۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
افزایش ۶.۴ درصدی قیمت میوه و خشکبار در زنجان
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی زنجان خبرداد؛

افزایش ۶.۴ درصدی قیمت میوه و خشکبار در زنجان

زنجان- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: قیمت میوه و خشکبار نسبت به ماه قبل ۶.۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش بازار و به نقل از استانداری زنجان، احمد خداوردی اظهار کرد: نرخ تورم ماهانه استان در بهمن ۱۴۰۲ به عدد ۱.۸ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است، عنوان کرد: تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۰.۷ درصد و ۲.۴ درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان به بیان اینکه منظور از نرخ تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است، ابراز کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در بهمن ۱۴۰۲ به عدد ۳۱.۲ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: این رقم یعنی خانوارهای استان به‌طور میانگین ۳۱.۲ درصد بیشتر از بهمن ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

خداوردی یادآور شد: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در بهمن ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل ۳.۲ واحد درصد کاهش یافته است و همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به ۲۶.۹ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ۳۳.۵ درصد رسیده است.

وی منظور از نرخ تورم سالانه را درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن دانست و گفت: نرخ تورم سالانه استان در بهمن ۱۴۰۲ برای خانوارهای استان به عدد ۴۱.۱ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان افزود: همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۰.۷ درصد ۴۲ درصد است. وی در مورد تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری تصریح کرد: در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به دسته میوه و خشکبار با ۶.۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل بود و پس از آن به ترتیب دسته ماهی‌ها و صدف داران با ۲.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل قرار دارد.

خداوردی با اشاره به افزایش قیمت ۰.۸ درصدی قیمت گروه اصلی دخانیات خاطرنشان کرد: دسته گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۰.۷ درصد افزایش، دسته چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب‌میوه و دسته شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی (قند و شکر و شیرینی‌ها) با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل روبه‌رو شدند.

وی ادامه داد: دسته شیر، پنیر و تخم مرغ و دسته نان و غلات با ۰.۳ درصد افزایش، دسته روغن‌ها و چربی‌ها با ۰.۹ درصد کاهش و دسته سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) با ۳.۴ درصد کاهش نسبت به ماه قبل دارای بیشترین نوسان قیمت بودند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه حمل و نقل با ۳.۵ درصد افزایش و گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با ۳.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل ثبت شدند، عنوان کرد: گروه کالاها و خدمات متفرقه ۲.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد.

وی به افزایش ۱.۳ درصدی قیمت گروه هتل و رستوران اشاره کرد و گفت: گروه پوشاک و کفش با ۱.۲ درصد افزایش، گروه مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آن‌ها با ۱.۱ درصد افزایش، گروه بهداشت و درمان و گروه تفریح و فرهنگ با ۰.۶ درصد افزایش گروه ارتباطات با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل و و گروه آموزش بدون تغییر، بیشترین نوسان قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

کد خبر: ۲۷۷٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha