۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
یک هفته صف فروش سنگین در نماد دی|  دارایی ها جاری و نقد شونده  دی در بدترین وضعیت
علت زیان انباشته و سنگین بانک دی چیست؟!

یک هفته صف فروش سنگین در نماد دی| دارایی ها جاری و نقد شونده دی در بدترین وضعیت

بانک دی طبق صورت های مالی ۹ ماهه امسال و یکساله گذشته، زیان سنگین و رو به رشد داشته است که اصلا نشانه خوبی نیست.

هادی بهرامی؛ بازار: بانک نهادی است که کسی را که میخواهد پس انداز کند به کسی را که میخواهد قرض کند وصل میکند و وظایفی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارزها، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، قبول امانات و انجام وکالت خرید و فروش ها را بر عهده دارد. صنعت بانکداری بزرگ ترین مرکز نقل و انتقال پول و یکی از پایه های اساسی اقتصاد کشور میباشد. به همین دلیل باید وضعیت آنرا در دوره های حداقل سالانه به صورت کامل بررسی کرد و در اختیار عموم مردم و سرمایه گذاران قرار دارد تا به وضعیت واقعی شرکت ها پی ببرند. در ادامه به تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام بانک دی خواهیم پرداخت.


معرفی و جایگاه شرکت
بانک دی یک بانک ایرانی در قالب شرکت سهامی عام است که در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد و در حال حاضر دارای ۹۱ شعبه و حدود ۱۲۰۰ کارمند در سراسر کشور است. این بانک از ابتدای فعالیت تا به امروز ۱۳ شرکت زیر مجموعه دارد که با هدف خلق ارزش برای ذینفعان و ایجاد ارزش افزوده برای بانک شکل گرفته اند. ارزش بازار بانک پاسارگاد در بورس، مبلغ ۱۵ هزار و ۱۸۷ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۳ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد و صف فروش سنگینی هم با اشاره به فشار فروش دارد.


ترکیب سهامداران اصلی
صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی گروه دی با مالکیت ۱۹ میلیارد و ۹۳۰ میلون سهم و با ۱۴.۸ درصد بزرگ ترین سهامداران بانک دی است. پس از آن، سازمان اقتصادی کوثر با مالکیت ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون سهم و با ۱.۳۶ درصد دومین سهامدار بزرگ شرکت دی میباشد که در رده سوم نیز گروه مالی و اقتصادی دی با مالکیت ۱ میلیارد و ۴۱۰ میلیون سهم قرار دارد. بنظر می آید سهامداران حقوقی این شرکت همان نهاد های مرتبط با خود گروه مالی دی هستند که سهام را به همدیگر انتقال میدهند و امکان دستکاری های بیشتری وجود دارد.


به دلیل کمبود نقدینگی و افزایش زیان ناشی از عدم پوشش هزینه ها. نسبت نقدینگی جاری در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، وضعیت بدتری دارد و دارایی های ثابت نیز بیش از پیش افزایش یافته است



آخرین اخبار شرکت
میزان تسهیلات قرض ‌الحسنه ازدواج و فرزند آوری پرداخت شده از سوی بانک دی تا پایان بهمن‌ ماه، از مرز ۷۰۰ میلیارد تومان عبور کرد. آگهی مزایده ۱۲ فقره ملک مازاد بانک دی برای فروش به صورت صد در صد نقد منتشر شد که این املاک در استان‌ های تهران، همدان، آذربایجان غربی، مازندران و زنجان واقع شده‌اند. پیرو اطلاعیه منتشر شده بانک دی در سامانه کدال، با موضوع قطعی شدن معامله کوهستان پارک شادی مشهد، این بانک ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان سود شناسایی کرد که به عنوان یکی از املاک بزرگ مقیاس بانک دی، یکی از گام‌های اساسی در پیاده‌سازی برنامه تحول این بانک به شمار میرفت؛ اما باید دید که تا چقدر میتواند بخشی از زیان سنگین بانک را جبران کند و آیا هزینه ای نخواهد داشت!؟


وضعیت نقدینگی در ترازنامه
نسبت نقدینگی جاری بانک دی ۰.۴ است که در بدترین حالت خود قرار دارد و نشان دهنده کمبود دارایی جاری کوتاه مدت و نقد شونده جهت پرداخت هزینه های فوری آن است. جمع دارایی های ثابت شرکت به مبلغ ۳۶ هزار و ۷۹۷ میلیارد تومان و جمع بدهی های غیر جاری ۱۱۰ میلیارد تومان میباشد و دارایی های ثابت بانک طی سال های متوالی افزایش بسیار زیادی را تجربه کرده است که به تمرکز مدیران بانک بر روی افزایش دارایی ها اشاره میکند و میتواند علامت منفی باشد؛ به دلیل کمبود نقدینگی و افزایش زیان ناشی از عدم پوشش هزینه ها. نسبت نقدینگی جاری در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، وضعیت بدتری دارد و دارایی های ثابت نیز بیش از پیش افزایش یافته است.


نسبت نقدینگی جاری بانک دی ۰.۴ است که در بد ترین حالت خود قرار دارد و نشان دهنده کمبود دارایی جاری کوتاه مدت و نقد شونده جهت پرداخت هزینه های فوری آن است. در حال حاضر قیمت بر روی حمایت کوتاه مدت ۱۰۰ تومان قرار دارد که در صورت حفظ حمایت میتواند رشد بیشتری داشته باشد؛ در غیر اینصورت با از دست رفتن آن، حمایت معتبر ۶۰ تومان در دسترس خواهد بود.


تحلیل صورت سود و زیان
سود تسهیلات اعطایی بانک در پایان سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان، سود حاصل از سپرده گذاری و سرمایه گذاری ها به مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان و در نهایت جمع درآمد ‌های مشاع بانک با زیان ۴ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان همراه میباشد. جمع درآمد های غیر مستقیم را به مبلغ ۱ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان سود شناسایی کرده ایم؛ اما نسبت به سال گذشته اش کاهش چشمگیری داشته است. هزینه‌ های عمومی و اداری شرکت به مبلغ ۱ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش افزایش ۱۲۴ درصدی را تجربه کرده است. زیان خالص شرکت در پایان سال ۱۴۰۱، به مبلغ ۴ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و وضعیت بد تری دارد. زیان انباشته در پایان دوره به مبلغ ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که با جمع مبالغ زیان خالص سال گذشته و زیان انباشته سال های قبل، متوجه زیان سنگین ۲۱ هزار و ۶۷۱ میلیارد تومانی بانک دی میشویم. با توجه به صورت های مالی ۹ ماهه امسال، سود تسهیلات اعطایی شرکت با افزایش ۳۲ درصدی به مبلغ ۱ هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری شرکت با افزایش ۴۷ درصدی ۱ هزار و ۶۰ میلیارد تومان و زیان خالص با افزایش ۱۲۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۸ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان میباشد که نشانگر افزایش زیان و رشد مداوم آن طی دوره های مالی است.
طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ ۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و زیان خالص شرکت با افزایش ۷۵ درصدی به مبلغ ۷ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان برآورد میشود که در صورت تحقق، بانک دی اوضاع خوبی جهت پیشروی نخواهد داشت و ممکن است در آینده ای نزدیک اولتیماتوم بانک مرکزی مبنی بر ادغام گریبانگیر این بانک شود. علت اصلی زیان بانک را میتوان کاهش سپرده های مشتری و در مقابل، افزایش بیش از حد دارایی های ثابت در نظر گرفت که نیاز به مدیریت صحیح منابع و عملیات بانکی دارد.


زیان خالص شرکت در پایان سال ۱۴۰۱، به مبلغ ۴ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و وضعیت بد تری دارد. زیان انباشته در پایان دوره به مبلغ ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که با جمع مبالغ زیان خالص سال گذشته و زیان انباشته سال های قبل، متوجه زیان سنگین ۲۱ هزار و ۶۷۱ میلیارد تومانی بانک دی میشویم


نسبت قیمت به درآمد
شرکت بانک دی در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۳۲ تومان زیان خالص را برای سهامداران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه نیز در سال جاری منفی ۱.۶ میباشد. زیان خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۲ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۲ تومان و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۶۳ تومان است! پیش بینی میشود شرکت تا پایان سال ۵۷ تومان به ازای هر سهم زیان خالص بسازد و با پی بر ای فوروارد منفی ۱.۹ معامله شود.

یک هفته صف فروش سنگین در نماد دی|  دارایی ها جاری و نقد شونده  دی در بدترین وضعیت

طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ زیان خالص شرکت با افزایش ۷۵ درصدی به مبلغ ۷ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان برآورد می شود که در صورت تحقق، بانک دی اوضاع خوبی جهت پیشروی نخواهد داشت و با توجه به اظهارات و اولتیماتوم های بانک مرکزی احتمال ادغام وجود دارد

تحلیل تکنیکال سهم
قیمت سهم دی از مرداد ماه سال ۱۳۹۹ تا مهر ماه ۱۴۰۱ با سقوط ۹۹ درصدی همراه بوده و پس از آن، ۲۲۰ درصد افزایش یافت و در محدوده ۲۰۰ تومان سقف جدیدی ایجاد کرد. در حال حاضر قیمت بر روی حمایت کوتاه مدت ۱۰۰ تومان قرار دارد که در صورت حفظ حمایت میتواند رشد بیشتری داشته باشد؛ در غیر اینصورت با از دست رفتن آن، حمایت معتبر ۶۰ تومان در دسترس خواهد بود. با شکست مقاومت سنگین ۲۰۰ تومان می توان اهداف بالاتری را برای قیمت سهم متصور بود. اوسیلاتور rsi در کف اشباع فروش بلند مدتی قرار دارد و زنجیره واگرایی مثبت هم در تایم فریم پایین دارد که به سیگنال مثبت ابر متحرک نمایی کومو قوت می بخشد.

یک هفته صف فروش سنگین در نماد دی|  دارایی ها جاری و نقد شونده  دی در بدترین وضعیت


سخن پایانی
برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بانکی باید به میزان دارایی ها، کیفیت و میزان ارائه خدمات، درآمد های عملیاتی، سیاست های دولتی و سایر موارد توجه کرد. با افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی موجود، درآمد برخی از شرکت ها به دلایل مختلف کاهش میابد که در صنعت بانکداری ممکن است به کل اقتصاد و بازار بورس نیز آسیب بزند. پس باید نظارت ها بیشتر شده و نقدینگی موسسات مالی به خوبی مدیریت شود تا سود سازی بیشتر شده و هزینه های اضافی کمتر شود. در وضعیت فعلی اقتصاد، ناترازی بانک ها بیشتر شده است و نسبت کفایت سرمایه و سود سازی ضعیف تری دارند که تحت هر شرایطی باید منابع مالی و انسانی شرکت ها را به درستی مدیریت کرد تا صنایع به صورت زنجیر وار به یکدیگر و به اقتصاد کشور آسیب نزنند.

کد خبر: ۲۷۷٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      3 0
      بانکها زیان ده هستند اما معلوم نیست از کجا حقوق، پاداش، انواع تسهیلات یک درصدی ،بن های نقدی و غیر نقدی، پاداش پایان سال ، پاداش بستن و باز کردن حساب به مقامات عالی می دهند..
    • کریمی IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      باسلام تکلیف سهامداران چه میشودمن فرزندشهیدهستم ۹۹هزارسهام دارم یعنی میسوزه وهیچ امیدی نیست
    • عباس IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      4 1
      خدایا خودت کمک کن قیمت سهام من درسال1399بالغ بر21 ملیون تومان قیمت داشت بعداز4سال شده5 ملیون ?