۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
موج جدید برخورد با عرضه پوشاک قاچاق در «مال‌ها» از امروز

موج جدید برخورد با عرضه پوشاک قاچاق در «مال‌ها» از امروز

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: برخورد قاطعانه در مقابله با فروش هرگونه کالای قاچاق آغاز شده است و ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش بازار، وضعیت بازار پوشاک از مدت‌ها قبل به سبب عرضه اجناس قاچاق با انتقاد تولیدکنندگان و مردم همراه بوده است، این در حالی است که مطابق با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۳۹۲، عرضه کالای قاچاق جرم و برای متخلفین جرایمی در نظر گرفته خواهد شد.

اما به سبب عدم جدیت دولت قبل در مبارزه با قاچاق، عملاً اجرای قانون تنها بر روی کاغذ خلاصه شد، نکته جالب‌توجه این بوده که در سال ۱۳۹۷ طرح مبارزه با برندهای محرز قاچاق در حوزه پوشاک آغاز شده بود؛ اما برخوردها در این حوزه به صورت مقطعی صورت گرفت، در نتیجه بنابر اعلام تولیدکنندگان پوشاک رفتار عرضه کنندگان کالای قاچاق تغییر نکرد.

همین عدم استمرار در برخورد با پوشاک قاچاق سبب شد انبوهی از این کالاها از طرق مختلفی نظیر گذرگاه مرزی، ته لنجی، مناطق آزاد، ملوانی و... حوزه تولید را هدف قرار دهد، درواقع یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت یعنی حمایت از تولید و اشتغال با معضل ورود کالاهای دست‌دوم و قاچاق مواجه شد.

از سوی دیگر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نیز در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری، گلایه‌های خود را نسبت به وضعیت موجود مطرح کردند. در بخشی از این نامه آمده بود: «اگرچه بر اساس فرمان حضرت‌عالی می‌بایست عزم جدی دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا بر این باشد که عمل قاچاقچی کاملاً بدون صرفه و همراه با خطر باشد و جنس قاچاق از پیش از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار، آماج اقدامات گوناگون این مبارزه قرار گیرد، متأسفانه هم اکنون شاهدیم مقابله در تمام عرصه‌ها رها شده و هم اکنون بازار پوشاک کشور متأثر از قاچاق بیش از سه میلیارددلاری است که متولیان ذی‌ربط با ارائه آمارهای غلط، به‌جای انجام وظایف خود در جهت برخورد سعی در پنهان‌کردن این معضل دارند درحالی‌که هیچ حرکت عملیاتی و مثبتی در جهت مقابله با این معضل بالاخص در سطح عرضه مشاهده نمی‌شود.»

همچنین اعضای این اتحادیه با ارسال نامه‌ای به فرمانده فراجا، ضمن تشکر از توجه پلیس به مسئله قاچاق کالا، خواستار برخورد مستمر، مؤثر و مستقیم با پوشاک قاچاق در سطح عرضه و بازار شب عید شدند.

علاوه بر این تغییر دیدگاه دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به این پدیده اشتغال سبب شد، طرح تشدید برخورد باعرضه کالای قاچاق بار دیگر اجرایی شود، شواهد میدانی از بازار تهران حکایت از آن دارد که بازرسین وزارت صمت در کنار مأمورین فراجا، نظارت‌های خود را آغاز و برای متخلفین پرونده قضائی تشکیل داده‌اند.

روز جاری (سه‌شنبه ۱۵ اسفند) نیز بازرسان وزارت صمت و نیروی انتظامی با حضور در ایران مال، به بررسی اجناس برخی از دانه درشت‌های عرضه کننده پوشاک پرداختند و شواهد حکایت از جمع آوری اجناس قاچاق در پخشی‌ از فروشگاه‌ها دارد.

در همین رابطه، حجت‌الله مهدوی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران به تسنیم گفت: در ادامه اقدامات ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز در سطح استان تهران، با هماهنگی‌های انجام شده از طریق نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط و بر اساس وظایف ذاتی ستاد، مبارزه باعرضه پوشاک محرز قاچاق مجدداً آغاز شده است.

وی ادامه داد: البته درگذشته نیز اقداماتی پیرامون مبارزه باعرضه کالای قاچاق انجام شده بود؛ اما اکنون مطابق با منویات مقام معظم رهبری، دستور رئیس‌جمهور، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین استاندار تهران، به‌صورت مستمر نظارت در این حوزه صورت خواهد پذیرفت.

به گفته مهدوی، استمرار در مقابله باعرضه کالای به تقویت تولید ملی منجر خواهد شد، امری که در نهایت رضایت‌مندی مردم و تولیدکنندگان را به دنبال خواهد داشت.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در انتها اعلام داشت: در حال حاضر در تمامی حوزه‌ها (یعنی البسه، کفش، کیف، کفش و...) و در تمامی سطح استان تهران، مقابله باعرضه کالای قاچاق صورت می‌گیرد و هرگونه تخلف با برخورد جدی و قانونی همراه خواهد بود، درعین‌حال این برخوردها مقطعی نبوده و ادامه‌دار است.

کد خبر: ۲۷۶٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha