۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
رصد مبادلات مشکوک به فرار مالیاتی در گلستان| معافیت بر واحدهای اشتغال آفرین اعمال می شود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

رصد مبادلات مشکوک به فرار مالیاتی در گلستان| معافیت بر واحدهای اشتغال آفرین اعمال می شود

گرگان- مسئولان امور مالیاتی معتقدند که شناسایی مودیان فراری می تواند در تحقق مالیات بسیار موثر باشد و بر این باورند که تحقق بالای صددرصد به معنای فشار بر واحد های تولیدی و اشتغال آفرین نیست.

بازار؛ گروه استان ها: برخی از مردم هنگام پرداخت مالیات این کار را با اکراه و اجبار انجام می دهند چراکه اصولاً از ماهیت مالیات باخبر نیستند. سوالی که برای این دسته از افراد مطرح است این است که چرا مالیات می دهیم؟ در کشورهای دیگر که فاقد منابع زیرزمینی و غیره هستند پرداخت مالیات به صورت فرهنگ درآمده و سازمان امور مالیاتی به راحتی مردم را ترغیب به پرداخت مالیات می کند.

دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی باعث کاهش اختلاف طبقاتی و تأمین خدمات و نیازهای عمومی مردم در جامعه می شود، از این رو دارای اهمیت زیادی است و دولت این بودجه را برای پروژه های تجاری و رشد اقتصادی کشور مصرف می کند. به همین دلایل، پرداخت مالیات از طرف مردم تاثیر بسیار مهمی برای وضعیت اقتصادی کشور دارد.

استان گلستان یکی از استان هایی است که طی چند سال گذشته در تحقق اهداف درآمد مالیاتی در سطح کشور عملکرد قابل توجهی داشته است، به همین منظور گفت و گویی با قربان حاجی مشهدی مدیرکل امور مالیاتی گلستان انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

* وصول مالیات در گلستان تا چند درصد محقق شده است و با توجه به اینکه اقتصاد استان بر پایه کشاورزی است آیا این مالیات فشار را بر سایر بخش ها وارد می کند؟

درآمدهای مالیاتی در سطح کشور بالای صد درصد محقق شده است، اداره کل امور مالیاتی تلاش می کند برای تحقق اهداف خود به معوقات و مبارزه با فرارهای مالیاتی تکیه کند.

قطعا اگر درآمدهای مالیاتی نباشد، برای پرداخت هزینه های جاری و حقوق کارکنان دولت در استان با مشکل مواجه خواهیم شد. در دوسال اخیر ۶۷ هزار مودی جدید در استان شناسایی شده که فاقد پرونده مالیاتی بودند و ریالی به دولت تحت عنوان مالیات پرداخت نمی کردند.

مبلغ مالیاتی که این ۶۷ هزار مودی اعلام کردند بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که در اظهار نامه ابراز کردند. تحقق بالای صد درصد درآمد مالیاتی در گلستان به واسطه فشار بر واحدهای تولیدی و مشاغل اشتغال آفرین نیست.

* منابع مالیاتی استان را تشریح کنید.

منابع مالیاتی متعدد بوده و یکی از برنامه های این سازمان شناسایی منابع جدید است، مالیات خودروهای لوکس، واحدهای لوکس گرانقیمت، مالیات بر خانه های خالی از این دست منابع جدید است. این موضوع در چهار سال اخیر در قانون مصوب شد و سازمان امور مالیاتی به موجب قانون مکلف به شناسایی این موارد برای وصول مالیات بود.

در ۱۰ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان به حساب شهرداری گرگان واریز شد

اشخاص حقوقی ۴۰ درصد سبد مالیاتی استان را تشکیل می دهد و مالیات حقوق کارکنان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مالیات حقوق است، همچنین مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مستغلات بر مشاغل و غیره هم در استان وصول می شود.

رصد مبادلات مشکوک به فرار مالیاتی در گلستان| معافیت بر واحدهای اشتغال آفرین اعمال می شود

* مصارف مالیاتی در استان را تشریح کنید.

از فروردین تا دی ماه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری ها، دهیاری ها و روستاهای فاقد دهیاری و عشایر استان واریز شده است، این پول به حساب خزانه واریز نشده و به صورت مستقیم به حساب های مذکور واریز می شود.

در ۱۰ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان به حساب شهرداری گرگان واریز شد تا صرف عمران و آبادانی شهر شود، بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان هم عوارض ارزش افزوده به حساب شهرداری گنبد کاووس واریز شده است. شهرداری ها طبق دستورالعملی که دارند این مبالغ را هزینه می کنند.

در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری بالغ بر ۱۱۱ میلیارد تومان به حساب دانشگاه علوم پزشکی استان واریز شده و ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد هم به حساب وزارت ورزش و جوانان و آموزش و پرورش واریز واریز می شود.

* آیا از معادن و پیمانکارانی که در گلستان فعالیت می کنند اما دفاتر آن ها خارج از استان است، مالیات اخذ می شود؟

طبق قانون شرکت ها این اختیار را دارند که محل های مختلفی را به عنوان شعبه برای فعالیت خود در نظر بگیرند.

طبق قوانین بودجه، به ادارات امور مالیاتی تکلیف شده نسبت به ارسال پرونده مالیاتی معادن به استان محل استقرار معدن اقدام کنند.

در استان گلستان هفت معدن فعالیت می کنند که محل ثبت شرکت آنها در سایر استان ها قرار دارد. پرونده ۶ معدن در استان سمنان و پرونده یکی دیگر از این معادن در استان تهران قرار دارد. طبق پیگیری های انجام شده پرونده دو شرکت به استان منتقل و سهم مالیات آنها به گلستان اختصاص داده شد.

پنج معدن دیگر به دلیل برخی معذوریت قانونی و به دلیل اینکه محل فعالیت این معادن در چند استان قرار دارد، امکان انتقال پرونده آنها وجود نداشت اما رئیس کل امور مالیاتی قول داده که سهم استان را از این معادن از محل مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداخت کند.

دخانیات قرق جزو شرکت هایی است که دفتر مرکزی آن در استان تهران است و این شرکت در تمام استان ها شعبه دارد اما تا کنون سهم استان ها را از محل وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده واریز نمی کرد.

با پیگیری های انجام شده مبلغ ۴۰ میلیارد تومان عایدی استان از محل مالیات و عوارض ارزش افزوده توسط این شرکت به استان پرداخت شد که در شهرداری ها، دهیاری ها و عشایر هزینه می شود.

مالیات برخی شرکت های زنجیره ای در استان که دفتر مرکزی آنها در تهران قرار داشت نیز وصول شده است. مطالبات شرکت های بیمه و بانک ها هم در دست پیگیری است.

* برخی انبوه سازان معتقدند اداره مالیات قبل از فروش ساختمان ها مالیات را اخذ می کنند آیا چنین موضوعی صحت دارد؟

به موجب قانون در شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت، اگر شخصی ملکی بسازد و این ملک را بفروشد ظرف سه سال از تاریخ پایان کار مشمول مالیات تحت عنوان «بساز و بفروش» خواهد بود و این مالیات را فروشنده یا سازنده مسکن با تسلیم اظهار نامه مالیاتی بر اساس درآمدی که کسب کرده پرداخت می کند.

اما در این بند از قانون آمده که باید ۱۰ درصد مبلغ سود به عنوان مالیات علی الحساب واریز شود و پس از این که پرونده انبوه ساز مورد بررسی قرار گرفت آن ۱۰ درصد مازاد از آن مبلغ مالیات واریز شده به سازنده مسترد می شود یا از مبلغ نهایی ۱۰ درصد کسر می شود.

رصد مبادلات مشکوک به فرار مالیاتی در گلستان| معافیت بر واحدهای اشتغال آفرین اعمال می شود

* درباره مشوق های مالیاتی توضیح دهید

در سال های اخیر مشوق های مالیاتی زیادی برای اصناف و تولید کنندگان در نظر گرفته شد. به عنوان مثال واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی، مناطق محروم و مناطق آزاد تجاری گاها از پنج تا بیست سال معافیت مالیاتی دارند. همچنین اگر شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری مستقر شوند بیست سال معافیت مالیاتی دارند. در سال های اخیر هم که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد مالیات از ۱۵ درصد به ده درصد کاهش پیدا کرد.

برنامه دولت کاهش نرخ مالیاتی واحد های تولیدی و مشاغل است و تلاش می کند به سمت واحدهایی که فرار مالیاتی دارند و یا مبلغی را تحت عنوان حق دولت پرداخت نمی کردند، حرکت کند.

در دو ماه گذشته واحدی شناسایی شد که فرار مالیاتی ۱۲۰ میلیارد تومان درآمد کتمان شده داشت که از این مقدار سهم دولت ۲۵ میلیارد تومان بود. منابع حاصل از فرار مالیاتی منجر به افزایش بیش از صد درصدی درآمدها شده است.

* آیا مبادلات مشکوک به فرار مالیاتی در استان رصد می شود؟

طبق اجازه ای که قانون در ماده ۱۶۲ به ما داده است به صورت روزانه فعالیت مودیان مالیاتی را رصد می کنیم و اولین استانی بودیم که مرکز رسمی مبادلات پولی مشکوک را در سطح امور مالیاتی افتتاح کردیم و مبادلات مشکوک به فرار مالیاتی و پولشویی را در این مرکز بررسی می کنیم.

در هر صنفی فرار مالیاتی وجود دارد و نمی توانیم این موضوع را منحصرا سمت پزشکان، طلافروشان، وکلا و غیره ببریم

* برخی از واحد های صنعتی تمایل دارند بخشی از درآمد خود را در راستای مسئولیت اجتماعی و تیم داری صرف کنند و نسبت به عدم اعمال معافیت های مالیاتی در این خصوص گلایه دارند. در این باره توضیح دهید.

در ماده ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم به رسالت های اجتماعی اشاره شده است که شرکت ها می توانند از این ماده استفاده کنند اما این کار ضوابط اجرایی دارد و افراد یا شرکت ها شخصا نمی توانند در این حوزه ها هزینه کنند بلکه باید ابتدا مبلغ را به حساب وزارت خانه یا اداره کل مربوطه واریز کنند و سپس هزینه کرد و منابع با نظارت آن اداره کل انجام شود.

* درباره فرار مالیاتی پزشکان، وکلا و سایر مودیان توضیح دهید

در هر صنفی فرار مالیاتی وجود دارد و نمی توانیم این موضوع را منحصرا سمت پزشکان، طلافروشان، وکلا و غیره ببریم. از طرفی سازمان امور مالیاتی نیروهای محدودی دارد و نمی تواند کل استان را تحت پوشش قرار دهد، از هم استانی ها درخواست میکنم هرگونه موارد مشکوک به فرار مالیاتی را به شماره ۱۵۲۶ گزارش دهند و قطعا همکاران در بخش فرار مالیاتی، پولشویی و غیره با این موارد مبارزه می کنند.

تا پایان ۱۴۰۱ بیش از پنجاه مورد فرار مالیاتی ثابت شده را به دستگاه قضایی معرفی کردیم.

کد خبر: ۲۷۷٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha