۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
هزینه اقامت بعد از ساعت ۱۴ در هتل‌ها چقدر است؟

هزینه اقامت بعد از ساعت ۱۴ در هتل‌ها چقدر است؟

بخشی از سفر و گردشگری شما، مربوط به اقامت در هتل و استفاده از امکانات است.

به گزارش بازار، بخشی از سفر و گردشگری شما، مربوط به اقامت در هتل و استفاده از امکانات است. اما این اقامت صرفاً در رزرو اتاق و پرداخت هزینه اینترنتی آن خلاصه نمی‌شود. بلکه ساعت تحویل گرفتن اتاق و خروج از هتل شما باید مطابق با قوانین هتل باشد. این قوانین در بیشتر هتل‌های ایرانی و خارجی یکسان است. اما در عوض هتل‌هایی هم پیدا می‌شوند که برای تحویل اتاق و یا خروج از هتل، قوانین مخصوص به خود را دارند. بهرحال اگر قرار به طولانی شدن ساعات اقامت شما در هتل پرشیا اهواز یا دیگر هتل‌های شناخته شده باشد، باید هزینه جداگانه پرداخت کنید. اما سوال اینجاست که هزینه اقامت بعد از ساعت ۱۴ در هتل‌ها چقدر است و این هزینه بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟

ساعت ورود و خروج از هتل

هر حرفه یا صنعتی، الفبای مخصوص به خود را دارد و صنعت هتلداری هم از این قاعده مستثنی نیست. هتلداری نیز قوانین و اصطلاحات مربوط به خود را دارد که هر مسافری باید با آن‌ها آشنا باشد. چون ارائه خدمات و هزینه نهایی اقامت شما در هر هتلی، بر اساس همین قوانین و مفاهیم محاسبه می‌شود. مثلاً برای تعیین ساعات ورود و خروج مسافر به هتل، از اصطلاح چک این Check in)) و چک اوت (Check out) استفاده می‌شود که به ترتیب به معنای ساعت ورود به هتل و ساعت تحویل اتاق یا خروج از هتل است.

این یک اصطلاح بین‌المللی بوده و تقریباً می‌توان گفت که قانون آن در تمامی هتل‌ها یکسان است. یعنی در تمامی هتل‌ها ساعت ۱۴ را برای ورود به هتل و تحویل اتاق در نظر می‌گیرند. اما زمان تخلیه واحد اقامتی یا همان چک اوت، ساعت ۱۲ ظهر است. این تفاوت دو ساعتی بین زمان تخلیه اتاق و تحویل آن به مشتری دیگر، برای این است تا پرسنل هتل فرصت مرتب کردن و نظافت اتاق‌ها را داشته باشند.

عواقب تخطی کردن از ساعات ورود و خروج به هتل

با توجه به مشخص بودن ساعات ورود و خروج به هتل، مسافر باید زمان سفر خود را تنظیم کند. چون زودتر رسیدن از ساعت تعیین شده و یا تاخیر در تحویل اتاق، عواقب مربوط به خود را دارد. مثلاً اگر از پذیرش هتل بخواهید تا زودتر از ساعت تعیین شده اتاق را به شما تحویل دهد، باید هماهنگی‌های لازم را انجام داده و هزینه‌ای بیشتر پرداخت کنید. این هزینه که در اصطلاح به آن نیم شارژ گفته می‌شود، نصف هزینه در نظر گرفته شده برای یک شب کامل اقامت در هتل است.

اما اگر زمان ورود شما به هتل و تحویل گرفتن اتاق که از یک شب قبل آن را خالی نگه دارند، باید هزینه یک شب کامل را پرداخت کنید. یعنی در کل باید برای یک شب اقامت، قیمت دو شب را بپردازید. برای حذف همین هزینه‌های اضافی است که معمولاً مسافران زمان پرواز و بلیط قطار خود را به شیوه‌ای تنظیم می‌کنند که راس ساعت در هتل باشند. یا کمی زودتر رسیده و پس از تحویل چمدان به مسئول اتاق چمدان‌ها، این زمان اضافی را به گردش در اطراف هتل بپردازند.

هزینه اقامت بعد از ساعت ۱۴ در هتل‌ها چقدر است؟

برای تاخیر در تحویل اتاق هم شرایط بدین شکل است. یعنی ابتدا شما باید با بخش پذیرش هتل هماهنگ کرده و درخواست خود را برای تمدید چند ساعته اقامت در هتل مطرح کنید. هتل نیز در صورت امکان، درخواست شما را قبول کرده و هزینه نیم شارژ از شما می‌گیرد. چون همیشه امکان تمدید چند ساعته اتاق وجود ندارد؛ مثلاً شاید مسافری دیگر از قبل، اتاق شما را به صورت اینترنتی برای همان روز رزرو کرده باشد. در چنین شرایطی حتی با پرداخت پول هم نمی‌توان اقامت چند ساعته را تمدید کرد.

این هزینه نیم شارژی برای تمدید ساعات اقامت در هتل تا ساعت ۲۰ است و پس از آن، مشمول پرداخت هزینه کلی خواهید شد. البته فراموش نکنید که هزینه نیم شارژ بر اساس قیمت پایه در نظر گرفته شده برای رزرو اتاق هتل محاسبه شده و ربطی به قیمت تخفیف خورده آن ندارد. مثلاً شاید قیمت پایه‌ای رزرو اتاق در هتل پرشیا اهواز برای یک شب اقامت، ۱۱۰۰۰۰۰ تومان باشد و پس از اعمال تخفیف، شما فقط یک میلیون پرداخت کرده باشید. اما هزینه نیم شارژ برای چنین اتاقی، بر اساس نصف همان قیمت پایه‌ای یعنی ۱۱۰۰۰۰۰ محاسبه می‌شود؛ نه قیمت تخفیف خورده.

هزینه اقامت بعد از ساعت ۱۴ در هتل‌ها چقدر است؟

تفاوت قوانین ورود و خروج در هتل‌ها

به طور کلی بهتر است که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ساعت اقامت خود را مطابق با قوانین هتل تنظیم کنیم. این کار باعث می‌شود تا نیازی به پرداخت نیم شارژ یا هزینه یک شب اقامت بیشتر نباشد. تقریباً می‌توان گفت که این ساعت‌های ورود و خروج در تمامی هتل‌ها ثابت است.

فقط شاید برخی از هتل‌ها قوانین مخصوص به خود را داشته و به جای ساعت ۱۲، ساعت ۱۳ یا ۱۴ را برای تحویل گرفتن اتاق از مشتری در نظر بگیرند. پس وظیفه شما به عنوان یک مسافر این است که قبل از رزرو اتاق در هتل پرشیا اهواز یا هر اقامتگاه دیگر، قوانین آن را مطالعه کنید.

موضوع بعدی مربوط به حساسیت‌ها نسبت به زمان است. پرسنل برخی از هتل‌ها به قدری دقیق هستند که حتی چندین دقیقه تاخیر در تحویل اتاق را محاسبه کرده و هزینه آن را می‌گیرند. اما در تعدادی دیگر از هتل‌ها، حتی دو سه ساعت اقامت بیشتر در اتاق مشکلی نداشته و بدون هزینه است. البته این موضوع به شلوغ یا خلوت بودن هتل یا زمان سفر شما ربط دارد. چون معمولاً در ایام تعطیل تمامی اتاق‌های هتل پر بوده و چند دقیقه تأخیر در تحویل هتل هم می‌تواند دردسرساز شود. اما در ایام عادی سال و مخصوصاً در هتل‌هایی با ستاره کمتر، چنین تأخیری به چشم نمی‌آید.

کلام آخر

به طور کلی بی‌نظمی و بی‌توجهی به قوانین، مشکل آفرین است. پس در خصوص سفر و رزرو اتاق هم باید مطابق با قوانین توافق شده رفتار کنیم. چون مثلاً اگر مسافری در تخلیه اتاق خود تأثیر داشته باشد، مسافر بعدی که همان اتاق را رزرو کرده هم دچار مشکل خواهد شد. حتی پرسنل هم وقت کافی برای مرتب و تمیز کردن اتاق پیدا نمی‌کنند. پس برای کاهش هزینه‌های اضافی سفر و یا داشتن تجربه‌ای به یاد ماندنی از اقامت در هتل، بهتر است که سر وقت در هتل حضور داشته و به موقع آن را تخلیه کنیم.

کد خبر: ۲۷۵٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha