۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
پایان جلسه شورای حکام بدون صدور قطعنامه

پایان جلسه شورای حکام بدون صدور قطعنامه

جلسات مربوط به ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به رغم تمام ادعاها، فضاسازی‌ها وتهدیدهای کشورهای غربی، بدون صدور قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای کشورمان پایان یافت.

به گزارش بازار، جلسات مرتبط با بررسی پرونده هسته‌ای ایران در نشست فصلی شورای حکام که از دوشنبه هفته گذشته آغاز شده بود، پنج‌شنبه پایان یافت؛ جلساتی که به‌رغم فضاسازی و اتهام زنی مدیرکل آژانس، آمریکا و کشورهای اروپایی منجر به صدور قطعنامه علیه ایران نشد. پیش از این یک دیپلمات غربی به خبرگزاری رویترز گفته بود که صدور قطعنامه ضدایرانی در جلسه شورای حکام آژانس بسیار خطرناک خواهد بود. چرا که منطقه در وضعیت پرتنشی قرار دارد و هیچ آتش‌بس یا قطعنامه‌ای در غزه در کار نیست. البته این نشست با انتقادات تند آمریکا از ایران و بیانیه تروئیکای اروپایی همراه بود.

با این همه لورا هولگیت، سفیر ایالات متحده آمریکا در سخنانی در جلسه مربوط به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل با تکرار ادعاهای سیاسی و نخ‌نما علیه‌ برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ادعا کرد که پیشرفت‌های اتمی ایران، ماهیت فعالیت‌های این کشور را زیر سوال برده است. به گزارش «ایرنا»، او ادعا کرد: «ما درباره ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده‌ای که ایران به حفظ آن ادامه می‌دهد، نگرانی جدی داریم.» وی با چشم‌پوشی از زرادخانه‌های مملو از تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی ادعا کرد: «امروز هیچ کشور دیگری اورانیوم غنی شده با غنای ۶۰‌درصد را برای هدفی که ایران ادعا می‌کند، تولید نمی‌کند. ایران باید تمام و نه فقط بخشی از ذخایر ۶۰ درصدی خود را کاهش دهد و تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰‌درصد را به طور کامل متوقف کند.»

سفیر آمریکا با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در برجام در پی خروج غیرقانونی کشورش از این توافق، ادعا کرد که اقدامات ایران، «سوالات مهمی را در رابطه با ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاد کرده است» هولگیت همچنین از تصمیم ایران برای لغو مجوز تعدادی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که درچارچوب حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقت‌نامه جامع پادمان صورت گرفت و سطح همکاری ایران با آژانس انتقاد کرد.

همچنین ایالات متحده در بیانیه‌ای در نشست شورای حکام گفت: «معتقدیم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ما و جامعه بین‌المللی باید مسیر جدیدی را برای پاسخگویی به سنگ‌اندازی ادامه‌دار ایران در نظر بگیریم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم الگوی رفتاری فعلی ایران ادامه پیدا کند.» رویترز نوشت: «ایالات متحده روز پنج‌شنبه تهدید کرد که اگر تهران به «سنگ اندازی» از طریق عدم‌همکاری و عدم‌پاسخ به آژانس در مورد مسائلی از جمله آثار اورانیوم توضیح داده نشده ادامه دهد، در آینده در شورای حکام علیه ایران اقدام خواهد کرد.»با این حال، ایالات متحده در حال حاضر به دنبال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نیست. دیپلمات‌ها به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر به عنوان دلیلی که واشنگتن تمایلی به انجام این کار نداشته، اشاره می‌کنند.

کد خبر: ۲۷۷٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha