۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
سیگنال مسکو برای ایجاد پلتفرم BRICS Bridge | مزایا و معایب ارز بریکس
بازار گزارش می‌دهد؛

سیگنال مسکو برای ایجاد پلتفرم BRICS Bridge | مزایا و معایب ارز بریکس

پلتفرم BRICS Bridge نامی مشابه با mBridge، پلتفرم ارز دیجیتال بانک مرکزی فرامرزی (CBDC) دارد که توسط چهار بانک مرکزی، از جمله اعضای بریکس چین و امارات، توسعه یافته است.

بازار؛ گروه بین‌الملل: کشورهای عضو بریکس ایجاد بستر مشترک پرداخت دیجیتال میان خود را بررسی می کنند. وزارت دارایی روسیه به همراه بانک این کشور و کشورهای عضو بریکس در نظر دارند ابتکاراتی را برای بهبود سیستم پولی و مالی بین‌المللی آماده کنند. این ابتکارات به ویژه بر موضوع ایجاد بستر پرداخت چند جانبه مالی میان اعضای بریکس تمرکز خواهد کرد. وزارت دارایی روسیه و بانک روسیه به همراه دیگر اعضای بریکس قرار است تا پایان سال، گزارشی را برای سران کشورهای بریکس در مورد بهبود سیستم پولی و مالی بین‌المللی تهیه کنند که حاوی مجموعه ای از ابتکارات و توصیه هاست.

مشخصات پلتفرم BRICS Bridge

ایجاد یک پلتفرم پرداخت دیجیتال چند وجهی با هدف کمک به بازارهای مالی صورت می‌گیرد. روسیه گروه بریکس را در سال ۲۰۰۹ تأسیس کرد و در حال حاضر ۴۲ درصد از جمعیت جهان، ۳۰ درصد از جغرافیای جهانی و ۲۴ درصد از تولید اقتصادی جهانی را تشکیل می‌دهد. پنج کشور جدید با شرکت در آخرین نشست بریکس در دوربانِ آفریقای جنوبی، در اوایل ماه ژانویه این دعوت را پذیرفتند و نمایندگان آنها در نشست بریکس در ۳۰ ژانویه در مسکو شرکت کردند.

اخیرا وزرای دارایی کشورهای بریکس و روسای بانک مرکزی در سائوپائولو، برزیل دیدار کردند. پس از این نشست، وزیر دارایی روسیه گفت که آنها در مورد استفاده ابزاری از سیستم‌های پرداخت فعلی برای فشار سیاسی و اقتصادی، بحث کردند. در حال حاضر، روسیه ریاست BRICS تا پایان سال را بر عهده دارد است. وزارت دارایی و بانک روسیه گزارشی در مورد گزینه‌های بهبود سیستم مالی بین المللی تهیه خواهند کرد. این وزارتخانه اظهار داشت که یکی از ابتکارات می‌تواند پلتفرم BRICS Bridge باشد که در آن به صراحت به ارزهای دیجیتال اشاره نشده است.

وزارت دارایی روسیه اعلام کرد: «ما در مورد ایجاد پلتفرم تسویه حساب و پرداخت دیجیتال چندجانبه صحبت می‌کنیم.» با این حال، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی، گفت که آماده آزمایش ارزهای دیجیتال با چین، اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و کشورهای حوزه خلیج فارس است. او گفت: «اولین کاری که باید انجام داد ایجاد ارتباط با سیستم‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی موجود است که در حال حاضر در تعدادی از کشورها فعال هستند. به موازات این امر، سیستم‌های پیام‌رسان مالی ملی نیز باید متصل شوند.»

وزارت دارایی و بانک روسیه گزارشی در مورد گزینه‌های بهبود سیستم مالی بین المللی تهیه خواهند کرد. این وزارتخانه اظهار داشت که یکی از ابتکارات می‌تواند پلتفرم BRICS Bridge باشد که در آن به صراحت به ارزهای دیجیتال اشاره نشده است

پلتفرم BRICS Bridge نامی مشابه با mBridge، پلتفرم ارز دیجیتال بانک مرکزی فرامرزی (CBDC) دارد که توسط چهار بانک مرکزی، از جمله اعضای بریکس چین و امارات، توسعه یافته است. با این حال، گسترش به ده عضو BRICS تصمیم گیری را تا حدودی دشوار می‌کند. پیش از این نشست، یک خبرگزاری روسی گزارش داد که مزووکیلی جف ماتوکا، سفیر آفریقای جنوبی در روسیه، گفته بود که کشورش «سیستم پرداخت آفریقایی که فرصت‌هایی برای تجارت با شرکای جهانی فراهم می‌کند» را ترجیح می‌دهد.

در آغاز سال، بریکس با اضافه شدن مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات از پنج به ده کشور گسترش یافت. با این حال، گزارش‌ها مبنی بر عضویت عربستان سعودی مورد مناقشه قرار گرفته است. در این میان، یکی از دلایل تسلط دلار قدرت نقدینگی‌ بالای آن است و اگر کشورها نخواهند به دلار وابسته باشند، تمایل زیادی به تغییر ندارند. همچنین شایان ذکر است که علیرغم عدم علاقه بانک مرکزی روسیه، صحبت در مورد ارز مشترک به طور کامل حذف نشده است. همچنین به نظر می‌رسد که این موضوع در اجلاس آتی بریکس به موضوع اصلی تبدیل شد.

مشکل اصلی برای استفاده از ارزهای ملی نیز بحث عدم تناسب صادرات و واردات است. برای نمونه، صادرات روسیه به هند بسیار بیشتر از واردات است. از همین روی، پشنهاد شده که یوآن چین یا درهم امارات می‌تواند به عنوان ارز تسویه حساب واسط مورد استفاده قرار گیرد زیرا تجارت قابل توجه هند با این دو کشور وجود دارد. این امر با پلتفرم BRICS Bridge مطابقت دارد.



آیا ارز BRICS نشانه شکست دلار آمریکا است؟

دلار برای دهه‌ها سنگ بنای تجارت بین المللی بوده است، اما حرکت اخیر در پس ایده ارز بریکس نشان می‌دهد که بازیگران اصلی اقتصادی در صحنه جهانی به گزینه‌های جایگزین نگاه می‌کنند. اکنون کارشناسان در حال حدس و گمان هستند که آیا ایجاد یک ارز بریکس می‌تواند نشانه کاهش نفوذ دلار آمریکا باشد یا خیر. برای درک کامل پیامدهای تضعیف دلار، مهم است که به فراتر از قدرت اقتصادی نگاه کنیم و نفوذ ژئوپلیتیکی را نیز در نظر بگیریم. به عنوان مثال، رژیم تحریم‌های ایالات متحده به شدت به موقعیت دلار وابسته است. با وجود ارز باثبات بریکس، این تحریم‌ها ممکن است اهرم خود را از دست بدهند و به طور بالقوه چشم انداز ژئوپلیتیکی را تغییر دهند.

اگر ارز BRICS جایگاه جدی به دست آورد، این امر می‌تواند منجر به سه پیامد شود:۱- تضعیف قدرت تحریم های آمریکا ۲- کاهش احتمالی ارزش جهانی دلار ۳- تغییر در پویایی تجارت جهانی به نفع کشورهای بریکس.

مفهوم دلارزدایی در حال حاضر مطرح بوده و ارز بریکس حرکت دیگری در این مسیر است. اگر این ارز جدید در برابر دلار تثبیت شود، تأثیر آن می‌تواند بیش از علامت و احتمالا آغاز یک تغییر قابل توجه در قدرت مالی جهانی باشد. باید توجه داشت که واحد پولی بریکس فقط برای کاربرد در کنار دلار نیست، بلکه برای مقابله با آن است. برای نمونه هدف جایگزین‌های پیشنهادی مانند یوان دیجیتال دور زدن سلطه دلار است، در واقع ارز جمعی کشورهای بریکس یک چالش مستقیم برای تاج و تخت دلار است.

برای شروع، ارز BRICS ممکن است این کشورها را تشویق کند تا ارزهای دیجیتال را به عنوان بخشی از زیرساخت‌های مالی خود استفاده کنند و به طور بالقوه پذیرش جهانی ارزهای دیجیتال را افزایش دهد

هرچند ارزهای دیجیتال هیچ پیوند مستقیمی با یک ارز BRICS ندارند، مطمئناً تحت تأثیر یک ارز قرار خواهند گرفت. برای شروع، ارز BRICS ممکن است این کشورها را تشویق کند تا ارزهای دیجیتال را به عنوان بخشی از زیرساخت‌های مالی خود استفاده کنند و به طور بالقوه پذیرش جهانی ارزهای دیجیتال را افزایش دهد. حتی اگر ارزش دلار به دلیل چالشی که یک ارز BRICS ایجاد می‌کند کاهش یابد، احتمالاً ارزش کریپتو به عنوان جایگزین ارز افزایش یافته و به افزایش اهمیت بازار کمک می‌کند. از سوی دیگر، یک ارز BRICS می‌تواند منجر به افزایش مقررات و نظارت بر بازار ارزهای دیجیتال شود، زیرا دولت‌ها به دنبال حفظ کنترل بر سیاست‌های پولی خود هستند. هر گونه تداخل بین ارز BRICS و ارزهای دیجیتال احتمالاً شامل ترکیب پیچیده‌ای از همکاری، رقابت و تنظیمات نظارتی در چشم انداز در حال تحول مالی بین‌المللی است.

مزایا و معایب

معرفی ارز بریکس می‌تواند فرصت‌های قابل توجهی را برای ثبات و رشد اقتصادی در میان کشورهای عضو ایجاد کند و دلارزدایی به طور بالقوه از اقتصادهای بریکس در برابر هرگونه نوسانات دلار محافظت می‌کند. این کشورها احتمالا از طریق بریکس انسجام اقتصادی بیشتری را تجربه کنند و مدیریت بحران‌های منطقه‌ای را به صورت جمعی آسان‌تر کند. ارز BRICS می‌تواند به طور چشمگیری روابط تجاری را تعمیق بخشد، معاملات ساده را تسهیل کند و هزینه‌های کسب و کارهای داخل بلوک را کاهش دهد. سهولت تجارت با یک ارز واحد احتمالا ابزار قدرتمندی برای کشورهای بریکس در راستای گسترش ردپای اقتصادی جهانی خود با کاهش اتکا به سیستم‌های تجاری مبتنی بر دلار آمریکا باشد.

ابتکاراتی مانند کریدور اقتصادی پیشنهادی هند و تلاش‌ها برای کاهش موانع تجاری، پتانسیل یک شبکه تجاری گسترده را نشان می‌دهد که می‌تواند با مسیرهای تجاری موجود جهانی رقابت کند. هر ارز بالقوه بریکس نیز به احتمال زیاد منجر به افزایش سرمایه‌گذاری‌های درون بلوکی می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران ممکن است کار در یک سیستم پولی واحد را با ریسک کمتر و مقرون به صرفه‌تر ببینند.

ارز BRICS می‌تواند به طور چشمگیری روابط تجاری را تعمیق بخشد، معاملات ساده را تسهیل کند و هزینه‌های کسب و کارهای داخل بلوک را کاهش دهد

اما یکی از مسائل اصلی در مورد ارز مشترک بریکس، تفاوت‌های گسترده بین اقتصادهای عضو است. به عنوان مثال، رشد اخیر هند برای تبدیل شدن به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان، نشان دهنده قدرت اقتصادی آن است، در مقابل کشورهایی مانند برزیل و آفریقای جنوبی با آشفتگی مالی مواجه شده‌اند. ثبات بریکس می‌تواند توسط اقتصادهای ضعیف‌تر کاهش یابد، مگر اینکه سیاست‌های مالی سخت‌گیرانه اعمال شود. اگرچه ممکن است اهداف کشورها بلندپروازانه باشد، اما این امر لزوماً به معنای همسو بودن آنها نیست. حتی این واقعیت که هر کشور بریکس دارای مرحله توسعه، ساختار اقتصادی و اهداف سیاست منحصر به فرد خود است، هرگونه سیستم ارزی منسجم احتمالی را بیشتر پیچیده می‌کند.

کد خبر: ۲۷۶٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha