۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی چقدر است؟

تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی چقدر است؟

تولید روزانه گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی که یک فاز مرزی در این میدان مشترک است، روزانه به ۱۱ میلیون مترمکعب رسیده، درحالی که قرار بود تا شروع زمستان به روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب برسد.

به گزارش بازار، درحالی‌که برای تأمین گاز زمستان ۱۴۰۲ روی تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب حساب شده بود و برنامه‌ریزی‌های مجموعه شرکت ملی نفت برای این فاز، رسیدن تولیدات به این رقم تا پیش از آغاز زمستان بود، با رسیدن به روزهای پایانی زمستان ۱۴۰۲، هنوز میزان تولیدات فاز ۱۱ از ۱۱ میلیون مترمکعب در روز فراتر نرفته است.

پس از ۲۰ سال تأخیر در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، بامداد چهارشنبه هفتم‌تیرماه ۱۴۰۲، با قرارگیری سکوی تولیدی در محل ۱۱B، شمارش معکوس تحقق رویای بیست‌ساله صنعت نفت‌وگاز کشور برای تولیدی شدن فاز مرزی ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد و غروب جمعه بیستم مردادماه، اولین مقادیر تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی از اعماق زمین برداشت شد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن در طی دو دهه گذشته، بارها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده است.

از مردادماه ۱۴۰۲ تولید زودهنگام ۷.۵ میلیون مترمکعبی گاز از ۳ حلقه چاه فاز ۱۱ آغاز شد و درحالی که قرار بود طی روزهای بعدی این میزان تولید با اضافه شدن چاه چهارم به ۱۰ میلیون مترمکعب برسد، میزان تولید روی رقم ۷ تا ۷.۵ میلیون مترمکعب در روز باقی ماند، تا اینکه در هفته‌های اخیر این میزان تولید بالاخره به ۱۰ میلیون مترمکعب در روز رسید.

با گذشت بیش از ۶‌ماه از تولیدی شدن فاز ۱۱ پارس جنوبی، تولید از این فاز مرزی، در محدوده ۱۱ میلیون مترمکعب در روز است و مشخص نیست که چاه‌های بعدی تولیدی این فاز چه زمانی به مدار بهره‌برداری وارد می‌شوند.

کد خبر: ۲۷۶٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha