۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
کمبود پوست؛ چالش جدی صنعت چرم| چرم مصنوعی صنعت را در حالت رقابت نابرابر برده است
بازار گزارش می دهد؛

کمبود پوست؛ چالش جدی صنعت چرم| چرم مصنوعی صنعت را در حالت رقابت نابرابر برده است

نایب رئیس اتحادیه کنندگان و صادرکنندگان سالامبور چرم با اشاره به کمبود پوست به عنوان ماده اولیه بخش می گوید: علاوه بر این چرم مصنوعی صنعت را در یک حالت رقابت نابرابر برده و بلای جان چرم طبیعی شده است.

بازار؛ گروه صنعت: چرم برای قرن ها بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ بشر بوده و به عنوان ماده ای همه کاره و بادوام برای محصولات مختلف عمل می کند. در دهه های اخیر، هند به عنوان یک رهبر جهانی در تولید چرم ظاهر شده و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است. با این وجود طبق آمارهای جهانی منتشر شده از نظر حجم سه کشور برتر تولید کننده چرم شامل «استالیا، چین و برزیل» است اما چرم تقریباً در همه کشورهای جهان ساخته می شود. تولید چرم از نظر جغرافیایی نزدیک بخش مهمی از زنجیره تامین برای بسیاری از مشاغل است.

سایت آماری تحلیلی استاتیستا: اندازه بازار جهانی کالاهای چرمی از ۴۶۸.۴۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۷۳۸.۶۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ پیش بینی می شود

بر اساس این گزارش، اندازه بازار جهانی کالاهای چرمی از ۴۶۸.۴۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۷۳۸.۶۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ پیش بینی می شود. بنابراین، نرخ رشد از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ به صورت سالانه ۶.۷ درصد است. کشورهای در حال توسعه به دلیل نیروی کار و هزینه تولید پایین بر صادرات چرم تسلط دارند.

در واقع بر اساس گزارشات جهانی، از نظر ارزش، ایالات متحده حدود یک چهارم کل صادرات جهانی چرم و پوست در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است و آنها را تا حد زیادی رهبر صادرات این نوع کالا می کند. استرالیا که در رتبه دوم قرار دارد، کمی بیش از هشت درصد از صادرات چرم و پوست را به خود اختصاص داده است. همچنین فرانسه سهمی بیش از ۷ درصد دارد و پس از آن نیز آلمان با اختصاص دادن سهمی به میزان ۵.۶ درصد در رتبه پنجم قرار دارد. این در شرایطی است که در حوزه صادرات چرم و و پوست کشورهای هند، اسپانیا و کانادا نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.

صادرات چرم تحت شعاع کاهش کشتار دام قرار دارد

بر اساس این گزارش در حالی برای هزاران سال، صنعت چرم یک نیروی اصلی در تجارت جهانی بوده است که از آنجایی که مقدار قابل توجهی چرم توسط حیوانات زیادی از جمله گاو، شتر، خوک، بز و گوسفند تولید می شود، محصول جانبی تجارت گوشت است. ضمن اینکه پویایی این صنعت نیز تا حدود زیادی به وضعیت کشتار حیوانات نامبرده دارد. به طوری که در کشور طی سال های اخیر که بازار با گرانی گوشت قرمز مواجه بوده و همچنین قدرت خرید مردم کاهش یافته، فعالان صنعت چرم با کاهش کشتارها دچار مسائل و مشکلاتی شده اند. با این وجود علاوه بر تولید داخلی شرایط صادراتی نیز تحت شعاع این مشکل قرار دارد چرا که میزان صادرات هم به تبع این کاهش کشتارها کاهشی شده است.

کمبود پوست؛ چالش جدی صنعت چرم| چرم مصنوعی صنعت را در حالت رقابت نابرابر برده است

به عبارت دیگر در حالی که «سعید شادکام» نایب رئیس اتحادیه کنندگان و صادر کنندگان سالامبور چرم ایران و رئیس هیات مدیره شرکت خدماتی چرمشهر معتقد است: ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل پوستی که استحصال می شود برای مصرف داخل است که تبدیل به چرم نهایی برای محصولات برای مصرف داخلی و ۸۵ درصد که مازاد است باید صادر شود، با این وجود به نظر می رسد بحث صادرات چرم که غالبا نیمه ساخته است نیز با مسائل و حواشی همراه است. این فعال صنعت چرم کشور در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: در بحث صادرات روند خود را با توجه به تحریم ها داریم منتها میزان صادرات بسیار پایین آمده؛ یعنی اگر ۲۰ میلیون جلد بوده امسال در خوشبینانه ترین حالت ۱۲ میلیون جلد در سال کشتار شده است. فرض کنید از این ۱۲ میلیون جلد اگر حتی ۲ میلیون جلد را برای مصرف داخل در نظر بگیریم باید ۱۰ میلیون جلد صادر شود در نتیجه رقم کلی پایین آمده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل گرانی گوشت و کمبود پوست شرایط صنعت به این سو کشیده شده است گفت: چون پوست ماحصل از گوسفند است و گوسفند هم گران است و از یکسو قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و از سوی دیگر گوشت گرم و یخی وارداتی هم برای تنظیم بازار وارد می شود (گوشت وارداتی چه به صورت گرم و چه به صورت یخی باشد فقط گوشت وارد می شود در نتیجه پوستی از این طریق حاصل نمی شود) در نتیجه بر مشکلات این صنف افزوده است.

شادکام، نایب رئیس اتحادیه کنندگان و صادر کنندگان سالامبور چرم ایران: واردات گوشت وارداتی موجب کمبود کشتار شده و به تبع موجب کمبود مواد اولیه ما که پوست است شده است

رئیس هیات مدیره شرکت خدماتی چرمشهر همچنین خاطر نشان کرد: در حقیقت واردات گوشت وارداتی موجب کمبود کشتار شده و به تبع موجب کمبود مواد اولیه ما که پوست است شده است.

چرم مصنوعی صنعت چرم را تهدید می کند

شادکام تصریح کرد: نکته مهم بعدی که به نوعی چالش و مشکل این صنعت محسوب می شود این است که شنیده ها حاکی است چون فصل سرما آنطور که انتظار داشتیم نشد و از لباس چرم استقبالی نشد در نتیجه چرم لباسی را به مشکل توانستند بفرو شند. البته در کل چون تولیدات داخل هزینه های تولید متاسفانه بالا است چرم هم گران تمام می شود و اگر فروخته شود عموم مردم نمی توانند محصولات چرم طبیعی را بخرند.

نایب رئیس اتحادیه کنندگان و صادر کنندگان سالامبور چرم ایران همچنین اذعان داشت: مشکل دیگری که صنعت چرم طبیعی را تهدید می کند چرم مصنوعی است؛ چرم مصنوعی چون زیباتر تولید می شود و متنوع است و مدل های متنوعی دارد در نتیجه بلای جان چرم طبیعی شده و صنعت را در یک حالت رقابت نابرابر برده است.

شادکام افزود: از سوی دیگر هم تولید کننده چرم طبیعی نمی تواند با قیمت رقابتی تولید کند لذا بازار اش کوچک شده است. چون کسی که محصولات چرمی استفاده می کند عموم خریدها را معطوف خرید چرم طبیغی نمی کند و این مشکلاتی است که صنعت چرم طبیعی را تهدید می کند.

کد خبر: ۲۷۵٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha