۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
۷۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه صنایع پالایشی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد

۷۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه صنایع پالایشی

سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری برای توسعه صنایع پالایشی خبر داد.

به گزارش بازار، جلیل سالاری صبح امروز (سه‌شنبه، یکم اسفندماه) در آیین امضای دو تفاهم‌نامه و یک توافق‌نامه در زمینه توسعه زیرساخت‌های زنجیره توزیع سوخت در کشور و سامانه هوشمند سوخت در محل ساختمان مرکزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سیاست‌ حاکمان سلطه‌گر این است که کسانی که در مسیر اهداف آنها حرکت نمی‌کنند، از مسیر تحریم وارد شده و به خیال خود اقدام‌های تنبیهی اعمال می‌کنند، اما در چنین شرایطی، رویکرد ما به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان بود و از فرصت طلایی تحریم استفاده کردیم و کارهای بزرگی در این زمینه در دو سال گذشته انجام شد که طرح‌های فراسرزمینی پالایشی و صدور خدمات فنی - مهندسی از آن جمله بوده است.

وی تأکید کرد: در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نزدیک به ۷۰ میلیون یورو قرارداد در جهت توسعه زیرساخت‌های صنایع پالایشی داریم و تاکنون سه تا چهار دانش فنی را در شرکت‌های پالایشی در زمینه تولید کاتالیست، کمپرسورسازی و کیفی‌سازی نفت‌کوره بومی‌سازی کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش بیان کرد: در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های دانش‌بنیان، تا کنون نزدیک به ۵۰ میلیون یورو انتقال خدمات و تجهیزات در حوزه برون‌مرزی انجام شده است.

سالاری با اشاره به اینکه به‌منظور افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در طرح‌های پالایشی لازم است مولدسازی انجام شود، افزود: تاکنون در زمینه توانمندسازی موفق عمل کردیم، ‌اما آنچه مغفول مانده، بحث زنجیره کالایی است که اگر بتوانیم برندسازی و بومی‌سازی کنیم و یک زنجیره کالایی در حوزه نفت و نیازمندی‌ها شکل‌ بگیرد و همه شرکت‌های دانش‌بنیان زیر یک سقف قرار بگیرند، می‌توانیم در قالب یک مشارکت از ظرفیت‌ اینها استفاده کنیم و ‌اتفاق‌های بزرگ‌تری رخ خواهد داد.

لزوم ایجاد مشارکت بین بخش‌های دولتی و خصوصی به‌منظور هم‌افزایی توان فنی
وی تأکید کرد: در مجموعه‌های تولیدی شرکت ملی پالایش و پخش افراد زیادی هستند که به شکل‌ دانش‌بنیان در حال تولید هستند و باید این افراد را در کنار مجموعه‌های دانش‌بنیان قرار داد و مشارکت شکل بگیرد. در قالب چنین مشارکتی می‌توانیم افزون بر کارآفرینی، فرصت شغلی را ایجاد کنیم و از ظرفیت‌های نخبگانی دانشگاه‌ها استفاده شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش تصریح کرد: ما زنجیره کالایی را شناسایی کردیم و در همه مجموعه‌های پالایشی این اقدام اقتصادی خواهد بود.

سالاری موضوع تأمین منابع مالی را یکی از چالش‌های مهم در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: اگرچه صندوق نوآوری و شکوفایی در این باره به‌عنوان یک الگوی تأمین منابع را انجام می‌دهد، به‌دنبال یک مدل بالاتر هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار همکاران ما مشارکت کنند و الگوی سهامداری را با توجه به مالکیت معنوی پیاده کنیم که در چنین شرایطی دانش فنی در اختیار دو مجموعه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در قانون جهش تولید نیز اتفاق‌های خوبی افتاده است و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کرده‌ایم، گفت: ضرورت دارد در این مرحله، تسریع در نظام ارزیابی طرح‌ها به‌ویژه در طرح‌های ساخت بار اول انجام شود و از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نفت نیز درخواست می‌کنیم در ارزیابی طرح‌ها تسریع انجام شود که حدود ۵ تا ۱۰ همت نیاز به سرمایه‌گذاری است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: طرح‌هایی برای کیفی‌سازی ۹ پالایشگاه نفتی در کشور ارائه شده است که اگر شکل بگیرد بیش از ۶ میلیارد دلار رقم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها خواهد بود و همه این ظرفیت‌ها قابل تحقق است و همت آن نیز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نفت نیز وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات اخیرشان بر اجرای این طرح‌ها تأکید داشتند و فرصتی است که کارگزاران نظام از این فرصت استفاده کنند و صنعت نفت نیز همه ظرفیت‌ها را داخل مجموعه به‌کار بگیرد.

سالاری اظهار کرد: امروز بیش از ۸۰ درصد کالاهای صنایع پالایشی در داخل کشور تولید می‌شود، اما زنجیره تولید معیوب است و باید بتوانیم ضمن برندسازی و بومی‌سازی، به سمت صادرات حرکت کنیم.

کد خبر: ۲۷۴٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha