۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
بارندگی های اخیر چه تاثیری روی موجودی سدهای سیستان گذاشته است؟
رشد ۱۴ درصدی بارندگی ها نسبت به دراز مدت

بارندگی های اخیر چه تاثیری روی موجودی سدهای سیستان گذاشته است؟

تا روز گذشته حدود ۷۲.۵ میلی متر بارندگی در استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده که نسبت به متوسط دراز مدت حدود ۱۴ درصد رشد را نشان می دهد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: چهار روز از سیل سیستان و بلوچستان می گذرد؛ سیلی که خسارت های زیادی را به مردمان این شهر وارد کرده است. بر اساس آنچه معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرده ۱۶ شهرستان استان سیستان و بلوچستان از نهم اسفندماه درگیر سیل و آبگرفتگی ناشی از بارش‌ها شده‌اند. مردمان شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند، دشتیاری، چابهار، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز و مهرستان چند روزی است که شرایط مساعدی ندارند و به نظر می رسد که دستگاه های مسئول همانند سنوات گذشته غافلگیر شده و قادر به مدیریت بحران نبوده اند. با وجود همه مشکلات اما وزارت نیرو مدعی است که توانسته که با مدیریت سدهای کشور از شدت سیل بکاهد. ادعایی که تصاویر منتشر شده خیلی آن را تایید نمی کند. اما در این گزارش به موجودی سدهای این استان نگاهی خواهیم داشت.

بر اساس آنچه اعلام شده تا روز گذشته حدود ۷۲.۵ میلی متر بارندگی در استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده که نسبت به متوسط دراز مدت حدود ۱۴ درصد رشد را نشان می دهد. گفتنی است متوسط دراز مدت ۵۰ ساله بارندگی ها در این استان ۶۳.۴ میلی متر بوده است. گفتنی است که مقدار بارندگی ها در مدت مشابه سال گذشته ۴۷.۳ میلی متر بوده است.

بارندگی های اخیر چه تاثیری روی موجودی سدهای سیستان گذاشته است؟
موجودی سدهای سیستان

بر اساس آمارهای منتشر شده موجودی سد پیشین هم اکنون ۱۶۶ میلیارد مترمکعب است که نشان می دهد حدود ۹۹ درصد این سد پر شده است. جالب است که بدانید موجودی این سد در مقایسه با سال گذشته رشد حدود ۴۵ درصدی را نشان می دهد.

سد زیردان از دیگر سدهای استان سیستان و بلوچستان است که موجودی آن با ۳۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۱۲ میلیارد مترمکعب رسیده است. به عبارت دیگر ظرفیت این سد به صورت ۱۰۰ درصدی پراست.

سد خیرآباد با ظرفیت ۲۸ میلیارد مترمکعب هم در حال حاضر به صورت ۱۰۰ درصدی تکمیل شده است. موجود این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۵ درصد افزایش را نشان می دهد.

مشکید علیا هم هم اکنون ۸۷ درصد ظرفیتش تکمیل شده است. موجودی این سد هم اکنون ۵۸ میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

اما سد چاه نیمه ها شرایط خیلی خوبی ندارد. هم اکنون تنها ۲ درصد این سد پر بوده و موجودی آن در مقایسه با سال گذشته حدود ۷۶ درصد افت را نشان می دهد.

کد خبر: ۲۷۶٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha