۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
بورس، در حال رسیدن به کف معتبر
گزارش و تحلیل کل بازار بورس

بورس، در حال رسیدن به کف معتبر

شاخص کل و هم وزن بورس، در حال رسیدن به حمایت معتبر تکنیکالی میباشد که میتوانیم به رشد شاخص و جبران کمی از زیان سرمایه گذاران امیدوار باشیم.

هادی بهرامی؛ بازار: بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل سرمایه‌ ای است که در آن سهام شرکت‌ های خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید و فروش میشود و از سویی محلی برای جمع‌ آوری پس ‌انداز و نقدینگی بخش خصوصی به‌ منظور انجام پروژه ‌های سرمایه‌ گذاری بلند مدت است. بورس از طریق جذب و به‌ کار انداختن سرمایه‌ های راکد، حجم سرمایه ‌گذاری در جامعه را بالا میبرد و بین عرضه‌ و تقاضا کنندگان بازار سرمایه ارتباط برقرار میکند. برای سرمایه گذاری حتی برای ۱۰ سال که بلند مدتی به حساب می آید باید روند و تحرکات بازار منتخب را رصد کرده و با استفاده از تحلیل های معتبر اقدام به خرید، جابجایی و یا فروش بکنیم.


تعریف شاخص کل و هم وزن

شاخص کل قیمت در بورس اوراق بهادار که به اختصار آن را شاخص کل میگویند، نشان‌ دهنده تغییرات سطح عمومی قیمت‌ ها در کل بازار است و میانگین افزایش یا کاهش قیمت سهام در بازار را بیان میکند. در شاخص کل هم ‌وزن، تمامی سهام به یک میزان و با یک وزن در عدد شاخص اثرگذار هستند و میتواند نمای کلی از روند سهام در روز را نشان بدهد. عدد شاخص قیمت هم ‌وزن در بورس میتواند معیاری برای سنجش میزان بازدهی و یا افول بازار باشد.


سهم های پر سر و صدای بازار

در آخرین روز معاملاتی، نماد فولاد با قیمت ۴۴۶ تومان با ۲ هزار و ۲۵۳ واحد بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشت که کگل با ۶۲۲ واحد، شپنا با ۵۳۰ واحد، شستا با ۴۶۷ واحد، شبندر با ۴۲۲ واحد، وپارس با ۴۰۰ واحد و خودرو با ۳۹۰ واحد بعد از فولاد بیشترین اثر مثبت را روی شاخص کل در روز معاملاتی چهارشنبه گذاشتند. شستا با ارزش معاملات ۷۵ میلیارد تومان، خودرو ۴۰ میلیارد تومان، سصفها ۳۵ میلیارد تومان، فولاد ۳۱ میلیارد تومان، وبملت ۴۳ میلیارد تومان، ذوب ۴۶ میلیارد تومان و شپنا با ۲۰ میلیارد تومان پر تراکنش ترین نماد های چهارشنبه بودند. بازار بورس آخرین روز معاملاتی را با ارزش معاملات ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به ثبت رساند که وضعیت بهترین نسبت به روز های گذشته دارد.

در حال حاضر حمایت معتبر ما جهت پرتاب شاخص کل، محدوده ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد میباشد که تحت هیچ شرایط نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت ریزش بیشتری را برای شاخص و کل بازار بورس شاهد خواهیم بود. با عبور از مقاومت ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد میتوان به صعود بیشتر بازار بورس امیدوار بود. در حال حاضر احتمال دارد شاخص به حمایت معتبر ۶۵۲ هزار واحد برسد و از آنجا شروع به رشد کند؛ اما اگر حمایت فعلی ۷۱۰ هزار واحد از دست برود احتمال ریزش بیشتر تا حمایت گفته شده بسیار بیشتر خواهد شد


تحلیل تکنیکال شاخص کل

شاخص کل بورس حدودا ۴۰ روز پیش با برخورد به مقاومت ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد و از دست دادن حمایت داینامیک کوتاه مدتی، با افت درصدی مواجه شد که روی برخی از سهم های بازار تاثیر منفی سنگین تری گذاشت. در حال حاضر حمایت معتبر ما جهت پرتاب شاخص، محدوده ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد میباشد که تحت هیچ شرایط نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت ریزش بیشتری را برای شاخص و کل بازار بورس شاهد خواهیم بود. با عبور از مقاومت ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد میتوان به صعود بیشتر بازار بورس امیدوار بود.


تحلیل تکنیکال شاخص هم وزن

شاخص هم وزن معمولا سهم های کوچک را هم در نظر میگیرد که برای تحلیل روند دقیق تر بازار بهتر است این شاخص را مد نظر قرار دهیم؛ زیرا اکثر سهم های بازار کوچک هستند و در شاخص هم وزن جا میگیرند که بهتر است در تحلیل ها حتما مد نظر داشته باشیم. به شخصه در تحلیل کلیت بازار و فیلتر انتخا سهم، به تحلیل شاخص هم وزن بسیار اهمیت میدهم. شاخص هم وزن با برخورد به مقاومت ۷۶۵ هزار واحد و از تاییدیه نزولی برخی اوسیلاتور های معتبر، با افت ۸ درصدی مواجد شد. در حال حاضر احتمال دارد شاخص به حمایت معتبر ۶۵۲ هزار واحد برسد و از آنجا شروع به رشد کند؛ اما اگر حمایت فعلی ۷۱۰ هزار واحد از دست برود احتمال ریزش بیشتر تا حمایت گفته شده بسیار بیشتر خواهد شد.


گزارش جریان نقدینگی صنایع

صندوق های سرمایه گذاری بیشترین ورود پول حقیقی را به مبلغ ۱۹۲ میلیارد تومان تجربه کردند که نشان دهنده ادامه دار بودن تقاضا برای صندوق های طلا، زعفران و درآمد ثابت میباشد. صنعت هتل و رستوران پس از صندوق ها، بیشترین ورود پول را به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان تجربه کردند و نشان از استقبال سرمایه گذاران از شرکت های حوزه گردشگری و دارای هتل و رستوران دارد. صنایع رایانه، نفتی و زراعت ورود پول نسبتا بیشتری را نسبت به سایر صنایع داشتند.

زراعتی ها این روز ها پر سر و صدای بازار شده اند که میتوان به تحلیل و بررسی شرکت های گروه جهت سرمایه گذاری پرداخت. گروه اطلاعات و ارتباطات با نسبت قیمت به درآمد ۲.۸ کمترین p/e را در بازار دارند که پس از آن، گروه نفتی با ۴.۹، فلزات اساسی با ۶.۳، بانکی ها با ۶.۴، هولدینگ های سرمایه گذاری با ۶.۴ و کانه ای فلزی با ۷.۱ کمترین نسبت قیمت به درآمد را میان صنایع بازار بورس دارند. صنعت بانک با ۱۷۰ میلیارد تومان، خودرو ۱۳۵ و شیمیایی با ۱۳۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی طی یک هفته کاری مواجه شدند.

مقایسه بازدهی صنایع

از آبان ماه سال ۱۴۰۱ تا به امروز، نرخ بازده شاخص صنعت انبوه سازی ۲۲۳ درصد، شاخص صنعت قند و شکر ۱۰۵ درصد و شاخص کل بورس ۷۸ درصد میباشد. به نظر می آید به علت افزایش فروش و اهمیت مسکن باعث شده است تا صنعت ساختمانی در وضعیت بنیادی خوبی قرار بگیرد و در بورس نیز بازدهی بیشتری داشته باشد. از شرکت های بزرگ ساختمانی میتوان به ثامید، ثمسکن و ثغرب اشاره کرد.

بورس، در حال رسیدن به کف معتبر



تحلیل مختصری از بنیاد بازار بورس

با توجه به اخبار منتشر شده، بنظر میرسد نسبت تورم واقعی ۱۱۰ درصدی، افزایش حقوق ۲۰ درصدی و مالیات ۵۰ درصدی با یکدیگر ناترازی بودجه را به شکل واضح نشان میدهد و خبر خوبی برای اقتصاد نیست. سلب اعتماد سرمایه گذاران خرد، کاهش فروش و سود سازی برخی شرکت ها، پذیرش روز افزون صندوق ها به بازار و به دنبال آن ایجاد معاملات الگوریتمی و کاهش ارزش معاملات در بازار نیز در حال حاضر مانع از رشد بازار سرمایه شده است. باید خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها عملی شود و در کنار اخبار مثبت، دولت و حقوقی ها نیز از بازار حمایت کنند تا با افزایش گردش نقدینگی و ورود پول به بازار، از تولید و کسب و کار نیز حمایت شود. شرایط بنیادی اکثر شرکت ها در وضعیت خوبی قرار دارد.

باید خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها عملی شود و در کنار اخبار مثبت، دولت و حقوقی ها نیز از بازار حمایت کنند تا با افزایش گردش نقدینگی و ورود پول به بازار، از تولید و کسب و کار نیز حمایت شود. شرایط بنیادی اکثر شرکت ها در وضعیت خوبی قرار دارد. صندوق های سرمایه گذاری بیشترین ورود پول حقیقی را به مبلغ ۱۹۲ میلیارد تومان تجربه کردند که نشان دهنده ادامه دار بودن تقاضا برای صندوق های طلا، زعفران و درآمد ثابت میباشد. گروه اطلاعات و ارتباطات با نسبت قیمت به درآمد ۲.۸ کمترین p/e را در بازار دارند و گروه بانکی با مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول هفتگی را تجربه کردند


سخن پایانی

با اخبار مثبت منتشر شده و شرایط بنیادی مناسب بازار بورس، میتوان به صعود بیشتر آن امیدوار بود؛ در صورتی که صرفا اعداد و ارقام شاخص رشد نکند و صورت وضعیت پرتفوی سرمایه گذاران نیز مثبت و رضایت بخش باشد. تجدید ارزیابی دارایی ها و سود سازی شرکت ها از عوامل مثبت برای رشد بازار سرمایه خواهد بود در عین حال جهت سرمایه گذاری در بازار بورس باید تحلیل و بررسی همه جانبه صورت گیرد تا در صورت مدیریت سرمایه و کنترل احساسات کمترین ضرر را متحمل شد.

کد خبر: ۲۷۵٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha