۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
سودسازی شبندر را با افت قیمت سهام، بی اثر نکنید!
تحلیل شرکت پالایش نفت بندرعباس

سودسازی شبندر را با افت قیمت سهام، بی اثر نکنید!

شرکت پالایش نفت بندر عباس در وضعیت بنیادی خوبی قرار دارد؛ اما با افت روز افزون قیمت سهام، سهامداران خسته شده اند و احتمال بی اثر شدن سودسازی در آینده نزدیک وجود دارد.

هادی بهرامی؛ بازار: پتروشیمی به صنعتی اطلاق می شود که در آن هیدروکربن های موجود در نفت خام یا گاز طبیعی طی یک سری فرایند های شیمیایی به انواع فراورده های مورد استفاده در سایرصنایع تبدیل میشود. شرکت های پالایش نفت اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز بزرگ ترین های صنعت خود میباشند که در این مقاله به بررسی کامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر خواهیم پرداخت. این شرکت، تنها پالایشگاه مدرن پالایش نفت خام سنگین در سطح ایران و خاورمیانه است که نکات جالب و حتی شوکه کننده ای در صورت های مالی، نمودار های قیمتی و داده های سنتیمنت دارد.


معرفی شرکت
شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از نه پالایشگاه بزرگ کشور است و تنها پالایشگاه مدرن پالایش نفت خام سنگین در خاورمیانه است که این روز ها با ارزش بازار ۱۲۷ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان و با ارزش معاملات ۲۳ میلیارد تومانی معامله میشود. محصولات اصلی شرکت پالایش نفت بندرعباس شامل بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت‌ های هوایی سبک و سنگین هستند. همچنین، شرکت پالایش نفت بندرعباس با پردازش ظرفیت اسمی ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی، محصولات ویژه‌ ای شامل وکیوم باتوم، وکیوم سلاپس، لوبکات، آیزوریسایکل، گوگرد، انواع حلال‌ها و پروپان تولید میکند.


ترکیب اصلی سهامداران
بانک رفاه کارگران بیش از ۳۰ درصد از سهام شبندر را در اختیار دارد و مهم‌ ترین سهامداران این شرکت محسوب میشود. گروه گسترش نفت و گاز پارسیان حدود ۱۵ درصد از سهام این شرکت را دارد. بانک صادرات، بانک تجارت و توسعه سرمایه رفاه از دیگر سهامداران عمده شبندر هستند. بی دلیل نیست که بانک رفاه به کارکنان خود دستمزد بسیار زیادی پرداخت میکند؛ زیرا مالک ۳۰ درصد سهام شبندر است که طی سال های متوالی سود خالص رو به رشد با پی بر ای عالی دارد.


میزان دارایی شرکت
شرکت پالایش نفت بندرعباس دارایی های بسیار ارزشمندی دارد که نرخ آنها را باید سال به سال آپدیت و تجدید ارزیابی کرد تا خالص ارزش دارایی ها برای سهامداران مشخص شود. به غیر از خود پالایشگاه نفت، بزرگ ترین دارایی شرکت شهرک مروارید است که بهای تمام شده آن در سال گذشته ۱ هزار و ۳۷۸ میلیارد تومان ارزشگذاری شده است و اگر بخواهیم با نرخ حداقل ۵۰ درصدی تورم محاسبه کنیم، این شرکت مسکونی ۲ هزار و ۶۷ میلیارد تومان ارزش دارد. شرکت پالایش نفت بندرعباس مجموعا ۱۴ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان حداقل دارایی دارد.



گزارش و تحلیل صورت های مالی
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۳۲۲ هزار میلیارد تومان و هزینه های اداری به مبلغ ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان میباشد. شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ ۴۱ هزار میلیارد تومان سود خالص داشت که نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته بود. طبق بررسی ها، هزینه های اداری و عمومی شرکت افزایش چندانی ندارد و تنها بهای تمام شده کالا بدلیل گران بودن نرخ مواد اولیه و فرایند تولید افزایشی بوده ست.
هزینه های اداری شرکت در ۹ ماهه امسال، مبلغ ۲ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان میباشد و سود خالص با کاهش ۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۲۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. سود خالص شرکت پالایش نفت بندرعباس تا پایان سال، ۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد با کاهش مواجه میشود. پروژه طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین به ارزش ۵ هزار و ۷۳۵ میلیارد تومان و احداث شش مخزن جدید ذخیره سازی فرآورده های نفتی به ارزش ۲۳۰ میلیارد تومان از برنامه های توسعه کاری شرکت میباشد که در صورت تحقق میتواند به سود سازی بنیاد کمک شایانی بکند.



وضعیت اسف بار سهام
با مشاهده گزارشات فعالیت های شرکت اعم از جایگاه شرکت در کشور و حتی منطقه، برنامه های آموزشی و رفاهی، طرح های توسعه ای برای افزایش درآمد و رشد سودسازی متوجه میشوید که شبندر یکی از بهترین شرکت های پالایشی میباشد. شرکتی که بهترین فرصت و طرح ها، بیشترین سودسازی ها و محبوبیت را بین سرمایه گذاران دارد نباید قیمت سهامش بازدهی منفی داشته و سهامداران را از خود دور کند. تنها در ۹ ماهه امسال، دولت از شرکت نفت بندرعباس به مبلغ چشمگیر ۵ هزار و ۹۲۷ میلیارد تومان مالیات گرفته است و این مبلغ تا پایان سال ۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پیش بینی میشود که نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد افزایش خواهد یافت؛ در حالی که حمایتی از سوی دولت برای افزایش قیمت سهام و بازدهی مثبت برای سهامداران ناامید نمیشود. قیمت سهام شبندر در سال ۱۴۰۲ در مقابل تورم ۱۱۰ درصدی، سود ۲۳ درصدی بانک و رشد ۳۳ درصدی قیمت طلا توانست بازدهی ۳۵ درصدی را داشته باشد که بنظر می آید با استرس و اعتماد سرمایه گذاران بازی شده است. شرکت شبندر پتانسیل بسیار بیشتر از این قیمت ها و ارقام را دارد و زیر ارزش ذاتی معامله میشود.


تحلیل تکنیکال
کف معتبر قیمت ۷۰۰ تومان است که محدوده ۸۲۰ تومان نیز برای انباشت سرمایه گذاران میتواند کم ریسک تر باشد. تا وقتی که قیمت نتواند مقاومت ۱۳۰۰ تومان را شکسته و بالای این محدوده تثبیت بدهد موج صعودی نخواهیم داشت. اندیکاتور های متحرک آینده نگر و اوسیلاتور های محاسبات اشباع، به انتهای موج نزولی اشاره میکنند؛ اما ممکن است مدتی را با حرکت رنج قیمتی سپری کنیم.


سخن پایانی
صنعت پتروشیمی پس از صنایع غذایی و خودروسازی، به عنوان سومین صنعت بزرگ جهان شناخته شده است. کشور ایران، عنوان چهارمین تولید کننده نفت جهان را به خود اختصاص داده است و به عنوان دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا حدود ۸۰ درصد درآمد های صادراتی به دست آمده خود را از موادی نظیر نفت و گاز تامین میکنند. این صنعت به بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش نرخ اشتغال، تهیه مواد اولیه، افزایش صادرات و در نتیجه آن ارز آوری و بهبود سطح کیفیت زندگی کمک شایانی میکند؛ پس باید آنرا به درستی مدیریت کرده و تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم.

کد خبر: ۲۷۴٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha