰ تومان، میتواند لگ های صعودی بعدی را شکل دهد.

در حال حاضر قیمت ترند لاین صعودی متشکل از ATH های جدید و الگوریتمیک خود را از دست داده است و در تایم فریم بالا، احتمال ریزش ۱۰ الی ۱۵ درصدی دیگر وجود دارد؛ اما در محدوده ۱۷۰ تومان استاتیک ماژور قوی وجود دارد که میتواند سکوی پرتاب سهم باشد. قیمت با عبور تثبیت شده از مقاومت تاریخی ۲۵۰ تومان، میتواند لگ های صعودی بعدی را شکل دهد.


سخن پایانی
برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بانکی باید به میزان دارایی ها، کیفیت و میزان ارائه خدمات، درآمد های عملیاتی، سیاست های دولتی و سایر موارد توجه کرد. با افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی موجود، درآمد برخی از شرکت ها به دلایل مختلف کاهش میابد که در صنعت بانکداری ممکن است به کل اقتصاد و بازار بورس نیز آسیب بزند. پس باید نظارت ها بیشتر شده و نقدینگی موسسات مالی به خوبی مدیریت شود تا سود سازی بیشتر شده و هزینه های اضافی کمتر شود.

کد خبر: ۲۷۸٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha