۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
امنیت اقتصادی در سوریه وجود دارد| منطقه آزاد مشترک ایران و سوریه به زودی ایجاد می‌شود
سفیر سوریه در ایران:

امنیت اقتصادی در سوریه وجود دارد| منطقه آزاد مشترک ایران و سوریه به زودی ایجاد می‌شود

سفیر سوریه در ایران گفت: رابطه دو کشور تاریخی و راهبردی و در خدمت امنیت منطقه است و با وجود طی کردن فراز و نشیب‌های بسیار این دو کشور به توسعه روابط خود ادامه می‌دهند.

به گزارش بازار، شفیق دیوب سفیر سوریه در همایش معرفی فرصت‌های ورود به بازار سوریه ضمن عرض تبریکات برگزاری انتخابات شکوهمند در ایران، بیان کرد: امیدوارم که همکاری ما در همه حوزه‌ها شکل بگیرد و روابط در حوزه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی نیز گسترش پیدا کند زیرا هم اکنون مقامات دو کشور از سطح روابط اقتصادی راضی نیستند.

دیوب ادامه داد: ایران و سوریه در میدان جنگ همکار بودند و شایسته است که در مسیر بازسازی نیز همراه هم باشند. سوریه علاوه‌بر تبعات جنگ با چالش‌ها و خرابی‌های زلزله اخیر نیز دست و پنجه نرم می‌کند. هم اکنون فصل جدیدی از همکاری دو کشور در حال رقم خوردن است و امیدوارم که توافقات انجام شده به نتیجه مطلوب ختم شود.

وی با اشاره به اجرای بخش اعظم توافقنامه‌های دو کشور، بیان کرد: دولت سوریه باهدف توسعه زیرساخت‌ها یکسری اولویت‌های اقتصادی را در نظر گرفته است. دولت سوریه پروژه‌های باهدف بهبود اقتصادی مردم در نظر گرفته است که امیدواریم در این مسیر همراه ما باشید. مهم‌ترین پروژه‌های ما عبارتند از توسعه و بازسازی کارخانه‌های آسیب دیده، بازسازی نیروگاه‌ها برق تجدیدپذیر، ایجاد خطوط تولید داروهای حساس و حداث شهرک‌های مسکونی است.

به گفته سفیر سوریه؛ دولت سوریه تلاش دارد که زمینه‌های همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و پارک‌های فناوری و انواع گردشگری را فراهم کند.

وی باتاکید بر اینکه در سوریه صدها و شاید هزاران پروژه موجود است، افزود: این پروژه‌ها از طریق وزارت خارجه به دوستان ایرانی ابلاغ خواهند شد. در قانون ۱۸ سوریه تصمیمات گمرکی قابل توجهی گرفته شد که این تصمیمات محدود به تجار سوری نیست و تجار غیر سوری نیز می‌توانند از آن بهره بگیرند. دروازه‌های سوری جهت ورود سرمایه‌گذاری در این کشور باز است آماده هستیم تسهیلات لازم را جهت همکاری ۲ کشور افزایش بدهیم.

سفیر سوریه در ایران کالای ایرانی را کیفیت معرفی کرد و افزود: کالای ایرانی قیمت مناسبی دارد و ما تلاش داریم که کالاهای دو کشور را به مصرف‌کنندگان معرفی کنیم.

وی با اشاره به تلاش برای تاسیس بانک مشترک، ادامه داد: بسیاری از تعرفه‌های گمرکی حذف و صفر شده‌اند؛ من از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنم که در مناقصه‌های سوریه مشارکت کنند. تلاش داریم که در استان حمص سوریه منطقه ویژه آزاد ایجاد کنیم این اقدام گامی در جهت بهبود اقتصاد کشور است.

دیوب با اشاره به اهمیت شرکت در نمایشگاه‌های دو کشور، بیان کرد: نمایشگاه‌ها مهمترین وسیله برای معرفی کالاهای دو کشور هستند باید دایره فعالیت اقتصادی گسترده‌تر شود برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی، بخش خصوصی نیز باید ورود و همکاری ایجاد کند.

وی با تاکید بر افزایش امنیت در سوریه، گفت: بخش اعظم سرزمین سوریه تحت کنترل دولت است رهبری سوریه، امنیت پایدار را در منطقه وسیعی برقرار کرده و زندگی به حالت عادی بازگشته است. پس تجار و بازرگانان می‌توانند فعالیت اقتصادی خود را توسعه بدهند. باز تاکید می‌کنم که شرایط امنیتی غیرعادی که بخواهد بر شرایط اقتصادی تاثیر بگذارد در حال حاضر وجود ندارد.

کد خبر: ۲۷۶٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha