۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
صنعت نساجی زنجان و جایگاهی که به خطر افتاده است
بازار بررسی کرد؛

صنعت نساجی زنجان و جایگاهی که به خطر افتاده است

زنجان- صنعت نساجی ۳۰ درصد اشتغال استان زنجان را به خود اختصاص داده که این روزها تحریم، قاچاق پوشاک و کرونا، این صنعت را دچار چالش های متعدد و جایگاه این استان را به عنوان قطب صنعت نساجی با مشکل مواجه کرده است.

زهرا مقدمی؛ بازار: صنعت نساجی به عنوان یک صنعت مادر، نقش بسیار مهم و اساسی در اقتصاد دارد؛ چراکه از زمان‌های گذشته نیاز به پوشاک و پارچه نیاز اولیه انسان‌ها بوده است. صنعت نساجی از قدیمی‌ترین صنایع بشری است، زیرا نیاز به لباس و پوشاک پس از نیاز به غذا و مسکن، از نیازهای اولیه انسان به‌شمار می‌آید.

صنعت نساجی شامل همه مراحل تولید الیاف، تبدیل الیاف به نخ، تبدیل نخ به پارچه و نیز شامل فرآیندهای تکمیلی انجام شده بر روی پارچه مانند رنگرزی و چاپ می‌شود. اگر چه صنعت نساجی در ابتدا تنها محدود به تولید نخ بود ولی به مرور زمان انواع پوشاک و منسوجات را شامل شد.

صنعت نساجی جزو صنایع ریشه‌دار در استان زنجان است
صنعت نساجی جزو صنایع ریشه‌دار در استان زنجان بوده و در اشتغال استان بسیار موثر است. صنعت نساجی در زنجان آوازه بلندی داشته و پتانسیل‌های لازم برای توسعه را دارد. البته صنعتی که بیش از ۳۰ سال از فعالیت ماشین‌آلات آن در استان می‌گذرد و نیازمند نوسازی و به‌روز شدن ماشین‌آلات است.

صنعت نساجی در زنجان آوازه بلندی داشته و پتانسیل‌های لازم برای توسعه را دارد البته صنعتی که بیش از ۳۰ سال از فعالیت ماشین‌آلات آن در استان می‌گذرد و نیازمند نوسازی و به‌روز شدن ماشین‌آلات است گرایش مردم به سمت مصرف کالا و پارچه‌های خارجی باعث شده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این صنعت در استان غفلت شده و توسعه چندانی نداشته است

گرایش مردم به سمت مصرف کالا و پارچه‌های خارجی باعث شده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این صنعت در استان غفلت شده و توسعه چندانی نداشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، از وجود ۸۱ واحد نساجی تولیدی کوچک و بزرگ در استان زنجان خبر داده و می‌گوید: بیش از ۳۱ درصد اشتغال استان در بخش صنعت نساجی است.

ناصر فغفوری با بیان اینکه زنجان جزو استان‌های برتر در حوزه صنعت نساجی است، می‌افزاید: این استان در بحث ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در کشور جایگاه بسیار خوبی دارد و برخی پروژه‌های قابل افتتاح، توان تولیدات با ماشین‌آلات مدرن در سطح ملی را دارند.

وی ادامه می‌دهد: یک واحد نساجی، قابلیت اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر را دارد که برای اقتصاد استان بسیار مهم است.

این مسئول به مشکلات واحدهای صنعت نساجی در استان زنجان اشاره کرده و تصریح می‌کند: سرمایه در گردش و مالیات بر ارزش‌افزوده و فرسودگی برخی از ماشین‌آلات، از مشکلات عمده صنعت نساجی در استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، یادآور می‌شود: خوشبختانه در استان ورود سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت نساجی بسیار خوب است؛ چراکه پتانسیل لازم برای فعالیت صنعتی وجود دارد.

فغفوری اظهار می‌کند: با رفع مشکل واحد تولیدی سرجین بافت در شهرک صنعتی شماره یک زنجان، اشتغال در این واحد افزایش می‌یابد.

سالانه بیش از ۲۱ هزار تن نخ پنبه و ۳۶ میلیون مترمکعب پارچه در استان تولید می‌شود
وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۱ هزار تن نخ پنبه و ۳۶ میلیون مترمکعب پارچه در استان زنجان تولید و بافته می‌شود که در اشتغال و اقتصاد استان بسیار موثر است، عنوان می‌کند: صنعت نساجی طی چند سال گذشته وضعیت خوبی داشت ولی با شیوع بیماری کرونا و قاچاق منسوجات، حال صنعت نساجی زیاد خوب نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، در ادامه بر لزوم حمایت از صنعت نساجی در استان تاکید کرده و بیان می‌کند: صنعت نساجی ارزش‌افزوده و کاربری بالایی دارد و نسبت به سایر صنایع، نیروی کار زیادی را می‌تواند ایجاد کند و اشتغال ایجاد شده در این صنعت خوب است.

فغفوری با بیان اینکه زنجیره تولید باید تکمیل شود، می‌افزاید: پنبه‌ریزی، ریسندگی، پارچه و رنگرزی باید کیفیت لازم را داشته باشد تا کالای ناب تولید شود.

زنجان جزو پنج استان برتر در حوزه صنعت نساجی در کشور است استان زنجان جایگاه بسیار خوبی در صنعت نساجی داشته و در بحث ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در کشور نیز حرفی برای گفتن دارد و باید سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی تقویت شود

وی با بیان اینکه در استان زنجان دو کارخانه فاستونی داریم اما از داشتن کارخانه کت و شلوار و پوست چرم محروم هستیم، می‌گوید: باید سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی تقویت شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه زنجان جزو پنج استان برتر در حوزه صنعت نساجی در کشور است، ادامه می‌دهد: استان زنجان جایگاه بسیار خوبی در صنعت نساجی داشته و در بحث ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در کشور نیز حرفی برای گفتن دارد.

فغفوری با بیان اینکه صنعت نساجی در استان به سرمایه‌گذار نیاز دارد، اظهار می‌کند: توسعه صنعت نساجی در استان زنجان نیازمند حمایت و توجه جدی است.

وی با بیان اینکه در تولیدات از طراحی و تکنولوژی به‌روز باید استفاده شود، تصریح می‌کند: متاسفانه ما کمبود صادرات در این زمینه را داریم و پوشش تولیدی ما به ۴۰ درصد نمی‌رسد، به همین خاطر تولید در این زمینه باید گسترش پیدا کند.

این مسئول با بیان اینکه باید روی بازاریابی این صنعت در استان تمرکز کرده و قیمت تمام شده را کاهش دهیم، بیان می‌کند: تحقق این امر مهم نیاز به مواد اولیه با کیفیت دارد.

فغفوری، زنجان را یکی از قطب‌های صنعت نساجی کشور اعلام کرده و یادآور می‌شود: سرمایه در گردش، مشکل عمده این صنعت در استان است، بنابراین باید تلاش کنیم تا این مشکل رفع شود؛ چراکه صنعت نساجی بسیار اشتغال‌زا است.

ورود محصولات چینی، بازار پوشاک و پارچه را تحت تاثیر قرار داده است
وی تصریح می‌کند: ورود محصولات چینی، بازار پوشاک و پارچه را تحت تاثیر قرار داده و این امر صنعت نساجی را در زنجان با مشکل مواجه می‌کند و گرایش مردم به سمت مصرف محصولات خارجی باعث می‌شود که صنعت ما حرفی برای گفتن در بازار نداشته باشد.

این مسئول ادامه می‌دهد: باید طراحی پارچه‌ها به سمتی پیش برود که مطابق با سلایق افراد باشد و بتوانیم با فرهنگ‌سازی خرید، تولیدات بومی و داخلی را توسعه دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، خاطرنشان می‌کند: مزیت این صنعت در استان این است که اگر ۱۰ سرمایه‌گذار در این زمینه در کشور فعال باشد، پنج سرمایه‌گذار در حوزه صنعت نساجی استان زنجان مستقر است، به همین خاطر وضعیت صنعت نساجی در استان زنجان امیدوارکننده است ولی باید باز تجهیزات به‌روز شود.

رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان نیز با اعتقاد بر اینکه صنعت نساجی استان زنجان، صنعتی جوان و پویا است، می‌گوید: این صنعت در استان موقعیت خوبی نسبت به سایر استان‌ها دارد و اگر صنعت نساجی در زنجان با سرعت حرکت کند، در یک دهه از برخی از استان‌ها پیشی خواهد گرفت.

سیدسجاد نباتچیان می‌افزاید: این استان در بحث اشتغال‌زایی در صنعت نساجی موقعیت خوبی داشته و ظرفیت لازم برای توسعه را دارد، به همین خاطر معتقدیم دولت باید حمایت‌های لازم را از این صنعت انجام دهد.

صنعت نساجی استان زنجان با افت مواجه شده است
یک تولیدکننده واحد نساجی جوراب در استان زنجان نیز معتقد است: امروز صنعت نساجی استان با افت مواجه شده ولی در گذشته جزو استان‌های برتر در این صنعت بود.

ضرابی یادآور می‌شود: نقدینگی، مواد اولیه و فرسودگی ماشین‌آلات باعث شده تا تعدادی از واحدهای نساجی استان رو به تعطیلی بروند.

این فعال صنعت نساجی ادامه می‌دهد: امروز با شیوع کرونا، خرید لباس از واجبات نیست و این خود تاثیر خود را بر فعالیت واحدهای تولیدکننده پوشاک می‌گذارد، هر چند قبل از شیوع کرونا قاچاق لباس و پارچه معظلی بود و امروز کرونا این موضوع را تشدید کرده است.

دولت باید تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان صنعت نساجی در استان زنجان  پرداخت کرده و مسیر توسعه و صادرات را فراهم و ردیف کالایی بدون ارز نیما را برای تولیدکننده این بخش فراهم کند و تجهیزات باید کیفیت بالایی داشته باشد و تحقق این مهم در گرو حمایت دولت است

وی اظهار می‌کند: به‌روزرسانی ماشین‌آلات نساجی بسیار مهم است؛ چراکه فعال بودن واحدهای تولیدی در صنعت نساجی، اشتغالزایی بسیار بالایی دارد و باید به این صنعت در استان بها داده شود.

ضرابی بیان می‌کند: دولت باید تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان صنعت نساجی در استان پرداخت کرده و مسیر توسعه و صادرات را فراهم و ردیف کالایی بدون ارز نیما را برای تولیدکننده این بخش فراهم کند.

وی بر نوسازی ماشین‌آلات نساجی تاکید کرده و می‌افزاید: تجهیزات باید کیفیت بالایی داشته باشد و تحقق این مهم در گرو حمایت دولت است.

ضرابی خاطرنشان می‌کند: صنعت نساجی در استان افت کرده و واحدهای تولیدی نساجی در استان مشکلات نقدینگی دارند که باید دستگاه‌های دولتی و اتاق بازرگانی کمک‌حال این صنعت باشند.

صنایع نساجی در ایران دارای یک زنجیره تولید بسیار بالا بلندی است که پوشاک آخرین حلقه این زنجیره است اما از شواهد چنان برمی‌آید که اوضاع صنعت نساجی کشور مساعد نیست و بسیاری از کارخانجات این صنعت حال خوبی ندارند.

این صنعت اشتغال‌زایی بالا، ارزآوری، نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و ارزش‌افزوده بالایی دارد و این مهم باعث شده تا بسیاری از کشورها، صنعتی شدن خود را از صنایع نساجی و پوشاک آغاز کنند.

کد خبر: ۲۷٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha