۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
پایان پروژه جاه طلبی اپل برای ورود به خودروسازی
بازار خبر می دهد؛

پایان پروژه جاه طلبی اپل برای ورود به خودروسازی

شرکت اپل به عنوان غول تکنولوژی اقدام به لغو پروژه جاه طلبانه ۱۰ میلیارد دلاری خود جهت تولید خودروهای برقی کرده است، این تغییر نشان از چالش های بزرگ برای ورود به صنعت خودروهای برقی و خودران دارد.

علی میرزایی؛ بازار: براساس آخرین گزارشات نیویورک تایمز شرکت اپل به عنوان غول تکنولوژی اقدام به لغو پروژه جاه طلبانه ۱۰ میلیارد دلاری خود جهت تولید خودروهای برقی کرده است. این تغییر مسیر توسط یک شرکت غول تکنولوژی با منابع بی نظیر مالی، انسانی و فنی نشان از چالش های بزرگ برای ورود به صنعت خودروهای برقی و خودران دارد.

علیرغم اینکه تا این لحظه دلیل اصلی عقب نشینی شرکت اپل از ورود به تولید خودرو برقی هنوز فاش نشده است؛ اما گمانه زنی ها حاکی از چالش های بی پایان در توسعه نرم افزار و الگوریتم های لازم برای دستیابی به قابلیت های رانندگی کاملاً خودران برای تولید خودرو توسط این شرکت است. با اینکه شرکت اپل حدود یک دهه سرمایه گذاری و تحقیق را برای تولید خودروهای برقی و خودران به یکباره لغو می کند، بیانگر ریسک های بالای مالی ورود به بازی تولید خودرو برقی و خودران در جهان امروز دارد.

پایان پروژه جاه طلبی اپل برای ورود به خودروسازی

حرکت استراتژیک اپل از اعلام پایان پروژه تولید خودروهای برقی و خودران نشان از رویکرد منطقی و تطبیقی مدیران این شرکت موفق را نشان می دهد. مدیران اپل به‌جای اینکه سرمایه‌گذاری مربوطه را به ‌عنوان هزینه‌ از دست رفته ببینند، به دنبال این هستند که تیم با استعداد این پروژه را در طرح های جدید مانند هوش مصنوعی که به سرعت در شرکت مذکور درحال رشد است، ادغام کنند. این تصمیم اپل اهمیت چابکی برای تغییر جهت استراتژیک در مواجه با شرایط متحول بازار را نشان می دهد که مدیران این شرکت را وادار به درک شناخت پتانسیل های بیشتر بازار در حوزه های دیگر جهت تمرکز سازمانی و سامان دهی نیروی انسانی کرد.

تجربه اپل منعکس کننده تصمیم های استراتژیک مشابهی هست که توسط سایر غول های صنعت در گذشته برای فرآیندهای مشابه گرفته شده است، به عنوان مثال تلاش ناکام شرکت دایسون برای ورود به بازار خودروهای برقی و عقب نشینی ناگهانی این شرکت موضوع تلاقی عدم قطعیت های اقتصادی و ریسک های سرمایه گذاری در تولید خودرو و عرضه محصول جهت رقابت به بازار آن را پر رنگ تر کرد.

درسی روشن از این تحولات برای سایر شرکت های علاقمند به صنعت خودرو به دست می آید؛ آمادگی و برنامه ریزی دقیق برای ورود به بازار همراه با انعطاف پذیری در کاهش ریسک و حفظ ثبات مالی و شهرت برند برای پروژه های صنعتی بسیار مهم است. در عصر فعلی که شرکت های تکنولوژی محور رقابت های بی ‌امانی برای نوآوری دارند؛ شوق و اشتیاق بازیگر اصلی شدن در این رقابت ها، نباید توانایی تجزیه و تحلیل بازار و آینده نگری استراتژیک را کمرنگ کند. ارزیابی مجدد و تطبیق مسیر پیشرفت برای موفقیت بلند مدت هر شرکتی ضروری است. در نهایت، ارزش حفاظت از منافع و منابع انسانی ماهر هر شرکتی اهمیت فراتری از یک پروژه خاص دارد، تصمیم تغییر مسیر به مراتب دشوار تر از شروع یک مسیر جدید است. اپل بار دیگر نشان داد که چرا به عنوان یک برند پر ارزش بین الملل شناخته می شود.!

کد خبر: ۲۷۵٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha