۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
سرمایه گذاری در صنعت نفت ۲۹ درصد کاهش می یابد
با کاهش قیمت نفت پیش بینی می شود

سرمایه گذاری در صنعت نفت ۲۹ درصد کاهش می یابد

در شرایطی که قیمت نفت در بازار جهانی تنزل یافته است، پیش بینی ها از افت سرمایه گذاری در این بازار خبر می دهد. پیش بینی می شود در سال جاری سرمایه گذاری در صنعت نفت دنیا ۲۹ درصد پایین تر از سال قبل باشد و در سال ۲۰۲۱ هم در همین سطح باقی بماند.

بازار؛ گروه بین المللصنعت نفت دنیا را می توان یکی از قربانیان مهم همه گیری کرونا دانست. صنعتی که برای فعالیت نیازمند سرمایه کلانی است ولی در روزگاری که  تقاضایی برای محصول آن وجود دارد، این منابع مالی کلان را برای سرمایه گذاری در اختیار ندارد. حتی با وجود اینکخه در این روزها خبر از افزایش نسبی قیمت نفت در بازار شنیده می شود و از تلاشهای مقامات عربستان برای همراه کردن کشورهای نفت خیز از قبیل نیجریه با سیاست کاهش تولید اوپک پلاس پرده برداشته می شود، ولی بازهم مطالعات انجام شده نشان می دهد روزهای آتی برای بازار نفت روزهای روشنی نیست.

اویل پرایس در این مورد نوشت: «برای اینکه بازار نفت توان تامین نیاز سالهای آتی را داشته باشد باید همین امروز سرمایه گذاری در پروژه های اکتشافی و استخراجی را آغاز کند. شناسایی یک حوزه نفتی و بهره برداری از آن سالها طول می کشد و توقف سرمایه گذاری در شرایط کنونی می تواند اثراتش را روی بازار نفت در سالهای بعد نشان دهد. سالهایی که اقتصاد دنیا از ویروس کرونا و بحران های اقتصادی ناشی از آن عبور کرده است و در تلاش برای تجربه رشد اقتصادی است و  این بار موج افزایش قیمت نفت مانعی در مسیر بازسازی  اقتصاد ایجاد می کند.»

سرمایه گذاری کاهش یافت
موسسه مطالعاتی ریستاد انرژی که بررسی تغییرات بازار نفت را بر عهده دارد، اخیرا به مطالعه میزان سرمایه گذاری در این بازار درسالهای اخیر و پیش بینی سرمایه گذاری در سال کنونی پرداخته است. بر طبق این مطالعه در سال ۲۰۲۰ میلادی میزان سرمایه گذاری دنیا در پروژه های بالا دستی صنعت نفت به مرز ۳۸۳ میلیارد دلار می رسد که پایین ترین سطح سرمایه گذاری سالانه طی ۱۵ سال اخیر است. سرمایه گذاری جهان در  صنعت نفت در سال جاری ۲۹ درصد نسبت به سال قبل پایین تر خواهد بود که رقمی معادل ۱۵۶ میلیارد دلار امریکا است. در سال گذشته سرمایه گذاری انجام شده در صنعت نفت و گاز دنیا برابر با ۵۳۹ میلیارد دلاربود.

 اویل پرایس با اشاره به این آمار نوشت: «اینکه در سال جاری پایین ترین میزان سرمایه گذاری نفتی طی ۱۵ سال اخیر را تجربه می کنیم، مساله بسیار مهمی است و نشان می دهد در سالهای آتی توان تولید نفت در دنیا پایین می آید. این در حالیت که در این سالها و به دنبال پایان یافتن رکود ناشی از همه گیری کرونا، تقاضا رشد می کند و فعالیتهای صنعتی از سر گرفته می شود.»

اویل پرایش در ادامه نوشت: «نکته مهم دیگری که در این گزارش وجود دارد این است که انتظار نمی رود در سال ۲۰۲۱ تغییری فاحش در سرمایه گذاری دنیا در صنعت نفت ایجاد شود. به این معنا که مرکز مطالعاتی ریستاد انرژی پیش بینی می کند در سال ۲۰۲۱ میزان سرمایه گذاری دنیا در بخش  بالا دستی صنعت نفت برابر با ۳۸۶ میلیارد دلار خواهد بود یعنی تنها ۳ میلیارد دلار بیشتر از سال جاری.»

 این موسسه قبل از همه گیری کرونا هم پیش بینی کرده بود سرمایه گذاری دنیا در بخش بالا دستی صنعت نفت در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی مشابه خواهد بود و قیمت نفت هم در این دو سال تغییر معنا داری نخواهد کرد.

سرمایه گذاری در نفت شیل بیشترین کاهش را تجربه می کند
بیشترین کاهش سرمایه گذاری در بخش تولید نفت شیل خواهد بود که امریکا در این عرصه پیشگام است. به گزارش ریستاد انرژی در سال جاری سرمایه گذاری در تولید نفت شیل در دنیا با ۵۲.۲ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۶۷.۳ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۲۰ میلادی سرمایه گذاری در بخش ماسه های شنی در دنیا ۴۴ درصد کمتر از سال قبل می شود و به ۵.۱ میلیارد دلار می رسد. این بخشی است که صنعت نفت کانادا در آن زمینه فعالیت می کند. سرمایه گذاری در پروژه های نفتی ساحلی هم در سال جاری به مرز ۱۸۲.۴ میلیارد دلار می رسد که ۲۳.۴ درصد کمتر از مبلغ سرمایه گذاری شده در سال قبل است.

 کمترین افت سرمایه گذاری را پروژه های نفتی فراساحلی تجربه می کنند. انتظار می رود در سال حاری سرمایه گذاری در پروژه های فراساحلی در آبهای عمیق تنها ۱۵.۶ درصد کاهش پیدا کند و به ۶۹ میلیارد دلار برسد  و سرمایه گذاری در دیگر پروژه های فراساحلی با تجربه کاهش ۱۴ درصدی در رقمی معادل ۵۹.۵ میلیارد دلار بایستد.

میزان سرمایه گذاری در سالهای قبل چقدر بود
بررسی میزان سرمایه گذاری انجام شده در صنعت نفت و گاز دنیا از سال ۲۰۱۰ تا کنون نشان می دهد که سال جاری، کمترین میزان سرمایه گذاری طی ده سال اخیر ثبت خواهد شد.   در سال ۲۰۱۰ ارزش سرمایه گذاری انجام شده در این صنعت بالع بر ۵۸۰ میلیارد دلار بود و تا سال ۲۰۱۴ سرمایه گذاری روند افزایشی داشت. اما در فاصله سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی به یکباره سرمایه گذاری در صنعت نفت ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد  و سال بعد از ان هم دوباره افت ۲۴ درصدی سرمایه گذاری تجربه شد. از آن سال تا انتهای سال ۲۰۱۹ ما یک افزایش  کند و تدریجی را در سرمایه گذاری تجربه کردیم تا اینکه در سال ۲۰۱۹ به ۵۳۹ دلار رسیدیم و پیش بینی ها از کاهش ۲۹ درصدی سرمایه گذاری در سال جاری خبر می دهد.

کد خبر: ۲۷٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha