۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
توزیع ورق فولاد مبارکه در بازار بورس کفاف نمی دهد| دلایل نوسان قیمت آهن آلات چیست؟
بازار گزارش می دهد؛

توزیع ورق فولاد مبارکه در بازار بورس کفاف نمی دهد| دلایل نوسان قیمت آهن آلات چیست؟

در حالی که صنعتگران نسبت به عرضه فلزات در بورس و شفاف نبودن فرایند خرید توسط کارگزاری ها منتقد هستند، برخی از تولید کنندگان نیز معتقدند نوسان قیمت اهن آلات پیامد سفته بازی ها در بازار آزاد است.

بازار؛ گروه صنعت: انواع اهن الات و فلزات مصرفی صنایع مختلف در حالی در بورس فلزات عرضه می شود که انتقادات بسیار به این فرایند عرضه وارد است. به طوری که پیش از این «حمیدرضا رستگار» رئیس اتحادیه فروشندگان آهن الات، فولاد و فلزات در گفتگو با بازار اذعان داشت: متاسفانه می بینیم که بورس برای خود تصمیم می گیرد و بارها گفته ایم این روند را اصلاح کنیم سیاست کلی این باشد که منافع مردم در نظر گرفته شود نه اینکه تبدیل به بازار مکاره شود که علت گرانی و ارزانی اش مشخص نباشد. معلوم نیست چه افرادی در خرید بورس ورود می کنند در حالی که اگر هر فردی بخواهد در حوزه توزیع فعالیت کند حتی شرکت های دولتی باید از اتحادیه و اصناف مجوز بگیرند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن الات، فولاد و فلزات: در حال حاضر تمام شرکت های حقوقی، نیمه دولتی و غیره وقتی در بازار توزیع فولاد و فلزات دخالت می کنند و ما به هیچ وجه مطلع نمی شویم که اینها چه نیتی پشت سرشان است و چه دستگاهی باید نظارت کند؟ لذا اگر قانون حکمفرما شود هیچ کس مستثنی نیست و همه باید هم بهره مند از قانون شوند هم مالیات را باید بدهند

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن الات، فولاد و فلزات همچنین گفت: در حال حاضر تمام شرکت های حقوقی، نیمه دولتی و غیره وقتی در بازار توزیع فولاد و فلزات دخالت می کنند و ما به هیچ وجه مطلع نمی شویم که اینها چه نیتی پشت سرشان است و چه دستگاهی باید نظارت کند؟ لذا اگر قانون حکمفرما شود هیچ کس مستثنی نیست و همه باید هم بهره مند از قانون شوند هم مالیات را باید بدهند. چرا که توزیع ثروت در کشور وقتی عادلانه می شود که هیچ کس رانت ویژه نداشته باشد یعنی هیچ جایگاه ویژه ای برای خود تعریف نکند.

ابهامات در میزان خرید کارگزاری ها از بورس فلزات

با این وجود یکی از اصلی ترین انتقاداتی که به عرضه کالا در بورس فلزات وجود دارد این است که خریداران مستقیم امکان خرید ندارند و باید از بورس خرید کنند و وقتی از بورس قرار است خرید کنند افرادی در این میان هستند که به این سیستم وصل هستند؛ یعنی یکسری کارگزاری ها این خرید را انجام می دهند. به عبارت دیگر متقاضیان فقط از طریق این کارگزاری ها (که عمدتا در شعب اصفهان هستند) می توانند خریدهای خود را قطعی کنند حال اینکه این کارگزاری ها چقدر به نام متقاضیان خرید می کنند مشخص نیست. اگرچه برای فرد متقاضی که اصولا تولید کنندگان صنایعی همچون لوازم خانگی، سازندگان ماشین آلات و غیره هستند فقط مساله مهم این است که ظرفیت مورد نیاز خود را تامین کند.

با این تفاسیر اینکه کارگزاری مربوطه در کنار ظرفیت اعلامی متقاضی برای خرید آیا ظرفیت مازادی خرید می کند که به بازار تزریق کند یا خیر مشخص نیست اما به گفته تولید کنندگان آنچه مشخص است این است که توزیع ورق فولاد مبارکه در بازار بورس خیلی کفاف نمی دهد.

ابراهیم بهرام زاده از سازندگان ماشین آلات کشاورزی در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت حاکم بر بازار آهن آلات و تامین قطعات فولادی می گوید: چندی پیش یک گِره در کار تامین پیش آمده بود که اخیرا نسبتا حل شده است؛ در واقع از دیرباز سهمیه ای آهن برای تولید کنندگان در نظر گرفته شده است و ما مدتی در مورد تامین با مشکل مواجه بودیم.

این تولید کننده افزود: به عنوان مثال وقتی شرکت های بزرگ دولتی یا نزدیک به دولت بحث سهیمه بندی را داشتند که صنعت در حوزه تامین مواد مصرفی فلزی به مشکل نخورد چون همیشه و همه جا بحث واسطه ها هست و بوده و گاها بحث قیمتی را نداریم و صرفا بحث تامین و نبود کالا است. لذا دولت بحث نیاز سنجی را پیش کشید.

سبدهای تحویلی ورق های آهن متناسب چیده نمی شود

وی ادامه داد: مساله اینجا است که وقتی فولاد مبارکه می خواهد آهن به ما بدهد یک پکیج می دهد که در آن همه مدل آهنی هست. از آن طرف ظرفیت مصرف ما اینگونه است که از یک نوع آهن مصرف ما زیاد است و از نوع دیگر کم است لذا وقتی این پکیچ را دریافت می کنیم برخی مقاطع فلزی مازاد و برخی دیگر کم می آوریم. به این ترتیب ورق های مازاد را با ورق هایی که کمبود داریم تعویض می کنیم تا به تعادل برسیم.

این فعال صنعت ماشین الات خاطر نشان کرد: به این ترتیب ما همیشه روی این موضوع بحث می کردیم که سبدها متناسب چیده شود اما شرکت های عرضه کننده نیز می گفتند با توجه به ظرفیت تولید اینگونه است. پس از انجام نیاز سنجی این مشکل را مطرح کردیم و پس از طی یکسری مشکلات و مسائل و کمک گرفتن از وزارت صمت در نهایت تا حدودی مشکل رفع شده است.

فعال صنعت ماشین آلات کشاورزی: ر واقع نوسان قیمت اهن آلات سفته بازی های توی بازار آزاد است و زمانی که تقاضا برای محصولی زیاد می شود اقدام به دپو و سپس عرضه می کنند تا قیمت ها دچار یکسری تغییرات شود

بهرام زاده گفت: با این تفاسیر در خصوص تامین مواد فلزی یک زمان هایی کم و زیاد می شود اما در کل برای سیستم ما صدمه زن نبوده است.

وی همچنین در خصوص نوسانات قیمتی ورق های آهنی و فلزات این حوزه نیز گفت: همزمان با تورم کشور قیمت ها در این بخش نیز افزایش پیدا می کند و یکسری اخبار هم روی این نوسانات تاثیر می گذارد. به عبارت دیگر از ابتدای سال نوسان داشته مثلا در یک مقطعی آهن در بازار وقتی کم شد و نتوانستیم تامین کنیم از بازار کیلویی ۶۰ هزار تومان خریداری کرده ایم اما الان در بازار همان را می توان به کیلویی ۴۵ هزار تومان هم خرید کرد. در واقع نوسان قیمت اهن آلات سفته بازی های در بازار آزاد است و زمانی که تقاضا برای محصولی زیاد می شود اقدام به دپو و سپس عرضه می کنند تا قیمت ها دچار یکسری تغییرات شود.

کد خبر: ۲۷۵٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha