۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
دریای سرخ و اختلالات تجارت و زنجیره تامین| تاثیر بحران ژئوپلیتیکی بر هزینه و زمان حمل و نقل
بازار گزارش داد؛

دریای سرخ و اختلالات تجارت و زنجیره تامین| تاثیر بحران ژئوپلیتیکی بر هزینه و زمان حمل و نقل

کارشناسان پیش بینی می کنند که مصرف کنندگان در سراسر جهان به زودی تاثیربحران دریای سرخ را با قیمت های بالاتر احساس خواهند کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: درگیری اخیر در دریای سرخ که پس از درگیری رژیم صهیونیستی و حماس در اکتبر گذشته آغاز شد، باعث ایجاد اختلالات قابل توجهی در تجارت جهانی و زنجیره های عرضه شده، در حالی که هیچ کمکی در کار نیست.

از سوی دیگر، بحران ژئوپلیتیکی منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل و زمان تحویل طولانی تر شده است. بر همین اساس، کارشناسان پیش بینی می کنند که مصرف کنندگان در سراسر جهان به زودی تاثیر این بحران را با قیمت های بالاتر احساس خواهند کرد.

اهمیت کانال سوئز و مسیر دریای سرخ

مسیر دریای سرخ سریعترین مسیر دریایی بین آسیا و اروپا است. هر کشتی که از کانال سوئز به اقیانوس هند یا از اقیانوس هند عبور می کند باید از تنگه باب المندب و دریای سرخ عبور کند؛ ضمن اینکه تقریباً ۳۰ درصد از کالاهای مصرفی تجارت شده در جهان از این مسیر حمل می شود و حدود ۱۵ درصد تجارت دریایی جهانی، از جمله کالاهای مهمی مانند غلات، نفت و گاز طبیعی مایع شده از دریای سرخ می گذرد. بر همین اساس، هرگونه تأخیر در مسیر منجر به ازدحام در بنادر می شود که موجب عدم تعادل بین عرضه و تقاضا یا در دسترس بودن کشتی، پرسنل و منابع کانتینری خواهد شد.

شرکت سوئدی و چندملیتی سازنده لوازم خانگی ایکیا اعلام کرد که در صورت ادامه اختلال در حمل و نقل، این بحران می تواند تحویل آنها را به تعویق بیندازد و باعث محدودیت در دسترس بودن برای برخی محصولات شود. همچنین، تسلا که در تامین قطعات برای تولید کالا مشکل دارد، اعلام کرده که کارخانه تولید آن در آلمان، که خودروها و باتری‌های مدل Y را تولید می‌کند، از ۲۹ ژانویه تا ۱۱ فوریه به دلیل کمبود قطعات متوقف خواهد شد.

در همین راستا، حوثی‌ها گفته‌اند که در صورت آتش‌بس و پایان محاصره نوار غزه توسط اسرائیل، حملات متوقف خواهند شد، اما اسرائیل در موضع خود است و این موضوع بدان معناست که بخش عظیمی از شرکت‌ها_ به ویژه در اروپا و ساحل شرقی_ انتظار می رود که همان مسئله را تجربه کند، زیرا مسیر کشتی ها همچنان از دریای سرخ است.

از آنجایی که تعداد بیشتری از شرکت‌های کشتیرانی به دلیل حملات، مسیر کشتی‌های خود را تغییر می‌دهند، تعداد کشتی‌هایی که وارد دریای سرخ می‌شوند در مقایسه با سال گذشته تقریباً نصف شده است

سه برابر شدن هزینه های حمل و نقل و تاخیر

از آنجایی که تعداد بیشتری از شرکت‌های کشتیرانی به دلیل حملات، مسیر کشتی‌های خود را تغییر می‌دهند، تعداد کشتی‌هایی که وارد دریای سرخ می‌شوند در مقایسه با سال گذشته تقریباً نصف شده است. همچنین، ۹۰ درصد از شناورهای کانتینری در این مسیر در هفته اول ژانویه مجبور به تغییر مسیر شده اند. رهبران بازار مانند شرکت حمل و نقل کانتینری جهانی و مرسک قبلاً مسیر تعداد زیادی کشتی کانتینری را تغییر داده اند. این ۶۰۰۰ کیلومتر به سفرهایی که اروپا را به آسیا متصل می کند اضافه می کند و به طور بالقوه به زمان دو هفته می رسد.

این موضوع بدان معناست که در بحبوحه بحران دریای سرخ، قیمت ها در حال افزایش است زیرا کانتینرهای کافی وجود ندارد؛ ضمن اینکه هزینه های حمل و نقل بالاتر، قیمت سوخت و هزینه های بیمه احتمالاً از روندهای اقتصادی فعلی پیروی می کند و توسط مشاغل به مشتریان منتقل می شود.

چگونه کسب و کارها می توانند تاثیر این اختلالات را کاهش دهند؟

دستیابی به دید بلادرنگ با بهینه سازی و مدیریت موثر مسیر کانتینرها نقش مهمی ایفا می کند؛ در حالی که مدیریت حمل و نقل یکپارچه در عملیات زنجیره تامین به کسب و کارها کمک می کند تا افزایش هزینه را به حداقل برسانند و عملیات روان تر را برای صنعت و مصرف کنندگان تضمین کنند. با پاسخگویی به اختلالات با رویکردی قاطعانه و چابک، کسب‌وکارها می‌توانند تأثیر اختلالات را کاهش دهند و با بهینه‌سازی استفاده از منابع، مشتریان را راضی نگه دارند.

اثر دومینو بر برنامه های تولید

بحران دریای سرخ بر عملیات تولیدی در بنادری که دیگر سطح خدمات مشابهی ندارند، تأثیر گذاشته است. از طرفی، زنجیره تامین جهانی بر اساس زمان مقرر عمل می کند، جایی که هر بخش همان طور که برای تولید مورد نیاز است وارد می شود. بنابراین، هر گونه تأخیر یک اثر موج دار در سراسر زنجیره تولید خواهد داشت.

حتی با وجود آنکه بیشتر شرکت‌ها با سطحی از ذخایر ایمنی در محل کار می‌کنند، اما زنجیره‌های تامین به‌موقع به خدمات ثابت و پیوندهای هوایی_دریایی نیاز دارند

حتی با وجود آنکه بیشتر شرکت‌ها با سطحی از ذخایر ایمنی در محل کار می‌کنند، اما زنجیره‌های تامین به‌موقع به خدمات ثابت و پیوندهای هوایی_دریایی نیاز دارند. بر همین اساس، داشتن فرآیندهای تولید انعطاف پذیر یکی از ارکان کلیدی انعطاف پذیری ریسک است. با گنجاندن انعطاف‌پذیری، کسب‌وکارها می‌توانند بهتر با تغییرات و چالش‌های غیرمنتظره بازار سازگار شوند و اثرات منفی بالقوه را کاهش دهند.

با ورود به سال نو چینی، این پیش بینی وجود داشت که بازگشت دیرهنگام کشتی ها به آسیا ممکن است منجر به تاخیر و لغو بیشتر شود. تقریباً، هر کشتی که دوباره مسیریابی می‌شود، ۱۰ هزار کانتینر داردکه هر کدام از آن کانتینرها سفری برای خود دارند که باید دوباره برنامه ریزی شود.

این موضوع می تواند به این معنی باشد که در صورت اتمام موجودی، برخی از محصولات دیرتر به قفسه ها رسیده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

کد خبر: ۲۷۵٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هاشمي GB ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
      0 2
      اقدام حوثي ها موضوع جنگ غزه نيست پشت پرده كه اقتصاد جهان را كارگرداني ميكند و بايدن وپوتين و با مديرين سياسي بريتانيا ميباشد براي خاور ميانه خواب خوش دارند
      • استاد IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
        0 0
        شما الفبای سیاست را می‌دونی این حرف و میزنی؟
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
      0 0
      کشتیهای امریکایی وانگلیسی که برای مراقب وارد می شوند .ه ف موشک قرار گیرد.