۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
افزایش فعالیت مشاوران املاک با ورود سامانه«خودنویس»! | وجود شاهد ضروری است| «توکن» حذف شد
معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

افزایش فعالیت مشاوران املاک با ورود سامانه«خودنویس»! | وجود شاهد ضروری است| «توکن» حذف شد

عباسی، معاون امور مسکن وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سامانه«خودنویس» مشاوران املاک را بیکار نمی‌کند و اتفاقا کار برای مشاوران املاک بیشتر هم می‌شود گفت: باید خدمات مشاوران املاک تخصصی‌تر شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: هادی عباسی امروز در نشست خبری خود با رسانه ها در حالی قصد داشت که از اجرا و پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن و تکمیل واحدهای مسکن مهر دفاع و گزارش ارائه کند که این مصاحبه مطبوعاتی بیشتر حول محور راه اندازی سامانه «خودنویس» و ورود چینی ها برای ساخت مسکن در بافت فرسوده چرخید.

او در دفاع از راه اندازی سامانه «خودنویس» اینطور عنوان کرد که یکی از اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی و بر اساس تکالیف قانونی پیگیری می‌کند، توسعه سامانه املاک و مستغلات است که این سامانه از سال ١٣٨٨ با نام سامانه املاک و مستغلات راه اندازی شد.

وزارت راه بستری را مهیا کرد که متقاضیان بتوانند در سامانه املاک و مستغلات قرارداد ثبت کنند اما سامانه در ١٠ سال گذشته به روز نشده بود و قرار بر این شد که نرم افزار جدید طراحی و خرداد ماه امسال سامانه خودنویس به صورت آزمایشی در اختیار مردم قرار گرفت

وی ادامه داد: در قانون جهش تولید مسکن تکلیفی برای وزارت راه و شهرسازی تعیین شد که بر اساس آن وزارت راه و شهرسازی بستری را مهیا کند که متقاضیان بتوانند در سامانه املاک و مستغلات قرارداد ثبت کنند اما سامانه در ١٠ سال گذشته به روز نشده بود و قرار بر این شد که نرم افزار جدید طراحی و خرداد ماه امسال این سامانه به صورت آزمایشی در اختیار مردم قرار گرفت.

متقاضیان می توانند قراردادهای اجاره خود را در سامانه «خودنویس» ثبت کنند و این امکان به صورت ٢۴ ساعته و رایگان در اختیار مردم برای ثبت قراردادها قرار گرفته است

عباسی با تاکید بر اینکه متقاضیان می توانند قراردادهای اجاره خود را در این سامانه ثبت کنند و این امکان به صورت ٢۴ ساعته و رایگان در اختیار مردم برای ثبت قراردادها قرار گرفته است ادامه داد: در فاز دوم موضوع اتصال مشاوران املاک به این سامانه مطرح شد و در این سامانه تنها مشاوران املاک مجاز می‌توانند ورود کنند و قرارداد منعقد کنند. املاک مجاز از این پس می‌توانند در سامانه «خودنویس» فعالیت کنند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که مهم این است که ملک مورد قرارداد باید پیش از این در سامانه املاک ثبت شده باشد اضافه کرد: در ١١ استان سامانه خودنویس برقرار است و سامانه قدیمی دیگر در دسترس نیست اما همچنان مبایعه نامه‌ها در سامانه قدیمی ثبت می‌شوند.

عباسی افزود: به صورت شبانه روزی این سامانه را رصد می‌کنیم و آخرین وضعیت تا این ساعت ٨٧ هزار و ۶٨ قرارداد اجاره به دو طریق متقاضی با متقاضی و همچنین مشاور املاک برای متقاضی در این سامانه ثبت شد. البته باید مدنظر داشت که با یک شاهد از طرف موجر و یک شاهد از طرف مستاجر این قرارداد منعقد می‌شود.

به گفته وی که تاکید هم داشت حتما باید سیم کارت افراد تحت مالکیت خودشان باشد و زمان اجاره را خود مردم انتخاب می‌کنند و این قرارداد الکترونیک برای اولین بار در کشور انجام می‌شود.

عباسی ادامه داد: در سامانه قدیمی فعلا متعاملین می‌توانند مبایعه‌نامه (خرید و فروش) را انجام دهند. تا انتهای سال سامانه ایران املاک در بحث اجاره در تمام استان‌های کشور کنار گذاشته می شود.

شرط ثبت معاملات اجاره در سامانه خودنویس، ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان است. در سامانه ایران املاک مبتنی بر توکن بود، اما در سامانه جدید اقدامات مبتنی بر سیمکارت است و مشاوران املاک باید مجوزهای لازم را داشته باشند

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که طبیعی است قرارداد در پلتفرم قدیمی را نمی‌توان در سامانه جدید خودنویس تمدید نمی‌شود، افزود: شرط ثبت معاملات اجاره در سامانه خودنویس، ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان است. در سامانه ایران املاک مبتنی بر توکن بود، اما در سامانه جدید اقدامات مبتنی بر سیمکارت است و مشاوران املاک باید مجوزهای لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که جواز کسب‌ها باید تمدید شود احراز هویت در سامانه خودنویسی را به پرداخت‌های الکترونیکی کشور تشبیه کرد و با بیان این‌که را باید زیر سئوال ببریم. از یک حساب پول برداشت و به یک حساب دیگر واریز می‌شود.

در سامانه خودنویس این فرصت را فراهم کرده که خودشان می‌خواهند قرارداد اجاره را تنظیم کنند

عباسی ادامه داد: نکته بعدی اینجاد بحث تحویل است، اگر مشکلی وجود داشته باشد واحد را تحویل نمی‌دهد. نکته سوم در سامانه خودنویس این فرصت را فراهم کرده که خودشان می‌خواهند قرارداد اجاره را تنظیم کنند.

عباسی در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد این سامانه به منزله حذف املاکی ها از بازار مسکن است؟ گفت: املاکی ها با سامانه خودنویس بیکار نمی‌شوند، بلکه بستر بیشتری برای فعالیت آنها فراهم می‌شود. مشاوران املاک حذف شدنی نیستند، اما باید به مردم این فرصت را بدهیم تا یا از طریق مشاوران املاک یا سامانه خودنویس قراردادهای خود را ثبت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره تدبیرهای این سامانه برای موضوعات خاص، گفت: برای مثال املاکی داریم که به نام چند نفر است و این مالکان قصد دارند که این ملک را اجاره بدهند که این امکان هم در این سامانه تعریف شده‌است. همچنین اگر ملک کاداستر نباشد اما کد پستی داشته باشد، امکان قرارداد در این سامانه را خواهد داشت.

وی همچنین درباره انعقاد قراردادهای اجاره با سقف قیمتی ادامه داد: قرارداد اجاره مبتنی بر توافق است هر قرارداد توافقی با هر قیمتی امکان ثبت شدن در این سامانه را دارد.

خرید و فروش مسکن در سال ١۴٠٣ به سامانه خودنویس اضافه می‌شود

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ثبت قراردادهای خرید و فروش مسکن در سامانه خودنویس وجود دارد، گفت: خرید و فروش مسکن در سال ١۴٠٣ به سامانه خودنویس اضافه می‌شود.

وی با اعلام اجرای ۲ میلیون و ۲۴۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور از تکمیل و تحویل ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن و واحدهای مسکونی مهر در دولت سیزدهم خبر داد.

تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر به ۱۱۷ هزار واحد رسیده است و بیش از ۱۳۰ هزار واحد مسکونی دیگر باقیمانده است

عباسی اصل در خصوص واحدهای باقیمانده مسکن مهر گفت: در دولت سیزدهم تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر به ۱۱۷ هزار واحد رسیده است و بیش از ۱۳۰ هزار واحد مسکونی دیگر باقیمانده است که در برنامه تکمیل قرار دارد و تلاش دولت سیزدهم تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر در کنار احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن است.

وی ادامه داد: هم اکنون احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به ۲ میلیون و ۲۴۴ هزار واحد رسیده است که این واحدها در شکل های مختلف از جمله واگذاری زمین، انبوه سازی، خودمالکی و واگذاری زمین به گروه های ساخت و همچنین واگذاری زمین برای اجرای طرح جوانی جمعیت در حال اجراست.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در بیان جزئیات احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: از ۲ میلیون و ۲۴۴ هزار واحد در حال اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ۶۷ هزار واحد مسکونی مختص به واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت، ۲۸۸ هزار واحد واگذاری زمین به گروه های ساخت یک تا سه نفره است. همچنین، ۶۶۴ هزار واحد نیز با نظارت وزارت راه و شهرسازی توسط انبوه سازان در حال ساخت است.

به گفته وی، از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح نیز ۲۲۹ هزار واحد در حال ساخت است و واحدهای مسکونی در حال نوسازی در بافت های فرسوده نیز به ۲۲۴ هزار واحد رسیده است. همچنین تسهیلات خودمالکی نیز به ۱۸۳ هزار مالک پرداخت شده است و این تعداد واحد خودمالکی نیز در سراسر کشور در حال ساخت است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن را به طور میانگین ۳۰ درصد عنوان کرد و گفت: از ۲ میلیون و ۲۴۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت در کشور، ۴۰۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

کد خبر: ۲۷۴٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مملی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      1 1
      بنظر من همه املاکی هارو جمع کنید خیال همه راحت بشه
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      0 0
      یعنی چی املاکی های غیرمجاز نمی توانند فعالیت کنند ؟؟!! وقتی افراد عادی هم میتونن در این سامانه فعالیت بکنند ؛ دیگه املاکی های غیرمجاز چه صیغه ایه ؟ برادر ؛ در سامانه خودنویس از افراد عادی گرفته تا مشاور املاک مجاز و غیرمجاز میتونن قرارداد ثبت کنند . چی میگی ؟؟؟