۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
بازار شب عید در اختیار آجیل فروشان نیست| تداخل صنفی در فروش محصولات
در گفت‌وگو بازار مطرح شد؛

بازار شب عید در اختیار آجیل فروشان نیست| تداخل صنفی در فروش محصولات

گرگان- فروشگاه های آجیل مالیات و عوارض پرداخت می کنند به امید اینکه در نوروز فروش خوبی داشته باشند اما در این ایام دستفروش و دیگر بازاریان آجیل هایی را عرضه می کنند که از کیفیت برخوردار نیستند.

بازار؛ گروه استان ها: آجیل و خشکبار از گذشته یکی از تنقلات ایام نوروز بوده اما در سال های اخیر با توجه به اینکه این محصول در ردیف محصولات صادراتی قرار گرفته است، با بالا رفتن قیمت دلار و افزایش تورم در کشور افزایش چشمگیری در قیمت این محصول شاهد بودیم و همین مساله سبب شده تا مردم دیگر مانند گذشته رغبتی برای خرید این کالای لاکچری نداشته باشند.

امسال با کوچک شدن سبد خانوار و کاهش قدرت خرید فروش این محصول در روزهای پایانی سال رونق چندانی نداشته و آجیل فروشان امسال نیز امیدی به بهتر شدن شرایط ندارند. خبرنگار بازار برای بررسی مشکلات و چالش های این صنف گفت و گویی با «امید روحانی» کارشناس اتحادیه آجیل و خشکبار و همچنین تولید کننده آجیل گرگان داشته است. مشروح گفتگو را در ادامه می خوانید.

* فروش آجیل در آستانه نوروز را چگونه ارزیابی می کنید؟

امسال با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان و نوروز فروش عیدانه کسبه نسبت به سال های گذشته متفاوت است و در فروش محصولاتی مانند آجیل شاهد اُفت بسیار زیادی هستیم. در برخی محصولات مانند پسته شاهد نوسان قیمت بوده ایم و این محصول نسبت به عید سال گذشته ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است به همین دلیل آجیل فروشان انتظار دارند فروش بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشند.

با توجه به اینکه آجیل یک کالای صادراتی است و برخی محصولات نیز از طریق واردات تامین می شوند، قیمت آن نیز با افزایش نرخ دلار سیر صعودی دارد

هر چند تقاضای خرید مانند سال های گذشته نیست و در سال های اخیر متاسفانه شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت ها، کاهش توان خرید آجیل و خشکبار بوده ایم. مردم دیگر مانند گذشته آجیل را به صورت کیلویی نمی خرند و به خرید بسته های چند گرمی بسنده می کنند.

* دلایل افزایش قیمت آجیل چیست؟

با توجه به اینکه آجیل یک کالای صادراتی است و برخی محصولات نیز از طریق واردات تامین می شوند، قیمت آن نیز با افزایش نرخ دلار سیر صعودی دارد و همین افزایش قیمت سبب شده که سودجویان آجیل های بی کیفیت را با قیمت های بالا عرضه کنند. از آنجایی که تشخیص کیفیت آجیل کار مشکلی است این محصول با قیمت های مختلف در بازار عرضه می شود.

بازار شب عید در اختیار آجیل فروشان نیست| تداخل صنفی در فروش محصولات

* چالش اصلی آجیل فروشان در آستانه نوروز چیست؟

فروشگاه های آجیل در طول سال هزینه هایی مانند مالیات، اجاره مغازه، کارگر و عوارض پرداخت می کنند و با توجه به کاهش توان خرید مردم همه امید آنها به فروش روزهای آخر سال است اما متاسفانه در این ایام از دستفروش گرفته تا میوه فروش، سبزی فروش و شیرینی فروش همه در کنار محصولات خود آجیل عرضه می کنند و نظارتی در این خصوص وجود ندارد.

چرا کسانی که مجوز فروش شیرینی دارند می توانند فروش آجیل نیز داشته باشند در حالی که اگر آجیل فروش شیرینی عرضه کند جریمه خواهد شد

برای ما سوال پیش می آید چرا کسانی که مجوز فروش شیرینی دارند می توانند فروش آجیل نیز داشته باشند در حالی که اگر آجیل فروش شیرینی عرضه کند جریمه خواهد شد که به نظر من این یک تداخل صنفی است که باید به دنبال رفع آن باشیم.

* درباره کیفیت آجیل و قیمت ها چگونه است؟

در عرضه محصولی مانند آجیل کیفیت بسیار اهمیت دارد و مردم باید آجیل را از مکان های مطمئن خریداری کنند، ضمن اینکه تنوع قیمت این خوراکی به کیفیت های مختلف آن بستگی دارد. گاها برخی فروشندگان در محصولاتی که از سال گذشته فروش نرفته قرص قرار می دهند تا حشره نزند و در شب عید به مردم عرضه می کنند که این قرص های نگهدارنده مشکلات بسیاری را برای سلامتی افراد به وجود خواهد آورد.

باتوجه به این مسائل، تشخیص آجیل با کیفیت و سالم برای مردم و حتی بازرسانی که در این حوزه فعالیت می کنند کار بسیار دشواری است به همین دلیل توصیه می کنیم که مردم آجیل را از فروشگاه های مطمئن خریداری کنند. متاسفانه عده ای در این حرفه به دنبال سودجویی هستند و به مردم آسیب وارد می کنند که این موضوع یک چالش بزرگ است.

* برای جلوگیری از عرضه آجیل بی کیفیت چه باید کرد؟

دستفروشان برای اینکه در این ایام فروش داشته باشند به دنبال عرضه جنس مرغوب نیستند اما بیشتر مغازه دارها از آنجایی که نمی خواهند به برند خود آسیب بزنند از عرضه جنس نامرغوب جلوگیری می کنند. متاسفانه دستفروش بیش از اینکه به سلامتی مردم فکر کند به دنبال کسب سود بیشتر است. بهترین راه برای جلوگیری از عرضه آجیل نامرغوب که سلامت جامعه را با مخاطره رو برو می کند ساماندهی دستفروشان و همچنین کسانی که خارج از این صنف آجیل می فروشند، است.

کد خبر: ۲۷۷٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • آرمان IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      2 0
      پولمون کجا آجیل بخریم،خدا شاهده نتونستم نیم کیلو شو هم برم دلتون خوشه شما ها
    • محمد IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      0 0
      بخداقسم اگرپول باشه هم نمیخرم وهیچ اتفاقی هم نمی افتد.
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      0 0
      مقصر دولت است