۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
مرغدار، توان خرید نهاده‌های دام با دلار نیمایی را ندارد
رئیس اتحادیه صنف پرنده و ماهی فروشان تهران:

مرغدار، توان خرید نهاده‌های دام با دلار نیمایی را ندارد

یوسف خانی، رئیس اتحادیه صنف پرنده و ماهی فروشان تهران معتقد است تعیین قیمت ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومانی برای هر کیلو مرغ، با توجه به هزینه‌های ثابت و متغیر، جوابگوی مرغدار و مغازه‌دار نیست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه صنف پرنده و ماهی فروشان تهران با بیان اینکه قیمت عرضه مرغ در بازار در هر کیلو ۱۸ هزار تومان اعلام شده، گفت: در تمام یک سال‌ونیم گذشته تمامی مرغداران و فروشندگان مرغ، تلاش کردند تا حتی با سود بسیار پایین هم که شده، قیمت را متعادل نگه دارند. مرغ فروشی‌ها گاهی ۵ درصد از سود خود نیز کم کرده‌اند و به جای سود ۱۰ درصدی با ۵ درصد مرغ را عرضه کردند؛ اما متاسفانه با شرایطی که امروز برای واردات نهاده‌های دامی ایجاد شده، قیمت به ۱۸ هزار تومان رسید.

یوسف خانی در ادامه افزود: واحد صنفی هیچ نقشی روی قیمت‌گذاری فروش مرغ و یا هر محصول دیگری ندارد. واحد، مشخصاً هر کالایی را که خریداری می‌کند، تنها براساس مجوزی که دارد، با درصد سودی که از سوی سازمان‌های ذیربط تعیین شده، به فروش می‌رساند. مرغ و یا ماهی نیز همین شرایط را دارد. مضاف بر اینکه همانطور که گفتم اعضا به سود کم قانع شدند تا به ناچار مغازه خود را نبندند و این امر منجر به بیکاری کارگران آنها نشود.

یوسف خانی به مسئله اعلام دولت مبنی بر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در واردات نهاده‌های دامی اشاره کرد و گفت: با این شرایط، انتظار ارزان شدن دام و طیور نمی‌رود. از سوی دیگر مرغدار، توان خرید نهاده‌ها را با این مبلغ ندارد و اگر هم داشته باشد، تولید بسیار کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، توان خرید مردم مهم است. دولت توجه داشته باشد که در دهه اخیر استقبال مردم به استفاده از مرغ بیشتر شد و آنها می‌توانستند آن را با قیمتی که در توانشان بود تهیه کنند اما با شرایطی که امروز برای نهاده‌های دامی ایجاد شده و گرانی مرغ را در پی داشته، از مسئولان درخواست دارم تا به این مسئله توجه داشته باشند.

رئیس اتحادیه صنف پرنده و ماهی فروشان تهران گفت: در ستاد تنظیم بازار، دولت نرخ ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومانی را برای هر کیلو مرغ مصوب کرد که این قیمت با توجه به هزینه‌های ثابت و متغیر، جوابگوی مرغدار و مغازه‌دار نیست. دولت باید به‌طور مستمر و به‌وفور اقدام به تزریق نهاده‌های دامی به مرغداری‌ها کند و یا شرایطی مهیا سازد که خرید نهاده‌ها در توان مرغداری‌ها باشد. در غیر این صورت چگونه می‌توان انتظار داشت تا قیمت متعادل باشد؟

وی با اشاره به طرح توافق خرید ماهی در ستاد تنظیم بازار گفت: این طرح از زمان تایید تا اجرا به زمان نیاز دارد. بیان یک مطلب و یک طرح یک چیز  و اجرایی شدن آن چیز دیگری است. بنابراین باید منتظر ماند و دید اجرای این طرح به چه صورت خواهد بود.

کد خبر: ۲۷٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha