۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
چشم انداز مه آلود اقتصاد صنعت خودرو دنیا | رقابت خودروسازان اروپایی و چینی سخت تر شد
بازار گزارش می دهد؛

چشم انداز مه آلود اقتصاد صنعت خودرو دنیا | رقابت خودروسازان اروپایی و چینی سخت تر شد

پویایی بازار، تغییرات صنعتی و سیاست های جدید صنایع خودروسازی منجربه مه آلودگی چشم انداز اقتصاد صنعت خودرو دنیا شده است، از همین رو خودروسازان اروپایی جهت رقابت با چین در حال هم افزایی هستند.

علی میرزایی؛ بازار: خودروسازان اروپایی با تهدیدات جدی مانند رقبای چینی و تسلا دست و پنجه نرم می‌ کنند، از همین رو واکنش‌ های غیرمتعارفی در چشم انداز خودروسازی اروپا جهت بقا در حال شکل گیری است. چالش اروپایی ها با خودروسازان مذکور به دلیل غفلت ناشی از تکیه به تصاحب بازار و سبقه طولانی تولید ایجاد شد، شاید اگر خودروسازان بزرگ اروپایی در سال ۲۰۱۹ اقدام به تدوین و تعریف برنامه های فعلی می کردند، اکنون وضعیت تولید خودرو در چین متفاوت بود، از همین رو بررسی برنامه این خودروسازان می پردازیم؛

چشم انداز مه آلود اقتصاد صنعت خودرو دنیا | رقابت خودروسازان اروپایی و چینی سخت تر شد

اجبار به هم افزایی

باتوجه به اینکه نرخ پذیرش خودروهای برقی از سوی مشتریان رو به رشد است، خودروسازان اروپایی با لحظه ای سرنوشت ساز مواجه شدند. کندی صنعت اروپا در مقایسه با چین سبب شده تا بحث‌هایی جدی در مورد سرمایه‌ گذاری‌ های مشترک و هم‌ ترازی‌ های استراتژیک میان غول های خودروساز اروپایی برای هدایت بازار جهانی مطرح شود. غول های اروپایی در پی تشکیل اتحاد جدید جهت مقابله با تهدیدها هستند، اخبار صنایع خودروسازی این قاره حاکی از آن است که شرکت های فولکس واگن، رنو و استلانتیس در حال بررسی مشارکت های بی سابقه ای برای تولید خودروهای برقی مقرون به صرفه هستند. تولید این محصولات می تواند منجربه تاب آوری صنعت خودرو اروپا در زمان رقابت با تسلا و خودروسازان چینی شود. فوریت برای انطباق هم سو با تغییرات لزره ای در صنعت و بازار خودرو اروپا ایجاد کرده است، رقابت خودروسازان این قاره با تولیدکنندگان نوپای چینی سخت تر از آنچه که تصور می شد، در جریان است. در حال حاضر خودروهای برقی بزرگترین معضل و چالش خودروسازان اروپایی شناخته می شود؛ چراکه قیمت گذاری عجیب خودروسازان چینی مانند محصولات بی وای دی توام با برتری فناوری زنجیره تامین چین منجربه تدوین استراتژی فوری تطبیق پذیر شده است.

کارلوس تاوارس، مدیر عامل استلانتیس به تازگی اعلام کرده است؛ «اعتقاد به همگرایی میان خودروسازان اروپایی وجود دارد، اگر این موضوع اجرایی نشود، برخی از شرکت های خودروساز این قاره توان رقابت با چینی ها را نخواهند داشت. پشنهاد رویایی رنو برای ایرباس خودروها نیاز به اتحاد متحول کننده برای کاهش هزینه های توسعه و افزایش رقابت دارد. استلانتیس در حال بررسی هم افزایی خودروسازان با یک دیگر است؛ اما رنو اصرار به چابکی تولیدکنندگان دارد.

رنو، فولکس واگن و استلانتیس بخش های قابل توجه از صنعت خودرو دنیا را کنترل می کنند، این سه خودروساز بین المللی ۱۷ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه کردند

درک وسعت هم افزایی

رنو، فولکس واگن و استلانتیس بخش های قابل توجه از صنعت خودرو دنیا را کنترل می کنند، این سه خودروساز بین المللی ۱۷ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه کردند. از تعداد خودرو مذکور حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی بوده است، بنابراین خودروسازان مذکور سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد. بودجه تحقیق و توسعه سه شرکت مذکور سالانه ۳۰ میلیارد دلار است، هم سو با این درآمد حدود ۷۰۰ هزار نفر در شرکت های مذکور فعالیت دارند. اگر تلاش ها برای اتحاد و نوآوری میان شرکت خای مذکور به نتیجه برسد، رقابت با چین معنای دیگری خواهد یافت.

موفقیت تنظیم راهبرد کلان خودروسازان غربی

گروه خودروسازی مرسدس بنز را می توان موفقترین فروشنده خودروهای برقی تا امروز در اروپا معرفی کرد، اما این خودروساز از دست یابی به اهداف تعیین شده خود باز مانده است. این خودروساز آلمانی برنامه کاهش فروش خودروهای برقی را دنبال می کند؛ چرا که رویکرد عملی تر برای تولید این محصولات را دنبال می کند. به بیانی بهتر گروه خودروسازی ب ام و و گروه خودروسازی مرسدس بنز اهداف آماری تولید خودروهای برقی را براساس شرایط بازار تنظیم می کنند، ایجاد تعادل میان انتظارات مشتری، نوآوری تکنولوژیکی و پویایی بازار از اهمیت فراوانی برای دو خودروساز نامبرده برخوردار است. مرسدس بنز در بیانه اخیر خود اعلام کرده که تولید خودروهای بنزینی و دیزلی را تا ۲۰۳۰ ادامه و پس از زمان مذکور تولید وسایل نقلیه برقی یا احتراقی منوط به درخواست مشتری خواهد بود. از سوی مرسدس بنز برنامه نوآوری برای خودروهای برقی و توسعه فناوری های دیجیتالی را در دستور کار قرار داده است. در هر صورت تداوم وضعیت سالم مالی مرسدس بنز مهم ترین هدف این شرکت است، این خودروسازآلمانی سال ۲۰۲۳ حدود ۱۵۰ میلیارد یورو فروش داشته است. البته فقط خودروسازان اروپایی نیستند که به ارزیابی مجدد استراتژی می اندیشند بلکه شرکت های مانند فورد و جنرال موتور نیز اعلام کردند که آماده سرمایه گذاری مشترک با خودروسازان اروپایی هستند. پویایی بازار، تغییرات صنعتی و سیاست های جدید صنایع خودروسازی منجربه مه آلودگی چشم انداز اقتصاد صنعت خودرو دنیا شده است.

A graph of different colored squares

Description automatically generated

انطباق پذیری رمز بازی جدید

در سال ۲۰۲۵ قوانین سختگیرانه تری برای انتشار گازهای گلخانه ای در اتحادیه اروپا اجرا می شود، بنابراین خودروسازان ملزم و مجبور به فروش خودروهای برقی بیشتر هستند تا مشمول جریمه های سنگین استاندارد مذکر نشوند. همانطور که خودروسازان اروپایی با چالش‌های بی‌سابقه ‌ای از سمت شرقی ها و قوانین انتشار آلایندگی (تدوین شده توسط خودشان) مواجه می‌شوند، انعطاف ‌پذیری و انطباق ‌پذیری به ‌عنوان الزاماتی برای زنده ماندن در رقابت بیشتر از گذشته خود نمای می کند. سرمایه گذاری های مشترک، نوآوری های تکنولوژیکی و چابکی مسیر صنعت را در عصر پر رقابت برقی سازی ایجاد خواهد کرد.

احساس فوریت و اضطراب در بین خودروسازان اروپایی در حال افزایش است؛ زیرا خودروسازان اروپایی خود را پشت سر BYD و تسلا می بینند. اتخاذ موضع «کسب و کار مثل همیشه» به طور فزاینده ای بیهوده به نظر می رسد. جیمز کارتر، تحلیلگر صنعت خودرو در مورد این مساله می گوید؛ «یکی از مشاهدات در صنعت خودرو اروپا طی دهه گذشته، واکنش کند خودروسازان این قاره به تهدیدات بازارهای نوظهور بود.» بنابراین می توان نتیجه گرفت که اعتقادی به هم افزایی خودروسازان در گذشته وجود نداشته است. چرخه توسعه خودروهای جدید چندین سال طول می کشد، بنابراین چینی ها در این مدت زمان می توانند پیشرفت بیشتری نسبت به وضع موجود داشته باشند. شاید رنو، استلانتیس و فواگس واگن با درک این موضوع در پی هم افزایی صنعتی افتادند. هرچند که گستره هم افزایی مشخص نیست، اما به نظر می رسد پلتفرم مشترک بهترین روش صنعتی برای پیشرفت باشد. تولید فناوری های جدید نیازمند سرمایه گذاری هنگفت در بخش تحقیق و توسعه است، براساس گزارش های رسانه ها فولکس واگن به تنهای در سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ می تواند ۱۲۰ میلیارد یورو جهت توسعه باتری سرمایه گذاری کند. در صورت همکاری مشترک در تحقیق و توسعه شرکت های خودروساز اروپایی این هزینه کاهش خواهد یافت.

در تئوری هم افزایی نیروها می تواند به معنای زنجیره تامین یکپارچه و عملیات بهینه مورد استفاده قرار گیرند

خودروسازان داخلی هم افزایی کنند

در تئوری هم افزایی نیروها می تواند به معنای زنجیره تامین یکپارچه و عملیات بهینه مورد استفاده قرار گیرند، شرکت مشاوره بین المللی مک ‌کینزی اعتقاد دارد که در بهترین حالت، خودروسازان اروپایی می ‌توانند شکافی معادل دو سوم اختلاف هزینه را با رقبای چینی خود مشروط بر هم افزایی ایجاد کنند. البته به اعتقاد فایننشال تایمز این کاهش هزینه ها هم احتمالاً در عمل غیرممکن است. چرا که سبب ایجاد یک شکاف ساختاری جدی میان صنعت خودرو غرب و شرق می شود، بنابراین سوالاتی از جمله؛ آیا هم افزایی بین شرکت های غول اروپایی آینده نگر است یا در همان ابتدا با موانعی سخت روبرو خواهند شد؟ آیا خودروسازان اروپایی می توانند از همتایان چینی خود در بازار بین الملل پیشی بگیرند؟ شاید در این شرایط فقط گذر زمان بتواند به این سوالات پاسخ دهد، به راستی از هم افزایی شرکت های خودروساز داخلی می توانند برای تولید بهتر و کاهش هزینه های تولید استفاده کنند؟ آیا فردی یا گروهی از طرح چنین استراتژی میان خودروسازان داخلی اطلاع دادر؟ آیا وزارت صمت یا کارشناسان این صنعت ازافزایش بودجه تحقیقاتی صنعت خودرو ایران برای تحول تولید خبر دارند؟

کد خبر: ۲۷۵٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha