۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
مطالبات مردم آذربایجان شرقی از مجلس دوازدهم؛ احیای عملی دریاچه ارومیه
یادداشت؛

مطالبات مردم آذربایجان شرقی از مجلس دوازدهم؛ احیای عملی دریاچه ارومیه

تبریز- در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم. مردم آذربایجان شرقی نیز همچون مردم سراسر کشور، در حال بررسی کاندیداهای مجلس برای رای دادن در یازدهمین روز از اسفند هستند.

علی عبدالهی*؛ بازار: در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم. مردم آذربایجان شرقی نیز همچون مردم سراسر کشور، در حال بررسی کاندیداهای مجلس برای رای دادن در یازدهمین روز از اسفند هستند. یکی از اصلی‌ترین انتظارات مردم استان از نمایندگانی که به مجلس راه یابند، پیگیری مطالبات است. از جمله این مطالبات، حفاظت از محیط زیست و رفع مشکلاتی همچون خشک‌شدن دریاچه ارومیه است.

همه می‌دانند که تراز آب دریاچه ارومیه در ماه‌های اخیر، به کمترین میزان در دهه‌های اخیر رسیده است و همین، زنگ هشدار را برای متولیان امر به صدا درآورده است؛ چراکه خشکی کامل این دریاچه جان میلیون‌ها انسان را در شمال‌غرب و حتی مرکز کشور به خطر می‌اندازد.

در حال حاضر انتقال آب از سدهای مختلف و همچنین رودهای پرآب، یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین راهکارها به شمار می‌آید. البته مردم آذربایجان شرقی انتظار دارند نمایندگان مجلس همانطور که طرح احیا این دریاچه را به جد پیگیری می‌کنند، دلایل مرگ دریاچه را نیز از بین ببرند. چراکه احیا در کنار مرگ تدریجی، آب در هاون کوبیدن است.

مهم‌ترین دلیل از بین رفتن این دریاچه در طول سالیان سال، همان مافیای سدسازی کشور است که در راستای منافع خود پروژه تعریف می‌کنند. همین افراد، در حالی به فکر انتقال آب از عمان به کویر هستند که تنها با بخشی از هزینه آن، می‌توان همان طرح را با تکیه بر روش‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از محل هدررفت آب باران تامین کرد و از مخاطراتی نظیر فرونشست زمین نیز پیشگیری نمود.

در همین راستا به‌نظر می‌رسد انتقال آب از رود ارس و دریاچه وان ترکیه (که اولی در حال اجرا و دومی در مرحله توجیه پروژه است)، بیش‌تر از آنکه دریاچه ارومیه را پر کند، جیب همین افرادی را که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند، پر خواهد کرد.

در یادداشت‌های بعدی، مطالبات مردم آذربایجان شرقی در حوزه‌های دیگر را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

*روزنامه نگار

کد خبر: ۲۷۴٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha