۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
حکمرانی براساس داده‌ها، با سامانه یکپارچه تحلیل شبکه گازرسانی
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز اعلام کرد

حکمرانی براساس داده‌ها، با سامانه یکپارچه تحلیل شبکه گازرسانی

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران گفت: طراحی سامانه یکپارچه تحلیل شبکه‌های گازرسانی، گام مهمی در مسیر حکمرانی بر اساس داده‌های واقعی به‌عنوان یکی از اهداف اصلی شرکت ملی گاز است.

به گزارش بازار، سیدمحمد سراجی، در آیین رونمایی از سامانه یکپارچه تحلیل شبکه‌های گازرسانی (SGN) با قدردانی از عوامل اجرایی و مجموعه همکاران شرکت ملی گاز ایران که در فرآیند اجرایی این پروژه مشارکت داشتند، اظهار کرد: ایده راه‌اندازی این سامانه همزمان با توسعه شبکه گازرسانی و پدیدار شدن نیازهای جدید در مدیریت شبکه شکل گرفت.

وی ادامه داد: در ابتدا نظر بر این بود که با روزآمدکردن سامانه GPNET که پیش از این، مأموریت تحلیل شبکه را بر عهده داشت، نیازهای جدید برطرف شود و پژوهش‌هایی هم برای روزآمد کردن آن انجام شد؛ اما با توجه به نیازهای مطرح شده از سوی مدیریت‌های گازرسانی و برنامه‌ریزی تلفیقی، مشخص شد که برای ارائه اطلاعات دقیق، نیازمند طراحی سامانه‌ای نو هستیم.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران درباره راه‌اندازی سامانه تازه تحلیل شبکه‌های گازرسانی گفت: از اواسط سال ۱۴۰۰ پیمانکار مربوطه، کار روی پروژه را آغاز کرد و سرانجام پس از گذشت ۳۰ ماه کار تحلیلی و شناخت دقیق از نیازها، به لطف خدا و تلاش مجموعه همکاران، این پروژه تکمیل شد.

سراجی با اشاره به ابعاد مهم اجرای این پروژه، تصریح کرد: اجرای این پروژه کار بسیار منظم و دقیقی بود. یکی از تجربه‌های موفق در فرآیند اجرای پروژه، هم‌افزایی بود که میان همکاران ما در قالب تشکیل کارگروهی تخصصی برای تحکیم دیدگاه‌ها شکل گرفت. اعضای این کارگروه افزون بر همکاران ما در فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل همکاران صنعت گاز در مدیریت گازرسانی و گازهای استانی بودند.

وی افزود: این سامانه در زمینه بهره‌برداری کیفی‌تر از شبکه سراسری گاز کمک شایانی خواهد کرد؛ از آن‌جا که با گسترش شبکه گازرسانی به اقصی نقاط کشور برای مدیریت درست و بهینه شبکه، نیازمند ابزار مناسبی هستیم، این سامانه می‌تواند به کارشناسان کمک کند تا تحلیل دقیق‌تری از وضع شبکه داشته باشند.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: در واقع ما نیازمند تحلیل درستی از شبکه هستیم که با این نرم‌افزار انجام شدنی است. بر این اساس می‌توان گفت، با طراحی این سامانه گام مهمی در مسیر مدیریت بر اساس داده و حکمرانی بر اساس داده‌های واقعی به عنوان یکی از اهداف اصلی شرکت ملی گاز ایران برداشته شده است.

سراجی درباره کاربران این سامانه نیز گفت: سامانه به‌صورت متمرکز در ستاد طراحی شده و به صورت وب سرویس در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. به‌طور کلی ذینفعان و کاربران اصلی سامانه در بخش ستادی، شرکت انتقال گاز، شرکت مهندسی و توسعه گاز، مدیریت دیسپچینگ، مدیریت گازرسانی و مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی هستند و در بخش‌شرکت‌های گاز استانی نیز، واحدهایی مانند واحدهای مهندسی و واحدهایی که نیاز به تحلیل شبکه دارند، در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند.

وی تأکید کرد: برای پیشبرد اهداف کلان و توسعه‌ای در صنعت گاز نیازمند ابزارهای فناور متناسب با آن هستیم، با توجه به گسترش روز افزون شبکه و افزایش دایره خدمات رسانی به مشترکان مختلف، نیاز به ابزارهای به روز و کارآمدتر به‌منظور کاهش سطح خطا ضروری است؛ بی‌شک یکی از مزایای سامانه جدید نیز این است که در این باره گام رو به جلویی بردارد.

براساس این گزارش، آیین رونمایی از سامانه یکپارچه تحلیل شبکه‌های گازرسانی و همایش بررسی ابعاد فنی آن، روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفندماه در سالن شهید رجایی ساختمان ستاد شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.

کد خبر: ۲۷۶٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha