تجارت بخش خصوصی با آمریکای لاتین، نیازمند رفع مسائل بانکی و حمل‌ونقلی است
معاون بین‌الملل اتاق ایران:

تجارت بخش خصوصی با آمریکای لاتین، نیازمند رفع مسائل بانکی و حمل‌ونقلی است

عسگری، معاون بین الملل اتاق ایران گفت: برای فعال شدن بخش خصوصی در تجارت با کشورهای حوزه آمریکای لاتین، نیازمند رفع موانع پولی و بانکی و مشکلات حمل و نقل هستیم.

به گزارش بازار، حامد عسگری معاون بین الملل اتاق ایران، گفت: همکاری های تجاری با آمریکای لاتین اگرچه همواره مطلوب بوده اما بیشتر از انکه بخش خصوصی در آن مشارکت داشته باشد حوزه حاکمیتی بوده است.

عسگری، در نشست مدیران هم اندیشی مدیران بانک مشترک ایران و ونزوئلا با فعالان اقتصادی مرتبط با این کشور، ادامه داد: توسعه روابط تجاری بخش خصوصی با ونزوئلا با موانع مختلفی مواجه است.

او با بیان اینکه اکثر کشورهای هدفگذاری در آمریکای لاتین همچون کوبا و یا ونزوئلا مانند ایران درگیر تحریم های سختی هستند، افزود: این موضوع نقل و انتقالات مالی را مشکل کرده است. علاوه بر این بعد مسافت میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین، حمل نقل را چالش برانگیز کرده است.

عسگری گفت: با این حال، شانس ما برای ارتباط با کشورهایی که همانند ما با موانعی مانند تحریم ها مواجه هستند راحت تر است تا کار با کشورهایی که تجارت آزاد دارند و نگران عواقب تحریم ها هستند. بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد.

او با بیان اینکه تاسیس بانک مشترک ایران و ونزوئلا نشان دهنده عزم دو طرف برای حل مسائل پولی و بانکی است، ادامه داد: کشتیرانی ایران هم رفت و امد منظمی به ونزوئلا دارد. این ها فرصت های مهمی است که بخش خصوصی می تواند با استفاده از آنها سهمی از بازارهای دو کشور را برای خود کند.

مهرپوریان رئیس کمیته مشترک ایران و ونزوئلا نیز در این نشست با بیان اینکه حمل و نقل بار چین و روسیه به مقصد ونزوئلا از مسیر ایران انجام می شود، افزود: بار از چین به تهران آمده و بعد به صورت هوایی و دریایی به ونزوئلا حمل می شود. اما برای خالی نبودن کشتی و هواپیما در مسر بازگشت، امکان حمل کاکائو، قهوه و چوب فراهم است. بنابراین زمینه سرمایه گذاری و ایجاد تسهیلات مناسب در این حوزه وجود دارد.

او با اشاره به نیازهای صنعتی، علمی و پزشکی در ونزوئلا، گفت: باید شرایط فعالیت شرکتهای دانش بنیان در آنجا را فراهم کرده و تسهیلاتی برای فعالیت آنها در نظر گرفت.

مهرپوریان با بیان اینکه در نظر گرفتن تسهیلات برای خودروسازان ایرانی در ونزوئلا نیز می تواند به فعال تر شدن روابط دو کشور کمک کند، ادامه داد: یکی از زمینه های مناسب همکاریهای مشترک، کشاورزی فرا سرزمینی است که با توجه به خاک و اب مناسب کشاورزی، و اب شیرین فراوان در این کشور میتواند بسیار سودآور باشد.

او با بیان اینکه بهتر است بانک ایران و ونزوئلا، امکان سرمایه گذاری در ونزوئلا را فراهم کند و صرفا به ارائه تسهیلات صادراتی به سرمایه گذاران ایرانی اکتفا نکند، ادامه داد: با توجه به کمبود کالاهای لوازم خانگی و البسه در ونزوئلا باید بررسی کنیم که چطور و با چه مکانیزمی امکان صادرات وجود دارد و بانک ایران و ونزئولا چه نقشی در این زمینه می تواند ایفا کند.

کد خبر: ۲۷۶٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha