۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
زمان تحقیق برای اکتشافات مواد معدنی در اعماق رسیده است
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی:

زمان تحقیق برای اکتشافات مواد معدنی در اعماق رسیده است

شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: اکتشافات معدنی در سطح، رو به اتمام است و نیاز داریم به عمق اکتشافات برویم.

به گزارش بازار، علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در دومین کنفرانس اکتشافات ذخایر معدنی ایران (چالش‌ها و فرصت ها) افزود: اکنون تامین موادمعدنی مورد نیاز صنایع کشور از چالش‌های اصلی است و باید با کمک فناوری‌های جدید عمق اکتشافات را توسعه بدهیم.

وی با بیان اینکه ۳ میلیارد و ۸۷۹ میلیون تن ذخیره فعلی سنگ آهن کشور است گفت: میزان استخراج سنگ آهن در کشور در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۱۲ میلیون تن بوده که حدود ۳۱ میلیون تن فولاد از آن تولید شده است.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به ناترازی میان ذخایر و مصرف اشاره کرد و افزود: افق ۱۴۰۴، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور است درحالی که اکنون ظرفیت تولید ما ۵۵ تا ۶۰ میلیون تن است که بیشتر از آن ظرفیت موردنظر است، و متناسب با ظرفیت موجود تولید نمی‌شود، چون نمی‌توانیم انرژی موردنیاز را برای تولید تامین کنیم.

وی گفت: حدود ۶۵ درصد مواد معدنی استخراجی ما مصالح ساختمانی است که سهم مواد معدنی فلزات در مقایسه با آن کمتر است.

شهیدی با بیان اینکه اکنون کشورهای معدن خیز دنیا دیگر به سمت اکتشافات جدید نمی‌رود افزود: کشورهای معدنی دنیا اکنون به فکر بهره وری از باطله‌های معدنی موجود هستند.

شهیدی گفت: زمان تبدیل کانسار به معدن نیز در کشور ما طولانی است که در کشور ما این مدت زمان ۲۰ است، اما در کشورهای دنیا حدود ۷ سال است که یک سال فقط زمان صدور مجوزهاست و این مدت زمان تبدیل کانسار به معدن زیاد است.

دومین کنفرانس "اکتشاف ذخایر معدنی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها " با محوریت روش‌های جدید اکتشاف با حضور ۳۰۰ نفر از کارشناسان و فعالان و سرمایه گذاران برگزار شد.

کد خبر: ۲۷۵٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha