۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
بسته بندی صنایع دستی عامل مهم در صادرات| لزوم تقویت ساختارهای صنایع دستی
بازار گزارش می‌دهد؛

بسته بندی صنایع دستی عامل مهم در صادرات| لزوم تقویت ساختارهای صنایع دستی

زنجان- صنایع دستی همواره به عنوان یکی از مهمترین عوامل در توسعه اقتصادهای کوچک مورد توجه بوده و فعالان این حوزه برای تداوم فعالیت نیازمند حمایت و ایجاد زیرساخت های مناسب هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنایع دستی همواره به عنوان یکی از مهمترین عوامل در توسعه اقتصادهای کوچک مورد توجه بوده و فعالان این حوزه برای تداوم فعالیت نیازمند حمایت و ایجاد زیرساخت های مناسب هستند. که تامین مواد اولیه ارزان و باکیفیت، بسته بندی مناسب و همچنین تسهیل ر زمینه صادرات و شناساسیی بازارهای جدید و مناسب از انتظارات فعالان این هنر صنعت است.

بسته بندی صنایع دستی عامل مهم در صادرات| لزوم تقویت ساختارهای صنایع دستی

صنایع دستی بازتابی از فرهنگ و سنت ملت های گوناگون است و در این میان سرمایه هر استان و منطقه ای است و خوشبختانه استان زنجان هم در عرصه صنایع دستی در سطح کشور سرآمد است.

صنایع دستی از سرمایه های فرهنگی هر جامعه ای است که با نگاهی گذرا به آنها می توان با روحیه و آداب رسوم جوامع مختلف آشنا شد.

صنعت، فرصت های اقتصادی مناسبی را برای کشورها فراهم می کند اما نمی توان تنها به بعد اقتصادی آن توجه داشت زیرا همراه با داد و ستد این کالاها، ویژگی های فرهنگی یک جامعه نیز منتقل می شود

صنعت، فرصت های اقتصادی مناسبی را برای کشورها فراهم می کند اما نمی توان تنها به بعد اقتصادی آن توجه داشت زیرا همراه با داد و ستد این کالاها، ویژگی های فرهنگی یک جامعه نیز منتقل می شود و با تبادل صنایع دستی، فرهنگ ها نیز با یکدیگر تعامل و ارتباط برقرار می کنند.

بسیاری از محصولات صنایع دستی با وجود ارزش بسیار بالای هنری و مادی به دلیل نداشتن بسته‌بندی مناسب، امکان رقابت در بازارهای صادراتی را ندارد؛ استان زنجان نیز با دارا بودن ظرفیت‌های بی‌بدیل در این بخش آنگونه که باید و شاید نتوانسته است در این زمینه موفق شود.

استان زنجان در حال حاضر ۵۵ رشته صنایع دستی فعال دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه استان زنجان در حال حاضر ۵۵ رشته صنایع دستی فعال دارد، گفت: ملیله کاری، چارق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلم زنی، گلیم بافی، گیوه بافی و ساخت مصنوعات چرمی از جمله مهمترین آنها است.

بسته بندی صنایع دستی عامل مهم در صادرات| لزوم تقویت ساختارهای صنایع دستی

سعید صفوی با بیان اینکه یک محصول برای داشتن وجه اقتصادی باید دارای استانداردهایی باشد که یکی از آنها بسته‌بندی است، بیان داشت: در مقابل نداشتن بسته‌بندی یا بسته‌بندی‌های غیر استاندارد و نامناسب از چالش‌های تجاری و مزمن صنایع دستی کشور است و برای رونق آن باید سرمایه گذاری لازم صورت گیرد.

دو مجوز بسته بندی محصولات صنایع دستی در استان صادر شده است

وی افزود: با کارهای انجام گرفته دو مجوز بسته بندی محصولات صنایع دستی در استان صادر شده است و برای این متقاضیان تسهیلات برای خرید تجهیزات لازم بسته بندی و طراحی محصولاتی نظیر چاقو در ابعاد مختلف از جمله کوچک و میوه خوری پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: در سال ۹۷ یک نشست تخصصی و مسابقه طراحی صنایع دستی در کشور برگزار شد که در این مراسم اساتید و دانشجویان این رشته طرح هایی را تهیه و ارائه کردند که مشابه چنین مراسمی در سال ۸۹ در اداره کل میراث فرهنگی استان انجام گرفت و برای بسته بندی محصولات صنایع دستی قدم هایی برداشته شد و چنین اقدامی در بازه زمانی یاد شده در استان مشوقی برای هنرمندان به منظور پیگیری بسته بندی صنایع دستی بود.

بسته بندی صنایع دستی عامل مهم در صادرات| لزوم تقویت ساختارهای صنایع دستی

صفوی تاکید کرد: این اقدامات به نوبه خود نگاهی نو به این بخش را موجب شد به طوری که بسته بندی چاقوی زنجان که پیش از این در کاغذهای باطله و روزنامه پیچانده می شد به شکل دیگری عرضه شد.

وی گفت: در زمان حاضر بسته بندی چاقوی زنجان در ابعاد مقوایی یا چوبی انجام می گیرد و با توجه به اینکه محصولات مس زنجان از تعدد و تنوع بیشتری برخوردار است به همین دلیل نمی توان برای همه آنها بسته بندی لحاظ کرد و اغلب محصولات با ابعاد کوچکتر را در بسته بندی قرار می دهند.

معاون صنایع دستی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، تصریح کرد: عمده مشکل کنونی بسته بندی صنایع دستی استان مربوط به هزینه های ناشی از آن است.

موسوی ابراز کرد: برخی کارگاه های تولید کننده نیز به این سمت بسته بندی حرکت کنند اما در این میان هزینه های بالای آن یکی از موانع مهم است.

استان زنجان در زمینه صنایع دستی حرفی برای گفتن دارد به طوری که انواع منحصر بفردی از محصولات با تلاش بی وقفه هنرمندان زنجانی تولید می شود

وی افزود: بسته بندی به محصولات صنایع دستی ارزش و جایگاه لازم را می دهد، این استان در زمینه صنایع دستی حرفی برای گفتن دارد به طوری که انواع منحصر بفردی از محصولات با تلاش بی وقفه هنرمندان زنجانی تولید می شود اما در بحث بسته بندی مشکلاتی وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی و صنایع دستی استان زنجان یاد آورشد: بسته بندی به محصولات صنایع دستی ارزش و جایگاه لازم را می دهد و این استان در زمینه صنایع دستی حرفی برای گفتن دارد به طوری که انواع منحصر به فردی از محصولات با تلاش بی وقفه هنرمندان زنجانی تولید می شود اما در بحث بسته بندی آنها مشکلاتی وجود دارد.

موسوی گفت: در مقایسه با مصداق های جهانی، صنایع دستی تولیدی استان زنجان فاقد بیوگرافی و همچنین درج مشخصات کامل به ویژه در نوع کلکسیونی است و در این میان توجه به این مهم به ارتقای محصول و شناساندن بیشتر آن منتهی می شود که چندان در کشور ما دیده نمی شود.

تنوع تولیدات صنایع دستی استان بیش از گذشته افزایش یافته است و در زمان حاضر مس استان تنوع بیشتری دارد

وی یاد آورشد: با اقدامات انجام گرفته بسته بندی صنایع دستی استان در مقایسه با کشور رو به رشد بوده و تلاش می شود اعطای مجوز برای واحدهای بسته بندی بیش از گذشته در استان توسعه یابد و این مهم مورد توجه قرار بگیرد.

معاون صنایع دستی استان زنجان ادامه داد: تنوع تولیدات صنایع دستی استان بیش از گذشته افزایش یافته است و در زمان حاضر مس استان تنوع بیشتری دارد هرچند صادرات این محصول بنا به دلایلی کاهش یافته اما تلاش می کنیم روند رو به رشدی برای آن در پیش گرفته شود.

نماینده توسعه خوشه چاقوی زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: در زمان حاضر تولیدکنندگان انبوه این رشته از بسته بندی های مناسبی استفاده می کنند اما جامع و کامل نیست.

بسته بندی صنایع دستی عامل مهم در صادرات| لزوم تقویت ساختارهای صنایع دستی

محمد رضا معجونی اظهار داشت: تمامی فروشندگان چاقو از یک مدل تبعیت می کنند و بسته بندی یک نوع هزینه اضافی برای تولیدکننده است و همین هزینه اضافی قیمت کالا را افزایش می شود.

وی گفت: متاسفانه بسته بندی صنایع دستی به عنوان یک فرهنگ در استان نهادینه نشده و این موضوع به مشکلی در این صنعت تبدیل شده و علت این امر به تامین هزینه های آن از سوی تولید کننده صنایع دستی باز می گردد.

این فعال صنایع دستی بیان داشت: بسته بندی محصولات صنایع دستی مزیت های مختلفی دارد و علاوه بر جلوه خوب آن، نقش حفاظتی ایفا می کند و می تواند اثرگذاری لازم را بر روی مشتری داشته باشد.

برای ارتقای محصولات صنایع دستی استان باید بسته بندی ها نیز از تعدد و تنوع بیشتری برخوردار باشد

معجونی اظهار کرد: هم اکنون یک دستگاه در خوشه چاقو برای بسته بندی چاقو خریداری شده است و تلاش می شود هنرمندان این رشته بتوانند در قالب های مختلف و با برند و لوگوی شخصی خود کارهای لازم را انجام دهند.

وی می گوید: برای ارتقای محصولات صنایع دستی استان باید بسته بندی ها نیز از تعدد و تنوع بیشتری برخوردار باشد تا مورد اقبال خریداران قرار گیرد.

نماینده توسعه خوشه چاقوی زنجان افزود: بسته بندی محصول صنایع دستی باید یک الزام باشد و این موضوع در بحث صادرات نقش مهم و تعیین کننده ای دارد و نباید به راحتی از آن گذشت.

معجونی ادامه داد: در زمان حاضر طراح های خوبی در حوزه صنایع دستی وجود دارد و می توان از ظرفیت های آنها در ارتقای این مهم استفاده کرد.

۶۰۰ کارگاه چاقوسازی به صورت سنتی و صنعتی در استان فعالیت می کند

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶۰۰ کارگاه چاقوسازی به صورت سنتی و صنعتی در استان فعالیت می کند و در مجموع آمار اشتغال این صنعت به یک هزار و ۷۰۰ نفر می رسد، افزود: برای صادرات چاقو زنجان باید شرکت های مدیریت صادرات پای کار باشند و ورود چنین شرکت هایی و شناسایی بازارهای هدف، ارائه سفارش ها و بسته بندی مطابق استانداردها می تواند با سهولت بیشتری انجام گیرد.

نماینده توسعه خوشه چاقوی زنجان می گوید: حتی وجود یک شرکت تعاونی توانمند با تفکرات جدید می تواند در توزیع محصولات تولیدی نقش آفرین باشد و در این میان ورود تکنولوژی در این خصوص امری اجتناب ناپذیر است، بر این اساس باید برای ماندگاری و بقای چاقوی زنجان کارگاه ها با اعطای تسهیلاتی به سمت صنعتی شدن حرکت کنند.

رئیس اتحادیه مسگران زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: وضعیت مس زنجان متغیر است اما در آستانه سال نو فروش مناسبی دارد.

محسن سلیمی تاکید کرد: روزانه به صورت میانگین در چرخه توزیع حدود ۱۰ تن مس مورد استفاده قرار می گیرد و در زمان حاضر قیمت هر کیلو مواد خام اولیه این صنعت به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار ریال رسیده و این مبلغ با احتساب ۱۰ تن، رقم بسیار بالایی می شود.

بسته بندی مس زنجان تابعی از شرایط مختلف است و گرانی مواد اولیه خود عاملی در بی رغبتی تولید کننده برای بسته بندی محصول است

وی گفت: طی ۶ ماه گذشته قیمت مواد اولیه این محصول ثابت بود، اما با توجه به افزایش تقاضا در بازار و در پیش بودن سال نو، این روند صعودی است.

رئیس اتحادیه مسگران زنجان می افزاید: بسته بندی مس زنجان تابعی از شرایط مختلف است و گرانی مواد اولیه خود عاملی در بی رغبتی تولید کننده برای بسته بندی محصول است و اتحادیه برای رفع این مشکل با کارخانه ای تفاهم نامه منعقد کرده تا تولیدکنندگان بتوانند ۵۰۰ عدد کارتن بسته بندی در مدت یک هفته تهیه کنند ولی برخی تولید کنندگان مس زنجانی به دلیل فروش پایین از این موضوع چندان استقبال نکرده اند.

سلیمی گفت: با کارهای انجام گرفته تا حدودی این فرهنگ در حال شکل گیری در بین تولید کنندگان مس است و این رشته تنوع زیادی دارد و بسته بندی بازاری و کادویی در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است و ۵۰ درصد تولیدکنندگان به بسته بندی گرایش پیدا کرده اند و پیش بینی ها بر این است تا سال آینده تمامی محصولات ظروف مسی به صورت بسته بندی به بازار عرضه شود.

بسته بندی صنایع دستی عامل مهم در صادرات| لزوم تقویت ساختارهای صنایع دستی

وی با بیان اینکه بسته بندی محصولات صنایع دستی باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود، افزود: بسته بندی صادراتی نیز بیش از گذشت مورد توجه قرار گرفته است.

بی شک توجه به بسته بندی صنایع دستی باعث صادرات آن می شود و اگر بسته بندی مورد توجه قرار نگیرد هیچ گاه این صنعت جهانی نمی شود چرا که در صادرات یکی از عوامل موفقیت فروش، بسته بندی صنایع دستی است.

کد خبر: ۲۷۷٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha