۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
چوب حراج به سکه از هفته آینده| سکه ۳۴ میلیونی در سراشیبی قیمت قرار می گیرد!
«بازار» گزارش می دهد

چوب حراج به سکه از هفته آینده| سکه ۳۴ میلیونی در سراشیبی قیمت قرار می گیرد!

حراج سکه در سطح وسیع به بازار هرچند می تواند قیمت این کالا را نزولی و حباب آن را کاهشی کند ولی به گفته کارشناسان اگر چنین سیاستی ادامه دار نباشد، کاهش قیمت سکه احتمالا مقطعی خواهد بود.

بازار گروه بانک و بیمه: با افزایش حباب گونه قیمت سکه به دنبال رشد نرخ ارز در بازار، بانک مرکزی ماه گذشته برای کنترل قیمت ها و جلوگیری از رشد بی منطق نرخ این کالاها، سیاست انتشار اوراق گواهی سپرده خاص را با نرخ سود ۳۰ درصدی اجرا کرد، اقدامی که تاثیر خود را برای مدت کوتاهی بر بازار ارز به جای گذارد و مانع از رشد جهشی قیمت این کالا شد. پس از عملیاتی شدن چنین سیاستی، هم اکنون بانک مرکزی قصد دارد از هفته آینده سکه را به صورت گسترده در بازار مبادله عرضه کند تا با این رویکرد قیمت ها در بازار تعدیل و از رشد حباب گونه بهای آن جلوگیری شود.

سکه ای که طی دو هفته اخیر بر مدار رشد قیمت قرار گرفته است و با وجودی که حباب نرخ آن بالاست ولی باز هم در بازار خریدار دارد. البته این افزایش قیمت به دنبال رشد نرخ ارز بوده که قیمت دلار ۵۰ هزار تومانی ماههای گذشته طی یک اخیر به ۵۸ هزار تومان رسیده است. از طرفی نوسان قیمت انس جهانی، رکود و نوسان سایر بازارهای سرمایه گذاری چون بورس نیز تاثیر خود را بر روی افزایش قیمت این کالا در بازار به جای گذاشته است.

قرار است از ۱۳ اسفندماه جاری حراج عمومی سکه در تالار طلای مرکز مبادله آغاز می‌شود، کارشناسان می گویند؛ چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی باعث خواهد شد که با واگذاری سکه طلا، حباب قیمت آن کاهشی شود چرا که هم اکنون قیمت سکه حدود ۶ میلیون تومان حباب دارد

حراج سکه و کاهش نرخ آن در هفته آینده

حال که قرار است از ۱۳ اسفندماه جاری حراج عمومی سکه در تالار طلای مرکز مبادله آغاز می‌شود، کارشناسان می گویند؛ چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی باعث خواهد شد که با واگذاری سکه طلا، حباب قیمت آن کاهشی شود چرا که هم اکنون قیمت سکه حدود ۶ میلیون تومان حباب دارد. البته اطلاعیه جدیدی مبنی بر حراج سکه از طریق ثبت نام در سامانه مربوطه بانک مرکزی منتشر شده که نشان می دهد این حراج به صورت عمومی خواهد بود و همه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند در این حراج شرکت و از این طریق سکه‌های ضرب سال ۱۳۸۶ را خریداری ‌کنند به طوریکه تاریخ این سکه ها با تاریخ سکه‌های قبلی تفاوتی ندارد.

طبق اطلاعیه های منتشر شده در چنین شرایطی کسانی که متقاضی دریافت این نوع سکه ها هستند می توانند از طریق سامانه مربوطه ثبت نام و برای دریافت فیزیک طلا به شعب منتخب بانک ملی مراجعه و سکه های خود را به صورت فیزیکی دریافت نمایند. رویکردی که قطعا می‌تواند نقشی مهمی در کاهش قیمت سکه و حباب آن ایفا کند. البته همانطور که کارشناسان بازار طلا می گویند؛ خریداران باید از ویژگی های چنین معامله ای آگاه باشند تا متقاضیان خرید بدانند حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران دارای چه شرایطی است.

اقدام بانک مرکزی برای تعدیل قیمت ها و جلوگیری از رشد نرخ سکه در بازار با حراج این کالا در بازار مبادله رویکردی درستی است و قطعا بر کاهش قیمت سکه در بازار تاثیر می گذارد اما چنانچه چنین سیاستی فقط به یک یا دو مرحله ختم شود و استمرار نداشته باشد، احتمال بازگشت قیمت ها به روال قبل دور از ذهن نیست

ضرورت استمرار حراج سکه برای ممانعت از رشد حبابی این کالا

عبادالله محمد ولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به تاثیر عرضه سکه در بازار مبادله که قرار است از هفته آینده توسط بانک مرکزی انجام شود، اظهارداشت: این اقدام بانک مرکزی برای تعدیل قیمت ها و جلوگیری از رشد نرخ سکه در بازار رویکردی درستی است و قطعا بر کاهش قیمت سکه در بازار تاثیر می گذارد اما چنانچه چنین سیاستی فقط به یک یا دو مرحله ختم شود و استمرار نداشته باشد، احتمال بازگشت قیمت ها به روال قبل دور از ذهن نیست، در چنین شرایطی بانک مرکزی بایستی چنین سیاستی را طوری ادامه دهد که نه تنها منجر به افزایش ضرب فراوان سکه و خالی شدن سرمایه منابع طلا نشود بلکه با درایت و آگاهی از وضعیت بازار به شکلی اصولی و حساب شده در عرضه سکه و حتی ارز به بازار اقدام کند.

وی با بیان اینکه سیاست گذاریها و برنامه ریزی های مسئولان دست اندرکار برای مدیریت بازار نباید به گونه ای باشد که در زمان التهاب بازار و رشد قیمت ها با اقدامات ضربتی و مقطعی وارد عمل شوند، گفت: عدم اطلاع کافی از وضعیت بازار و نا آگاهی از چگونگی میزان عرضه و تقاضا، باعث می شود که مسئولان برای مدیریت بازار با سبک و سیاقی خاص وارد میدان شوند تا از این طریق قیمتها جهشی رشد نکنند، این در حالی است که چنانچه بازار در طول سال به درستی مدیریت و کنترل شود، شاهد التهاب در بازار و رشد غیر واقعی قیمت ها نخواهیم بود.

سیاست حراج سکه در بازار مبادله با نرخ مناسب اگرچه موجب خواهد شد تا بخشی از نقدینگی کف بازار جمع شود و این اقدام فتیله التهاب قیمت سکه را به پایین بکشد ولی درصورت موردی بودن و عدم استمرار آن به شکلی اصولی، چنین سیاستی بی تردید به سرنوشت انتشار اوراق گواهی سپرده خاص دچار خواهد شد

فتیله رشد قیمت سکه و طلا پایین کشیده می شود!

این کارشناس بازار طلا خاطرنشان کرد: سیاست حراج گسترده سکه در بازار مبادله با نرخ معقول و مناسب اگرچه موجب خواهد شد تا بخشی از نقدینگی کف بازار جمع شود و این اقدام فتیله التهاب قیمت سکه را به پایین بکشد ولی درصورت موردی بودن و عدم استمرار آن به شکلی اصولی، چنین سیاستی بی تردید به سرنوشت انتشار اوراق گواهی سپرده خاص دچار خواهد شد، آنطورکه با انتشار اوراق گواهی سپرده خیلی ها توانستند طی یک هفته اقدام به خرید چنین اوراقی کنند اما پس از پایان زمان فروش آن، قیمت ارز و طلا که در آن روزها کاهشی شده دوباره بر مدار رشد قرار گرفتند.

محمد ولی در ادامه درباره وضعیت این روزهای بازار طلا و سکه اظهارداشت: معمولا در اعیاد بخصوص روزهای پایانی سال خیلی ها برای تهیه سکه و خرید طلا به بازار می آیند، واحدهای طلا فروشی نیز در این روزها شلوغ است چرا که هر فرد یا خانواده ای در این ایام می خواهد قبل از سال اقدام به خرید طلا یا سکه کند تا برای خرید این کالاها با تورم سال آینده مواجه نشود. از طرفی چون دید و بازدیدها در تعطیلات نوروزی زیاد است فروش و معاوضه طلا در روزهای پایان سال معمولا نسبت به ماههای قبل از آن بیشتر می شود ولی اکنون چون قیمت ها بالاست و قدرت خرید مردم نیز کم شده است بازار چون سالهای پیشین پر رونق نیست.

طبق پیش بینی کارشناسان، با عرضه سکه در بازر مبادله، بی تردید قیمت این کالا دچار تغییر خواهد شد و نرخ آن شکسته می شود چرا که خریداران به جای تهیه سکه از بازار آزاد با قیمتی که الان هرسکه تمام بهار آزادی طرح جدید به حدود ۳۴ میلیون تومان رسیده است، آن را از بازار رسمی با قیمت مناسب تهیه می کند

رشد حباب گونه قیمت ها در بازار طلا و سکه

بنا به این گزارش، طبق پیش بینی کارشناسان، با عرضه سکه در بازر مبادله، بی تردید قیمت این کالا دچار تغییر خواهد شد و نرخ آن شکسته می شود چرا که خریداران به جای تهیه سکه از بازار آزاد با قیمتی که الان هرسکه تمام بهار آزادی طرح جدید به حدود ۳۴ میلیون تومان رسیده است، آن را از بازار رسمی با قیمت مناسب تهیه می کند، بازار آزادی که هم اکنون قیمت ها در آن بالاست به طوریکه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و بهای هر سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۳میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. علاوه بر این قیمت نیم ‌سکه ۱۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد. حال باید دید و منتظر ماند که هفته آینده قیمت ها در این بازار با حراج سکه در بازار مبادله چه قیمتی خواهد شد.

کد خبر: ۲۷۵٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha