۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
گرانی روز افزون و حمایت ضعیف بانک ها از صنعت ساختمان | تولید کننده به توان خود متکی است
رئیس هیئت مدیره سازه های فولادی ایستا:

گرانی روز افزون و حمایت ضعیف بانک ها از صنعت ساختمان | تولید کننده به توان خود متکی است

گرگان- شهیدی، رئیس هیئت مدیره سازه های فولادی ایستا گفت: منابع بانکی در سال های گذشته بسیار بیشتر بود اما هر چه زمان می گذرد علی رغم افزایش روز افزون گرانی مواد اولیه اما حمایت ها کاهش یافته است.

امید شهیدی در حاشیه نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: صنعت ساختمان مانند سایر صنایع از دو بخش عرضه و تقاضا تشکیل شده است.

رئیس هیئت مدیره سازه های فولادی ایستا افزود: به دلیل عدم رشد نقدینگی، تورم و بالا بودن بهای مسکن، شبکه تقاضا در این بخش کاهش یافته و پیش بینی می شود این روند همچنان ادامه داشته باشد.

وی گفت: فعالان صنعت ساختمان با دشواری مواجه هستند و از روی اجبار به عرضه مسکن می پردازند اما کاهش تقاضا، عرصه را بر این قشر تنگ تر کرده است.

وی با بیان اینکه یک ساختمان دارای مولفه های مختلف است که اسکلت یکی از این اجزا بوده، بیان کرد: سازه های فولادی هم از قاعده گرانی مستثنی نبودند و با توجه به گرانی فولاد بهای تمام شده این مصالح ساختمانی هم افزایش یافته و با کاهش تقاضا مواجه شده است.

شهیدی در ادامه با تاکید به اینکه عملا تسهیلات بانکی به بخش صنعت کم و به صورت قطره چکانی تزریق می شود، گفت: تولید کننده برای تامین مواد اولیه به سرمایه در گردش نیاز دارد اما بانک ها همراهی کافی برای تامین مالی ندارند.

رئیس هیئت مدیره سازه های فولادی ایستا افزود: منابع بانکی در سال های گذشته بسیار بیشتر بود اما هر چه زمان می گذرد علی رغم افزایش گرانی اما حمایت ها کمتر شده است.

اعمال سیاست های تنبیهی برای صادر کنندگان

وی تصریح کرد: قیمت مواد اولیه طی سه سال گذشته سه برابر شده اما استفاده از منابع بانکی به یک چهارم کاهش یافته و تولید کننده صرفا به توان خود اتکا دارد.

وی بیان کرد: در سایر کشورها اگر بازار داخل از رونق بیافتد، تولید کننده به سراغ صادرات می رود اما در ایران تولید کنندگان از این شانس هم برخوردار نیستند و اکنون به دلیل مشکلات تعهد ارزی و قوانین لحظه ای نه تنها صادر کننده تشویق نمی شود بلکه در صورت عدم اظهار ارز حاصل از صادرات، سیاست های تنبیهی در قبال وی اعمال می شود و حتی ممکن است در محاکم قضایی هم محاکمه شود.

شهیدی با اشاره به صنعتی سازی در صنعت ساختمان گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر ارزش افزوده در حوزه تولید مصالح ساختمانی پایین بوده لذا توجیهی برای صنعتی سازی و استفاده از تکنولوژی وجود ندارد و نسبت به سال های گذشته توجه به این بخش کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از دستگاه هایی که در گذشته هم وارد شده به دلیل اینکه قیمت تمام شده محصولات را افزایش می دهد توجیهی ندارد.

کد خبر: ۲۷۵٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha