۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
چرا زیست بوم برای خودروهای برقی باید تعریف شود؟| قانونگذاران و محیط زیست غایب بودند!
بازار گزارش می دهد:

چرا زیست بوم برای خودروهای برقی باید تعریف شود؟| قانونگذاران و محیط زیست غایب بودند!

منطقی معاون حمل و نقلی وزارت صمت در رویداد صنعت دانش بنیان گفت: باتوجه به بازیگران متعدد و لایه های مختلف اثر گذار در حمل و نقل برقی باید برای وسایل نقلیه پاک «زیست بوم» تعریف شود.

امید محمدی؛ بازار: روز گذشته در پنجمین رویداد صنعت دانش بنیان با محوریت زیست بوم خودروهای برقی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران با حضور وزیر صمت، معاون حمل و نقل وزارت صمت، خودروسازان، قطعه سازان و محققان پنل های در خصوص تعریف استراتژی و ارائه راهبرد برای شرکت های دانش بنیان برگزار شد. فارغ از اینکه برخی از سخنرانان این پنل ها کیلومترها از تعاریف استراتژی و ارائه راهکار منطبق بر وضعیت صنعت خودرو فاصله داشتند، اما نکات قابل توجهی در این همایش مطرح شد که نشان داد بخش سیاست گذار صنعتی کشور هم صدای جامع برای تدون یک برنامه یا استراتژی جهت توسعه خودروهای برقی ندارد.

چرا زیست بوم برای خودروهای برقی باید تعریف شود؟| قانونگذاران و محیط زیست غایب بودند!

منطقی: باتوجه به بازیگران متعدد و لایه های مختلف اثر گذار در حمل و نقل برقی باید برای وسایل نقلیه پاک «زیست بوم» تعریف شود

اهمیت زیست بوم در خودروهای برقی

منوچهر منطقی معاون حمل و نقلی وزیر صمت به عنوان سخنران نخست پنل رویداد صنعت دانش نبیان گفت: زیست بوم خودرو برقی در کشورها توسعه یافته یا پیشرفته دارای استراتژی ۱۰ تا ۲۰ ساله با یک سند بالادستی است، در برنامه جامع این کشورها علاوه بر برقی سازی هدف رشد اشتغال نیز دنبال شده است.

معاون حمل و نقلی وزیر صمت با بیان اینکه زیست بوم در توسعه خودروهای برقی نقش بسزایی دارد، اظهار داشت: باتوجه به بازیگران متعدد و لایه های مختلف اثر گذار در حمل و نقل برقی باید برای وسایل نقلیه پاک «زیست بوم» تعریف شود تا گذار از خودروهای بنزینی به برقی ساده تر باشد. در زیست بوم خودروهای برقی داخل کشور سه لایه خودروسازان و زنجیره تامین، خدمات پس از فروش و زیرساخت یا همان پشتیبان تشکیل شده است.

منطقی با اشاره به زیست بوم داخلی و قیاس آن با زیست بوم جهانی این محصولات بیان کرد: در دنیا برای برقی سازی یک زیست بوم با شش لایه تعریف شده که شامل بخش مکانیکال، بخش قوای محرکه، ساختار الکتریکال، هوش مصنوعی، سیستم عامل و زیرساخت است. در کنار این تعریف تاکید به همکاری بین المللی و هم آفرینی نیز از اهمیت بسیار بالای برخوردار است.

معاون حمل و نقلی وزیر صمت با اشاره به نقش مهم شرکت های دانش بنیان در توسعه خودروهای برقی و تعریف زیست بوم، توضیح داد: زیست بوم نیازمند سیاستگذاری است، بنابراین سعی بر هدایت شرکت های دانش بنیان با تنظیم و تدون برنامه در لایه های مختلف شده است. البته شرکت های دانش بنیان باید مستقل از سیاستگذاری آینده وزارت صمت برای خودروهای برقی در زیست بوم حرکت کنند تا خلق محصول و ارزش آفرینی داشته باشند.

چرا زیست بوم برای خودروهای برقی باید تعریف شود؟| قانونگذاران و محیط زیست غایب بودند!

میرزایی: متاسفانه در پنل های اقتصادی این رویداد صنعت دانش بنیان و زیست بوم خودروهای برقی هیچ رقم و عددی اعلام نشد

جای خالی ارقام و اعداد در رویداد زیست بوم خودروهای برقی

علی میرزایی کارشناس ارشد خودروهای الکتریکی به عنوان سخنران دوم در همایش صنعت دانش بنیان با محوریت زیست بوم خودروهای برقی، گفت: ارائه های که در خصوص زیرساخت ها انجام شده بود، فرض بازار کشورهای پیشرفته به جای حقایق صنعتی و انرژی موجود داخل را داشت. متاسفانه با چنین دیدگاهی نمی توان یک راهکار عملی مبتنی به توسعه خودروهای برقی ارائه کرد.

این کارشناس راهبرد خودروهای الکتریکی با بیان اینکه در پنل های اقتصادی و صنعتی انتظار ارائه ارقام مبتنی بر هزینه های صنعت وجود دارد، به بازار توضیح داد: متاسفانه در پنل های اقتصادی این رویداد صنعت دانش بنیان و زیست بوم خودروهای برقی هیچ رقم و عددی اعلام نشد، برای دست یابی به یک راهکار اقتصادی خوب باید رقم ارائه شود.

میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر استفاده از شارژ هوشمند برای خودروهای برقی در کشور اظهار داشت: در پنل های این رویداد نیز به بحث شارژ خودروهای برقی اشاره شد، شارژ هوشمند را نیز با نام شارژ دو طرفه می شناسیم، این نوع شارژ هزینه بسیار گرانی داد، آیا دولت مشوق های آن برای مصرف کننده را نیز اعلام کرده است؟ دولت بعد از سرمایه گذاری چگونه می خواهد سود خود را کسب کند؟

وی افزود: متاسفانه در پنجمین رویداد صنعت دانش بنیان با محوریت زیست بوم خودروهای برقی فقط کلی گویی انجام شد که کاربرد چندانی برای توسعه خودروهای برقی در کشور ندارد.

قانونگذاران دعوت نبودند

باتوجه به اینکه در پنجمین رویداد صنعت دانش بنیان با محوریت زیست بوم خودروهای برقی بود، مسئولین برگزاری این همایش قانونگذاران را دعوت نکرده بودند. فقدان حضور قانونگذاران در چنین رویدادهای منجربه عدم تدون استراتژی مناسب برای رشد و توسعه خودروهای برقی در کشور می شود. از سوی وزارت صمت با سکان داری عباس علی آبادی شتاب زده به سمت خودروهای برقی در حال حرکت است، اما تاکنون خانه ملت قانونی جهت حمایت از مشتریان برای توسعه خودروهای برقی که کاربرد عملی در کشور داشته باشد را تدوین نکرده است.

محیط زیست کجا بود؟

پیشتر اشاره شد که قانون گذاران در پنجمین رویداد صنعت دانش بنیان با محوریت زیست بوم خودروهای برقی حضور نداشتند، نکته قابل توجه اینجاست که سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این رویداد حضور نداشت. فقدان حضور این سازمان می تواند منجربه چشم پوشی از استانداردها و مشکلات خودروهای برقی چینی در کشور شود. در حاشیه این مراسم نیز تفاهم نامه های میان شرکت مپنا و خودروسازان جهت توسعه ایستگاه های شارژ منعقد شد.

کد خبر: ۲۷۷٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha