۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
تغییر مختصر شرایط بورس؛ رقابت بین بازار طلا و سهام ادامه می یابد؟
دلار سوخت بازارهای مالی می ماند یا سرکوب می شود؟

تغییر مختصر شرایط بورس؛ رقابت بین بازار طلا و سهام ادامه می یابد؟

پس از یک دوره رکود بورس ارزش معاملات خُرد بالای ۶ هزار میلیارد تومان مانده که نشانه ادامه رشد بازار سهام است. البته برخی به انس طلا چشم دوخته اند تا در صورت تثبیت وارد بازار طلا شوند.

بازار؛ گروه بورس: با توجه به اینکه رشد قیمت دلار نسبت به سایر بازارها همواره پیشرو تر است، بسیاری از سرمایه گذاران زمانی که ارز در کشور رشد می کند ابتدا ترجیح می دهند از این بازار سود ببرند. از این رو در ماه‌های گذشته بسیاری از افرادی که در بازار سهام حضور داشتند یا سرمایه گذاری کرده بودند از آن خارج یا وارد بازار طلا شدند. بنابراین بازار سهام با یک رکود جدی مواجه شد بود، اما حالا کمی شرایط تغییر کرده است.

محمود مرادی معتقد است که در چند وقت اخیر انس جهانی نوسانات مثبتی داشته و در محدوده مقاومت حرکت کرده است و اگر روی ۲۱۰۰ دلار تثبیت شود رشد آن همچنان ادامه پیدا می کند. بازار سهام هم به دلیل اصلاح ادامه داری که داشته نمادها به قیمت های ارزنده ای رسیده اند

برخی از فعالان حرفه‌ای بازار سهام ترجیح دادند همچنان در بازار سهام باقی بمانند. اما استراتژی آنها با رشد قیمت دلار تغییر کرد. به طوری که آنها خرید نمادهای صادراتی را در اولویت خود قرار دادند تا با افزایش قیمت ارز و رشد درآمد صادراتی این شرکت‌ها بتوانند منافع بیشتری ببرند.

محمود مرادی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل انتظارات تورمی سه بازار ارز، طلا و بورس مورد توجه هستند، گفت: در شرایط کنونی به دلیل اینکه دولت روی نرخ ارز کنترل دارد شاید چندان رشد نکند هرچند قیمت واقعی دلار در اسفند ۱۴۰۲ بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است.

او با بیان اینکه بازار طلا و سهام هم اکنون ظرفیت بالایی برای رشد دارند، افزود: در چند وقت اخیر انس جهانی نوسانات مثبتی داشته و در محدوده مقاومت حرکت کرده است و اگر روی ۲۱۰۰ دلار تثبیت شود رشد آن همچنان ادامه پیدا می کند. بازار سهام هم به دلیل اصلاح ادامه داری که داشته نمادها به قیمت های ارزنده ای رسیده اند.

مرادی با تاکید بر اینکه در سال های گذشته همواره بازار سهام جزو نمادهای پربازده در شرایط تورمی بوده است، تصریح کرد: به همین دلیل پیش بینی می شود عقب ماندگی خود نسبت به سایر بازارها هم جبران کند.

باید توجه داشت که نوسانات بازار جهانی باعث شده بسیاری از شرکت‌های صادراتی نتوانند مانند گذشته محصولات خود را به بازار عرضه کنند. به عبارت دیگر با بروز تغییراتی در حمل و نقل کشتی‌ها در دریای سرخ مبادلات دچاری هم دچار اختلال شد. به همین دلیل شرکت‌های واردکننده مواد اولیه و صادرکننده تحت تاثیر قرار گرفتند و این یکی از عوامل تاثیرگذار در افت معاملات بازار سهام بود.

تبعات رشد قیمت ارز و حمل و نقل

عامل دیگری که از طرف قیمت ارز بر بازار سهام تاثیر گذار بوده است رشد هزینه تمام شده بسیاری از شرکت‌هایی است که مواد اولیه آنها تحت تاثیر رشد قیمت ارز و حمل و نقل قرار داد. به عبارت دیگر با رشد قیمت ارز و همچنین اختلال در مبادلات کشتیرانی در منطقه دریایی سرخ هزینه حمل کالاها به شدت افزایش یافت، به همین دلیل حاشیه سود شرکت‌ها هم با افت جدی مواجه شد.

با این وجود در چند ماه اخیر به دلیل اینکه قیمت دلار در ایران روندی صعودی به خود گرفته و به سقف قبلی یعنی ۶۰ هزار تومان رسیده است. حالا از آنجایی که احتمال ادامه تنش‌های سیاسی و نظامی وجود دارد تقاضا برای قیمت دلار به شدت بالاست به همین دلیل کار دولت برای کنترل نرخ ارز سخت است. افزایش قیمت دلار منجر شده این سیگنال به جامعه داده شود که احتمالا در سال ۱۴۰۳ قیمت دلار در ایران بالاتر از سقف قبلی قرار می گیرد و حتی نرخ ۷۵ هزار تومان و ۹۰ هزار تومان برای دلار در سال آینده قابل دسترس خواهد بود.

دلار آمریکا در حال حاضر پیشتاز در معاملات ارزی جهان

دلار آمریکا در حال حاضر بهترین عملکرد را در بین ارزهای بزرگ در سال جاری داشته و به نوعی سوار بر موجی از تاب‌آوری اقتصادی ایالات متحده شده و در عرض چند ماه حدود ۳ درصد در برابر سبدی از ارزها افزایش یافته است.

معامله‌گران مجبور شده‌اند تا پیش‌بینی‌های خود در مورد کاهش سریع نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کنار بگذارند. در حال حاضر بازارها تنها سه کاهش نرخ بهره را برای امسال در نظر گرفته‌اند، در حالی که چند ماه پیش شش کاهش بود. بنابراین، سرمایه‌گذاران انتظار دارند که نرخ بهره ایالات متحده برای مدت طولانی‌تر در سطوح بالاتر باقی بماند

این عملکرد درخشان، نشان‌دهنده یک اقتصاد قوی در ایالات متحده بوده که با سرعتی ثابت در حال رشد است. همچنین بازار کار بسیار فشرده است و تورم به سرعت مورد انتظار سرمایه‌گذاران در حال کاهش نیست.

از آنجایی که اقتصاد آمریکا همچنان داغ است، معامله‌گران مجبور شده‌اند تا پیش‌بینی‌های خود در مورد کاهش سریع نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کنار بگذارند. در حال حاضر بازارها تنها سه کاهش نرخ بهره را برای امسال در نظر گرفته‌اند، در حالی که چند ماه پیش شش کاهش بود. بنابراین، سرمایه‌گذاران انتظار دارند که نرخ بهره ایالات متحده برای مدت طولانی‌تر در سطوح بالاتر باقی بماند.

چشم‌انداز ضعیف اقتصادی در سایر نقاط جهان نیز به نفع دلار آمریکا بوده است. بریتانیا و ژاپن وارد رکود فنی شده‌اند، ناحیه یورو با کندی اقتصادی مواجه است و چین هنوز با پیامدهای بحران بخش املاک و مستغلات خود دست و پنجه نرم می‌کند. بدین ترتیب، جایگزین‌های دلار آمریکا در حال حاضر در بازار جهانی چندان جذاب نیستند.رویدادهای هفته آینده به شکل‌گیری این روند کمک خواهند کرد.

کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که یک گزارش NFP قوی‌تر از ارائه شود که نشان می‌دهد بازار کار همچنان در وضعیت خوبی قرار دارد. برخی شاخص‌های اولیه به کند شدن رشد اشتغال در فوریه اشاره می‌کنند، اما قابل توجه نیست.

براساس این گزارش می توان استنباط کرد که در یک ماه گذشته با رشد قیمت دلار در ایران بسیاری از سرمایه گذاران از بازار سهام خارج شدند تا وارد بازاری شوند که رشد بیشتری دارد، به همین دلیل بازار سهام با رکود مواجه شده بود. اما حالا شرایط تغییر کرده و همچنان ارزش معاملات خرد بازار بالای ۶ هزار میلیارد تومان مانده و می تواند نشانه ادامه رشد بازار سهام باشد. البته برخی هم به قیمت انس چشم دوخته اند تا در صورت تثبیت وارد آن بازار شوند. به همین دلیل رقابت بین بازار طلا و سهام ادامه می یابد.

کد خبر: ۲۷۶٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha