۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
ساخت مسکن توسط چینی ها ارتباطی به وزارت راه ندارد! | اقساط مسکن ملی ۵.۹ میلیون تومان
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی:

ساخت مسکن توسط چینی ها ارتباطی به وزارت راه ندارد! | اقساط مسکن ملی ۵.۹ میلیون تومان

عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: توافقات شهرداری تهران با چینی‌ها برای ساخت مسکن هیچ ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ورود چینی ها به ساخت و ساز مسکن به خصوص در بافت فرسوده موضوعی است که اخیرا به صورت قطره چکانی از سوی شهرداری تهران اطلاع رسانی می شود.

اگر چه هنوز شهردار تهران به صورت آشکار از ورود چینی ها به این موضوع اظهارنظر نکرده و همواره صارمی معاون او در این خصوص اطلاع رسانی می کند اما به نظر می رسد ورود چینی ها به ساخت و ساز مسکن در تهران جدی است و قراردادهایی هم به امضاء رسیده است.

هر چند اخیرا یکی از اعضای انجمن انبوه سازان مسکن که اعلام کرده بود قرار است زندانیان چینی وارد ساخت و ساز در تهران شوند و این موضوع به شدت با واکنش وزارت راه و شهرسازی مواجه شد اما هنوز هیچ مقام دولتی در این خصوص واکنشی نشان نداده است. تا اینکه امروز معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد ساخت مسکن توسط چین هیچ ارتباطی با وزارت راه و شهرسازی ندارد!

برای ساخت مسکن توافقات شهرداری تهران با چینی‌ها هیچ ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد و توافقات شهرداری تهران با چینی‌ها برای ساخت مسکن به خود شهرداری مرتبط است

هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه همکاری چینی‌ها در ایران برای ساخت مسکن گفت: در بحث همکاری با چینی‌ها برای ساخت مسکن توافقات شهرداری تهران با چینی‌ها هیچ ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد و توافقات شهرداری تهران با چینی‌ها برای ساخت مسکن به خود شهرداری مرتبط است.

نحوه همکاری با چینی‌ها برای ساخت مسکن می‌تواند به دو شکل سرمایه‌گذاری و پیمانکاری باشد که موضوع مطلوب ما سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بخش مسکن ایران است چرا که به اندازه کافی پیمانکار در ایران وجود دارد

وی ادامه داد: نحوه همکاری با چینی‌ها برای ساخت مسکن می‌تواند به دو شکل سرمایه‌گذاری و پیمانکاری باشد که موضوع مطلوب ما سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بخش مسکن ایران است چرا که به اندازه کافی پیمانکار در ایران وجود دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در بحث مسکن دو نگاه وجود دارد که آیا مسکن کالای سرمایه‌ای یا یک کالای مصرفی و با دوام است. به هر حال دولت اعتقاد دارد که مسکن یک کالای مصرفی است و تولیدی را حمایت می‌کند که به عرضه برسد.

عباسی تصریح کرد: نگهداری زمین برای افزایش قیمت آن از مصادیق احتکار است و در سیاست‌های مالیاتی برای جلوگیری از این موضوع مالیات سنگین در نظر گرفته می شود تا از این اراضی برای تولید مسکن استفاده شود. در قانون جدید حتی تغییر کاربری این اراضی را در نظر گرفته‌ایم.

بودجه عمومی برای مسکن نداریم از این رو موضوع تسهیلات بانکی مطرح می‌شود که مردم در بخش منابع و آورده اولیه از بانک‌ها جلوتر بودند و تاکنون منابع مردمی از وام‌های بانکی بیشتر است

وی اظهار داشت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی و دولت تامین اراضی برای مردم است که این فرایند زمانبر است. ساخت مسکن باید توسط افراد ذیصلاح انجام شود. بودجه عمومی برای مسکن نداریم از این رو موضوع تسهیلات بانکی مطرح می‌شود که مردم در بخش منابع و آورده اولیه از بانک‌ها جلوتر بودند و تاکنون منابع مردمی از وام‌های بانکی بیشتر است.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی ریالی از مسکن سازی منفعت نمی‌برد و قیمت‌های تمام شده در بخش نهضت ملی مسکن بر اساس تورم مشخص می‌شود اما پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی برای کاهش قیمت تمام شده‌ است و تعهد ما به ارزان‌ترین حالت ممکن ساخت است و زمین را با هزینه صفر در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

مبلغ اقساط دو سال اول تسهیلات مسکن ملی ۵.۹ میلیون تومان است که در زنجان اجرایی شده است. میزان اقساط این وام در سال سوم تا سال بیستم به دوره مشارکت بستگی دارد

وی ادامه داد: وام را تا سقف ۵۵٠ میلیون تومان افزایش دادیم و نرخ سود آن را از ٢٣ درصد به ١٨ درصد کاهش دادیم و پرداخت آن پلکانی شد. به طوریکه مبلغ اقساط دو سال اول تسهیلات مسکن ملی ۵.۹ میلیون تومان است که در زنجان اجرایی شده است. میزان اقساط این وام در سال سوم تا سال بیستم به دوره مشارکت بستگی دارد.

عباسی با اعلام این‌که تاکنون مردم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آورده در نهضت ملی مسکن داشته‌اند، گفت: قیمت تمام شده‌ پروژه‌ها به دستمزد و مصالح ساختمانی بستگی دارد که در انتهای مرحله ساخت و ساز محاسبه می‌شود. تاکنون ساخت دو میلیون و ۲۴۴ هزار واحد آغاز شده که از این تعداد ۶۶۴ هزار واحد توسط انبوه‌سازان و ۲۲۹ هزار واحد توسط نیروهای مسلح ساخته خواهد شد.

کد خبر: ۲۷۴٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha