۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
بهره برداری زنجیره های غیر بومی طیور از مزیت های گلستان | سر استان بی کلاه ماند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

بهره برداری زنجیره های غیر بومی طیور از مزیت های گلستان | سر استان بی کلاه ماند

گرگان- به زعم فعالان و کارشناسان؛ صنعت طیور گلستان از مزیت های خوبی در این حوزه برخوردار است که باعث جذب زنجیره هایی شده که منفعتی برای استان ندارند و حتی خدمات خود را از سایر استان ها تهیه می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: صنعت طیور گلستان در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته، به اعتقاد فعالان این حوزه، گلستان به لحاظ آب و هوایی برای پرورش طیور در شرایط مساعدی قرار دارد. این مزیت ها سبب شده تا زنجیره های غیر بومی هم بهره مندی از این فرصت را از دست ندهند و با زیرکی، گلستان را به عنوان استان محل فعالیت خود انتخاب کنند. این زنجیره ها علی رغم بهره مندی از امکانات موجود، منفعتی برای استان ندارند و این مسئله مهمی است که مسئولان هم نسبت به آن بی توجه هستند. خبرنگار بازار در این باره با «مسعود پناهی» مدیر عامل شرکت ماکیان دارو گفت و گو کرد. وی بر این باور است که گلستان از نظر خدمات دامپزشکی در سطح بالایی قرار دارد اما شرکت های غیر بومی خدمات را از سایر استان ها دریافت می کنند که این موضوع از لحاظ قوانین سازمان دامپزشکی هم پذیرفته نیست. مشروح گفتگو را در ادامه می خوانید.

* درباره فعالیت شرکت ماکیان دارو توضیح دهید

شرکت ماکیان دارو گلستان حدود ۱۵ سال گذشته ایجاد شد و فعالیت خود را به عنوان اولین شرکت پخش دارو و واکسن در استان آغاز کرد. در حال حاضر ۵۰ نفر در این شرکت و سایر شرکت های زیر مجموعه آن فعالیت می کنند. ماکیان دارو با ۳۰ تامین کننده واکسن و داروهای دامپزشکی که بخشی داخلی و بخشی وارداتی هستند، در ارتباط است و محصولات آنها را در داروخانه ها، مراکز واکسیناسیون دامپزشکی و همچنین زنجیره ها و کارخانه های خوراک توزیع می کند. بین ۷۰۰ تا هزار قلم دارو و واکسن در سبد توزیع شرکت ماکیان دارو وجود دارد که از این حیث در بین ۱۰ شرکت برتر کشور قرار داریم.

طیور تولیدی در این استان دارو و آنتی بیوتیک کمتری مصرف کرده و ضریب تبدیل بیشتری دارند. ضمن اینکه گلستان از نظر تخصصی در حوزه دامپزشکی بسیار رشد کرده و در سطح علمی بسیار بالایی دارد

* صنعت طیور گلستان با چه مشکلاتی مواجه است؟

استان گلستان در یک دهه اخیر رشد فزاینده ای در صنعت طیور داشته و ۱۰ درصد گوشت مرغ کشور را تولید می کند. همچنین فارم های مرغ مادر و مرغ تخم گذار هم رشد خوبی را در سالیان اخیر تجربه کرده اند.

گلستان از نظر اقتصادی جزو استان های آخر کشور به حساب می آید اما به لحاظ صنعت طیور جزو استان های تراز اول قرار دارد که نیازمند توجه ویژه است. گوشت مرغ تولیدی در این استان به دلیل شرایط اقلیمی خوب و سالن های مرغداری توسعه یافته، مجهز و استاندارد دارای کیفیت بسیار بالایی است. طیور تولیدی در این استان دارو و آنتی بیوتیک کمتری مصرف کرده و ضریب تبدیل بهتری دارند. ضمن اینکه گلستان از نظر تخصصی در حوزه دامپزشکی بسیار رشد کرده و در سطح علمی بسیار بالایی دارد.

بهره برداری زنجیره های غیر بومی طیور از مزیت های گلستان | سر استان بی کلاه ماند

سال‌های اخیر، زنجیره های غیر بومی در گلستان فعالیت روزافزونی داشته ولی متاسفانه منافع چندانی برای استان نداشته اند و بیشتر خدمات و خریدهای مورد نیاز خود به ویژه در حوزه خدمات فنی دامپزشکی و خریدهای دارو و واکسن را از خارج استان تامین می کنند که این موضوع چالش جدی برای بخش خصوصی دامپزشکی استان ایجاد کرده است. به لحاظ قوانین سازمان دامپزشکی این اقدام غیر قانونی است و مسئولان در این خصوص اهمال کاری می کنند. پنج درصد مجموعه هزینه های یک فارم برای تامین دارو و واکسن هزینه می شود، این مبلغ شاید برای آن هلدینگ ناچیز باشد اما سبب پایداری شغل های زیادی خواهد شد.

* نقش خدمات دامپزشکی در تامین امنیت غذایی چیست؟

بدون شک یکی از نکات کلیدی سلامت در هر جامعه ای بخش دامپزشکی است زیرا بسیاری از بیماری های واگیردار بین انسان و دام مشترک هستند.

* افزودنی های خوراک دام و طیور چه تاثیری در افزایش بهره وری این صنعت دارد؟

استفاده از افزودنی های با کیفیت به خصوص افزودنی های ضد قارچی موضوع مهمی برای سلامت دام و طیور محسوب می شود. همیشه به فارمر ها توصیه می کنم استفاده از توکسین بایندر ها را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی مورد توجه قرار دهند. ۷۰ درصد نهاده های مصرفی دام و طیور از خارج کشور وارد می شوند و ممکن است در مسیر دچار آلودگی های قارچی شوند.

برخی افزودنی ها سبب افزایش پرفورمنس گله ها می شود و استحصال گوشت و شیر را ارتقا می دهد. در سال های اخیر شرکت های دانش بنیان خوبی به این حوزه ورود کرده اند که ضریب تبدیل گوشت و کیفیت شیر را افزایش می دهند.

بهره برداری زنجیره های غیر بومی طیور از مزیت های گلستان | سر استان بی کلاه ماند

* قسمت دستوری چه آسیبی به صنعت طیور وارد کرده است؟

قیمت دستوری همواره یکی از چالش های بزرگ صنعت طیور بوده. دولت به واسطه پرداخت یارانه به نهاده های ذرت و سویا این اجازه را به خود می دهد که قیمت را به صورت دستوری به تولید کننده القا کند. اگر نهاده با ارز شناور و آزاد در اختیار مرغدار قرار بگیرد و یارانه به مصرف کننده پرداخت شود، مانند تمام دنیا این عرضه و تقاضا خواهد بود که قیمت ها را تعیین می کند.

قیمت دستوری یک تابو همیشگی برای فعالان این صنعت است و آنها با وجود این شرایط نمی توانند برنامه ریزی طولانی مدتی در این حوزه داشته باشند. افزایش نرخ ارز دولتی به صورت ناگهانی شوک شدیدی را به تولید و صنعت وارد می کند و سبب می شود تولید کننده در تامین نقدینگی دچار مشکل شود.

کد خبر: ۲۷۴٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha