۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
عوامل مؤثر بر قیمت طلا در ایران کدامند؟
کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بازار عنوان کرد؛

عوامل مؤثر بر قیمت طلا در ایران کدامند؟

روندی کارشناس بازارهای مالی گفت: افزایش نرخ دلار باعث افزایش قیمت طلا در بازار داخلی می‌شود چراکه طلا به عنوان یکی از ابزارهای پناهندگی در شرایط نارسایی ارزش دلار ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

سمیه شوریابی؛ بازار: سعید روندی مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی ضمن عنوان عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا در بازار داخلی ایران، تشریح کرد: عناصر و پارامترهای تأثیرگذار بر قیمت طلا در بازار داخلی ایران متعدد و متنوع هستند که به برخی از این عوامل و جزئیات آن‌ها اشاره می‌کنیم؛

نرخ ارز

روندی با بیان اینکه تغییرات در نرخ ارز به ویژه نرخ دلار به ریال ایران می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد، گفت: اغلب افزایش نرخ دلار باعث افزایش قیمت طلا در بازار داخلی می‌شود زیرا طلا به عنوان یکی از ابزارهای پناهندگی در شرایط نارسایی ارزش دلار ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

تورم

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه سطح تورم در اقتصاد داخلی نیز به طور مستقیم بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد، بیان کرد: افزایش تورم معمولاً باعث افزایش قیمت طلا می‌شود، زیرا طلا به عنوان یکی از ابزارهای مقاومت در برابر تورم و افزایش ارزش پول محلی جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.

وضعیت اقتصادی عمومی

روندی در ادامه نیز وضعیت اقتصادی عمومی کشور را تأثیرگذار بر قیمت طلا دانست و افزود: در شرایط رکود اقتصادی، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در سرمایه‌های نقدی مانند طلا افزایش می‌یابد که می‌تواند به افزایش قیمت طلا منجر شود.

تقاضا و عرضه

وی تقاضا و عرضه طلا را نیز دارای نقش مهمی در تعیین قیمت آن در بازار داخلی عنوان کرد چراکه افزایش تقاضا یا کاهش عرضه می‌تواند منجر به افزایش قیمت طلا شود و برعکس.

سیاست‌های دولتی

روندی همچنین در ادامه تصمیمات دولتی مانند سیاست‌های پولی و مالی، تنظیمات مالیاتی، تعرفه‌ها و سیاست‌های صادرات و واردات را نیز تأثیرگذار بر قیمت طلا خواند.

تحولات جهانی

این تحلیلگر بازارهای مالی همچنین رویدادها و تحولات جهانی مانند تنش‌های سیاسی، جنگ، تحریم‌ها، تغییرات در نرخ ارزهای خارجی و قیمت سایر کالاها را تأثیرگذار بر قیمت طلا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در بازار داخلی عنوان کرد.

روندی در ادامه به فرمول رابطه بین قیمت طلا در بازار داخلی ایران و نرخ دلار داخلی و نیز انس جهانی اشاره کرد؛

فرمول رابطه بین قیمت طلا در بازار داخلی ایران و نرخ دلار داخلی و نیز انس جهانی

این کارشناس بازارهای مالی در نهایت خاطر نشان کرد: از منظر تحلیل تکنیکال، دلار در صورت شکست محدوده ۶۰ هزار تومان تا اهداف ۶۵ و ۷۰ هزار تومان می تواند حرکت داشته باشد، همچنین گفتنی است طلای داخلی پتانسیل رشد تا محدوده سه میلیون و نیز سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را دارد.

کد خبر: ۲۷۵٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha