۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۴
درصورت پیروزی ترامپ قیمت نفت چه می شود؟ |  مقایسه سه ساله ترامپ و بایدن در درامدهای نفتی آمریکا
افزایش جزئی قیمت نفت با تشدید تنش ها در خاورمیانه

درصورت پیروزی ترامپ قیمت نفت چه می شود؟ | مقایسه سه ساله ترامپ و بایدن در درامدهای نفتی آمریکا

عملکرد بایدن با شانس، تنش های ژئوپلوتیکی و تغییر شرایط اقتصاد جهانی در حوزه نفت و گاز بسیار بهتر از ترامپ بوده است. اما در صورت پیروزی ترامپ، وضعیت بازار نفت و گاز چه خواهد شد؟

بازار، گروه آب و انرژی: پس از اینکه روز گذشته آمریکا اعلام کرد گروه‌های مسلح یمنی موشکی به کشتی حامل پرچم آمریکا شلیک کرده‌اند، نگرانی سرمایه‌گذاران از تنش‌های نظامی در خاورمیانه تشدید شد، قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه کمی افزایش یافت. قیمت آتی نفت خام برنت برای تحویل در آوریل با ۰.۱۶ درصد یا ۱۳ سنت افزایش به ۸۲.۶۶ دلار در هر بشکه رسید.

آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که گروه حوثی یمن یک موشک به سمت کشتی "تام ثور" با پرچم آمریکا در خلیج عدن شلیک کرد و تلاش برای پرتاب ناموفق بود.

تونی سیکامور، تحلیلگر بازار در IG، در اظهارنظری به رویترز توضیح داد که نگرانی ها در مورد اختلال در ترافیک کشتیرانی در دریای سرخ هم به افزایش قیمت نفت کمک کرد هم به اتخاذ رویکرد سختگیرانه فدرال رزرو آمریکا که در حال حاضر روی تقاضای بازار نفت اثرگذارهستند.

اما آینده قیمت نفت چه خواهد شد به ویژه در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، روند قیمت نفت چگونه تغییر خواهد کرد؟

در حالی که آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری امسال آماده می شود، چشم انداز رقابت بین جو بایدن، رئیس جمهور فعلی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق - نامزد احتمالی حزب جمهوری خواه - می تواند با توجه به تفاوت های قابل توجه آنها، بخش سوخت های فسیلی را متزلزل کند.

اغلب، ترامپ و مقامات حزب جمهوری خواه اعلام کرده اند که می خواهند آنچه را که «جنگ بایدن» علیه انرژی آمریکا می نامند، متوقف کنند، در حالی که تحلیلگران و فعالان محیط زیست می گویند که رئیس جمهور فعلی دموکرات در مخالفت کامل با بخش نفت و گاز عمل نکرده است

اغلب، ترامپ و مقامات حزب جمهوری خواه اعلام کرده اند که می خواهند آنچه را که «جنگ بایدن» علیه انرژی آمریکا می نامند، متوقف کنند، در حالی که تحلیلگران و فعالان محیط زیست می گویند که رئیس جمهور فعلی دموکرات در مخالفت کامل با بخش نفت و گاز عمل نکرده است.

اما به طور کلی، تغییر در دولت به معنای تغییر اساسی در سیاست انرژی ایالات متحده است و صرف نظر از عواقب آن برای بخش‌های کم کربن و سرمایه گذاری ها در بخش های انرژی های تجدید پذیر و کاهش کربن، پیامدهای عمده‌ای هم برای صنعت نفت و گاز خواهد داشت.

پیامدهای مورد انتظار پیروزی ترامپ

تحلیلگران انتظار دارند که پیروزی ترامپ با کمک به افزایش عرضه جهانی، قیمت نفت خام را کاهش دهد، اگرچه تولید نفت آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن به بالاترین حد خود رسیده است که به کنترل قیمت ها کمک کرده است.

تام کلوزا، مدیر جهانی تجزیه و تحلیل انرژی در ارائه‌دهنده داده‌های بخش OBIS، گفت که در دوره دوم ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، قیمت نفت را با افزایش تولید در سایر کشورها و عملیات اکتشاف بیشتر در ایالات متحده و جاهای دیگر به طور کلی کاهش می‌دهد. اما در کوتاه‌مدت، کلوزا معتقد است که ریاست‌جمهوری ترامپ با اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تری، قیمت نفت را افزایش می‌دهد و ممکن است تحریم‌های جدیدی را علیه ایران و ونزوئلا اعمال کند که به معنای احتمال از دست دادن بخشی از عرضه در بازار جهانی است.

همچنین تحلیلگران سیتی گروپ به رهبری اریک لی انتظار دارند که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر، تأثیر خالص بر قیمت نفت، علاوه بر احتمال افزایش عرضه از سوی کشورهای اوپک پلاس و احتمال تشدید تنش های تجاری، کاهشی خواهد بود.

ترامپ تعرفه های ۱۰ درصدی بر تمام واردات و ۶۰ درصدی بر واردات چین اعمال کرد که بر تقاضای نفت خام تأثیر می گذارد.

تیم بانک ایالات متحده در یادداشتی که در بهمن ماه (فوریه) منتشر شد، توضیح داد: تنش‌های تجاری مجدد بیشتر بر تجارت ضعیف جهانی تأثیر می‌گذارد و به حمل و نقل از طریق کامیون‌ها و در نتیجه تقاضا برای گازوئیل آسیب پذیرتر می شود. آنها بر این باورند که پیروزی ترامپ برای دور دوم ریاست جمهوری، انتظارات آنها را مبنی بر رسیدن قیمت نفت به ۶۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۵ تقویت می کند.

تیم بانک ایالات متحده در یادداشتی که در بهمن ماه (فوریه) منتشر شد، توضیح داد: تنش‌های تجاری مجدد بیشتر بر تجارت ضعیف جهانی تأثیر می‌گذارد و به حمل و نقل از طریق کامیون‌ها و در نتیجه تقاضا برای گازوئیل آسیب پذیرتر می شود. آنها بر این باورند که پیروزی ترامپ برای دور دوم ریاست جمهوری، انتظارات آنها را مبنی بر رسیدن قیمت نفت به ۶۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۵ تقویت می کند

درصورت پیروزی ترامپ قیمت نفت چه می شود؟ |  مقایسه سه ساله ترامپ و بایدن در درامدهای نفتی آمریکا

رئیس جمهور کشور چه تاثیری بر تولید دارد؟

تام کلوزا، مدیر جهانی تجزیه و تحلیل انرژی در این باره تاکید دارد: روسای جمهور ایالات متحده به طور مستقیم بر قیمت سوخت های فسیلی تأثیر نمی گذارند اما سایر عوامل، از جمله رویدادهای ژئوپلیتیکی و سطح عرضه و تقاضا در سایر نقاط جهان منجر به بالا و پایین رفتن قیمت نفت می شود.

تحلیلگران سیتی معتقدند که تاثیر دولت ترامپ بر تولید نفت و گاز طبیعی آمریکا باید محدود شود، حتی با وجود درخواست های حزب جمهوری خواه برای افزایش اکتشاف و افزایش قیمت نفت. این نوع نگاه با گزارشی که توسط وود مکنزی منتشر شد، مطابقت دارد. این گزارش بیان می‌کند که قدرت رئیس‌جمهور ایالات متحده برای تأثیرگذاری بر تولید نفت و گاز به هر طریقی اغلب بیش از حد برآورد می‌شود.

برای شفاف سازی، بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ گفت: من صنعت نفت را متحول خواهم کرد و باید به مرور زمان انرژی های تجدیدپذیر جایگزین آن شود، اما در زمان دولت او، تولید نفت ایالات متحده به بالاترین سطح تاریخی خود وبه بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز رسید.

بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ گفت: من صنعت نفت را متحول خواهم کرد و باید به مرور زمان انرژی های تجدیدپذیر جایگزین آن شود، اما در زمان دولت او، تولید نفت ایالات متحده به بالاترین سطح تاریخی خود وبه بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز رسید

لازم به ذکر است که دولت در سال ۲۰۲۲ موضع خود را برای تشویق افزایش تولید تغییر داد، اما رویکرد آن نیز تأثیر مادی نداشت با این حال، ابزارهایی وجود دارد که دولت دوم ترامپ می‌تواند از آن‌ها برای حمایت از صنعت نفت و گاز استفاده کند و رئیس‌جمهور سابق پیش از این در کارزار انتخاباتی خود افزایش تولید نفت و گاز را به عنوان یک اولویت مشخص کرده است.

این سخنان ترامپ از این جهت برای فعالان بازار نفت در آمریکا جذاب است که به رغم افرایش تولید نفت در دو سال اخیر عملا سرمایه گذاری های زیادی به ویژه در بخش اکتشاف رخ نداده و در صورت عملیاتی کردن این شعار تبلیغاتی، صنعت نفت نیازمند سرمایه گذاری های سنگین است. از این رو صنعت نفت به عنوان یک کل، دور دوم بالقوه ترامپ را بسیار مطلوب‌تر از دولت فعلی بایدن می‌داند.

انجمن های فعال در صنعت نفت و گاز اغلب از سیاست های انرژی بایدن انتقاد کرده و این سیاست ها را دشمن صنعت نفت و گاز و تضعیف اقتصاد توصیف کرده اند.

در آخرین نظرسنجی انرژی انجام شده توسط فدرال رزرو دالاس، یکی از مدیران E&P گفت که جنگ جاری توسط دولت آمریکا علیه صنعت نفت تاثیر قطعی دارد. حتی برخی فعالان این عرصه معتقدند پیروی در دور دوم جو بایدن برای ن این بخش فاجعه بار خواهد بود.

دو نوع نگاه کلی درباره تاثیر روسای جمهور امریکا بر بازار نفت وجود دارد که یکی بر بی اثر بدون افراد در مسند ریاست جمهوری آمریکا تاکید دارند و معتقدند وزن دهی به آنها اغراق آمیز بوده و حتی خلاف شعارهایشان عمل کرده اند و برخی دیگر نیز بر این باورند که مجموع سیاست های اتخاذ شده آنها چه در داخل آمریکا و چه در خارج از مرزهای انها اثر گذار است

مقایسه بین سود شرکت های بزرگ آمریکا در دوران بایدن و ترامپ

این انتقادها در حالی به دولت بایدن وارد شده که بنا بر گزارش فایننشال تایمز سود تولید کنندگان عمده نفت و گاز در ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری جو بایدن تقریباً سه برابر شده است!

قرار است ۱۰ شرکت بزرگ نفت و گاز آمریکا از جمله شورون، اگزون موبیل، کونکوفلیکس، ای او جی، پایونیرنچرال ریسورس، اکسیدنتال پترولیوم، هایس، دایموند انرژی و…گزارش عملکرد و سود خالص ۳۱۳ میلیارد دلاری خود را در سه سال اول دولت بایدن گزارش دهند.

به گزارش فایننشال تایمز، این عدد نشان دهند افزایش قابل توجه سود این شرکت ها است که در مدت مشابه دوره ریاست جمهوری ترامپ ۱۱۲ میلیارد دلار بوده است. این محاسبات بر اساس سود اعلام شده این شرکت ها برای سال ۲۰۲۳ است، به استثنای شرکت «دوون» که قراراست نتایج آن اواخر امروز فاش شود البته باید توجه داشت که افزایش شدید درآمد درر دولت بایدن تا حدی با حمله روسیه به اوکراین (که قیمت نفت و گاز را افزایش داد) و همچنین بازگشت قوی تقاضای جهانی انرژی پس از پایان شوک کووید-۱۹ مرتبط بوده اند. همچنین میانگین قیمت نفت خام آمریکا در سه سال اول ریاست جمهوری بایدن به حدود ۸۰ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که در دوره ترامپ ۵۸ دلار در هر بشکه بوده است.

ارزش کل بازار این ده شرکت پس از کاهش ۱۲ درصدی در سه سال اول ریاست جمهوری ترامپ، در دوران ریاست جمهوری بایدن با ۱۳۲ درصد افزایش به بیش از ۱.۱ تریلیون دلار رسید. تولید نفت آمریکا نیز در نوامبر - یعنی در دولت بایدن - به رکورد ۱۳.۳ میلیون بشکه در روز رسید و تولید گاز طبیعی برای اولین بار از ۱۰۵ میلیارد فوت مکعب در روز فراتر رفت و ایالات متحده بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان در سال ۲۰۲۳ شد.

کد خبر: ۲۷۵٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha