۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
دریای طوفانی بازار دارویی کشور با بدهی کلان دولت آرام نمی گیرد؛ زنگ خطر بروز کمبودها تا تابستان ۱۴۰۳
مدیرعامل یک شرکت داروسازی ابراز نگرانی کرد

دریای طوفانی بازار دارویی کشور با بدهی کلان دولت آرام نمی گیرد؛ زنگ خطر بروز کمبودها تا تابستان ۱۴۰۳

نصراللهی مدیرعامل ایران دارو به بازار گفت: اگر چاره ای برای نقدینگی صنعت داروی کشور تا چهار ماه آینده اندیشیده نشود، شرکت های داروسازی تا تابستان ۱۴۰۳ با کسری تولید مواجه خواهند شد.

بازار؛ گروه صنعت: به نظر می رسد موضوع کمبود نقدینگی و بدهی دنباله دار داروخانه ها، بیمارستان ها و سایر مراکز دولتی به داروسازان بخش خصوصی به موضوعی لاینجل تبدیل شده است. منابع مالی ای که به جای صرف در بخش تحقیق و توسعه شرکت های داروسازی و تولید داروهای نوین در دست بخش های دولتی می ماند و درنهایت با تاخیر بسیار یا بخشی از آن پرداخت و یا از طریق تهاتر هزینه های مرتبط با دولت سر به سر می شود.

معضلی که ادامه آن نه تنها تامین بازار دارویی را دچار مشکل کرده بلکه حتی ادامه حیات شرکت های داروسازی را هم تهدید می کند. خواسته به حقی که به نظر می رسد برای ادامه فعالیت صنعتی که اکنون به گفته مسئولان بیش از ۹۷ درصد از نیاز کشور را تامین می کند باید سریع تر مرتفع شود.

صدای داروسازان شنیده نمی شود

آرمان نصراللهی به عنوان مدیرعامل شرکت داروسازی ایران دارو، از مجموعه های پیشرو در داروسازی کشور که طی یکسال گذشته نیز با وجود تمام مشکلات پیش روی صنعت توانسته دستاوردهای بزرگی را به نام خود به ثبت برساند به بازار درباره شرایط دشوار تولید دارو در این برهه زمانی می گوید: هرچند ایران دارو روندی صعودی را در تولید داروی کشور طی چند ماه اخیر طی کرده است اما بر بار مشکلات برای شرکت و سایر تولیدکنندگان بسیار افزوده شده است.

متاسفانه به نظر می رسد صدای داروسازان به جایی نمی رسد و اگر برای این موضوع چاره ای اندیشیده نشود این احتمال می رود که صنعت دارو از حرکت متوقف و نظام دارویی کشور دچار مشکل شود

وی با اشاره به مشکلات مفغول مانده صنعت دارو می افزاید: متاسفانه به نظر می رسد صدای داروسازان به جایی نمی رسد و اگر برای این موضوع چاره ای اندیشیده نشود این احتمال می رود که صنعت دارو از حرکت متوقف و نظام دارویی کشور دچار مشکل شود.

این داروساز با اشاره به اینکه ادامه رشد تولید در گرو تامین مواد اولیه و تولید بیشتر است ادامه می دهد: بر همین اساس برای رشد تولید نه تنها باید داروسازان نسبت به افزایش سفارش گذاری مواد اولیه اقدام کنند بلکه باید برای مواد جانبی و حتی بسته بندی هم نقدینگی کافی در اختیار داشته باشند. این درحالی است که متاسفانه طی ۶ ماه گذشته بر مشکلات مالی شرکت ها افزوده شده و بسیاری از آن ها امروز با چالش نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند.

زنجیره دارو متضرر از تاخیر دولت در پرداخت بدهی مراکز خود

نصراللهی با اشاره به اینکه کمبود نقدینگی در شرکت های داروسازی طی ۲ ماه اخیر به سرحد خود رسیده و همه داروسازان دچار مشکل شده اند می گوید: متاسفانه شرکت های پخش دارویی نمی توانند پول محصولات به فروش رفته را تامین کنند؛ نقدینگی ای که باید از طریق پاس شدن چک های داروخانه ها تامین می شد اما نمی شود چون داروخانه ها هم نقدینگی ندارند.

بیشتر طلب شرکت های پخش از مراکز دولتی است که باید پول داروهایی که از شرکت های پخش گرفته اند را پرداخت کنند ولی متاسفانه این پول توسط دولت پرداخت نمی شود

این داروساز با اشاره به اینکه بیشتر حجم مطالبات شرکت های پخش و پس از آن شرکت های داروسازی از دانشگاه ها، مراکز پزشکی و داروخانه های دولتی است می افزاید: الان بیشتر طلب شرکت های پخش از مراکز دولتی است که باید پول داروهایی که از شرکت های پخش گرفته اند را پرداخت کنند ولی متاسفانه این پول توسط دولت پرداخت نمی شود و این خلا از سوی دولت در تامین نقدینگی به تولید کننده محصول نهایی می رسد.

مدیرعامل ایران دارو ادامه می دهد: نقدینگی ای که امروز باید در دست داروسازان باشد تا خریدهای خود را انجام دهند شاید امروز بر روی بازار اثر نگذارد اما به طور حتم چهار و پنج ماه آینده با ادامه این وضعیت و عدم توانایی شرکت ها برای خرید مواد اولیه شان، کشور با کمبود دارویی و بروز مشکلاتی در نظام سلامت کشور مواجه خواهد شد که بسیار نگران کننده است.

خطر بروز دوباره کمبودهای دارویی

این داروساز با اشاره به اینکه رفع مشکلات صنعت داروی کشور در گرو تصمیم مسئولانی چون وزیر بهداشت، وزیر اقتصاد و معاون اول رئیس جمهور است بیان می کند: همین الان فقط شرکت ایران دارو ۴۰۰ میلیارد تومان از مطالبات خود را دریافت نکرده است که این رقم در شرکت های بزرگ تر بیشتر هم می شود.

۴۰۰ میلیارد تومان مجموع مطالبات سررسید شده و سررسید نشده که بخش سررسید شده آن ۸۵ میلیارد تومان است؛ رقمی که با توجه به ابعاد شرکت ایران دارو، عدد خیلی بزرگی است و می تواند باعث جنب و جوش بسیار بزرگی در شرکت شود

نصراللهی با اشاره به مطالبات ایران دارو از زنجیره دارو می افزاید: ۴۰۰ میلیارد تومان مجموع مطالبات سررسید شده و سررسید نشده که بخش سررسید شده آن ۸۵ میلیارد تومان است؛ رقمی که با توجه به ابعاد شرکت ایران دارو، عدد خیلی بزرگی است و می تواند باعث جنب و جوش بسیار بزرگی در شرکت شود.

مدیرعامل ایران دارو ادامه می دهد: این نقدینگی تامین نمی شود و به طبع آن، بانک ها هم نقدینگی کافی را در اختیارمان قرار نمی دهند و همه مشکلات زنجیره وار کنار هم قرار می گیرند و صنعت را دچار اختلال می کنند؛ با این تفاسیر به نظر می رسد اگر چاره ای برای نقدینگی صنعت داروی کشور تا چهار ماه آینده اندیشیده نشود، شرکت های داروسازی تا تابستان ۱۴۰۳ با کسری تولید مواجه خواهند شد.

گفتنی است ایران دارو طی یک سال اخیر جزو معدود شرکت های داروسازی است که توانسته روند رو به رشدی را هم در تولید و هم سود آوری طی کند و در حال حاضر نیز قصد دارد با برنامه های صادراتی خود گام مهم دیگری را در کارنامه فعالیت خود بردارد.

شایان ذکر است ایران دارو به لحاظ ریالی نسبت به سال مالی قبل ۳۰ میلیارد تومان و به لحاظ حجمی ۳۰ درصد رشد یافته است. همچنین این شرکت در سال ۱۴۰۲ موفق به کسب ۱۰ پروانه جدید دارویی شده است که بخشی از آن ها شامل داروهای عمومی و مابقی در گروه داروهای حیاتی و استراتژیک قرار دارند.

کد خبر: ۲۷۵٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha