۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
افزایش عمق ساخت داخل در گرو ایجاد زیرساخت های صادراتی؛ پیشتازی تولیدکنندگان ماده موثره در منطقه
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی:

افزایش عمق ساخت داخل در گرو ایجاد زیرساخت های صادراتی؛ پیشتازی تولیدکنندگان ماده موثره در منطقه

اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی به بازار گفت: در کشورهای اطراف ایران نه تنها در حوزه تولید ماده موثره دارویی موفقیتی حاصل نشده بلکه ایران در منطقه در این حوزه تک است.

بازار؛ گروه صنعت: تولیدکنندگان ماده موثره دارویی که توانسته اند بیش از ۷۰ درصد از نیاز داخلی را با تولیدات خود تامین کنند امروز به گفته رئیس هیئت مدیره سندیکای آن ها از وضعیت خوبی برخوردار هستند. صنفی که تا پیش از این با چالش قیمت گذاری دستوری و پایین تر از هزینه های تمام شده دست و پنجه نرم می کرد و زمزمه تعطیلی برخی از واحدهای آن شنیده می شد و حالا مسیر توسعه را در پیش گرفته است.

توسعه ای که در آینده ای نزدیک با توجه به تک بودن ایران در منطقه در حوزه تولید ماده موثره دارویی می تواند فرصتی مغتنم برای ارزآوری فراهم آورد. البته افزایش ظرفیت تامین نیاز داخلی و قدم برداشتن به سمت ارزآوری همچنان نیازمند حمایت مسئولان است. در رابطه با وضعیت تولیدکنندگان ماده موثره دارویی کشور، فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* به عنوان رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در حال حاضر وضعیت تولیدکنندگان ماده موثره دارویی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه تولیدکنندگان ماده موثره دارویی در حوزه تولید وضعیت به نسبت مطلوبی دارند و دستاوردهای خوبی را هم در این حوزه به دست آورده اند؛ به طوری که تولیدکنندگان ماده موثره دارویی از جهت ارزشی ظرفیت تولید بیش از ۷۱ درصد از نیاز کشور را در اختیار دارند و همچنین به لحاظ عددی هم هرچند درصد پایین تر از این عدد است اما در آن بخش هم موفقیت های خوبی را کسب کرده اند.

* هرچند برخی معتقد هستند که حجم داخلی سازی شده ماده موثره دارویی کمتر از ۷۰ درصدی که عنوان کردید است بفرمایید آیا می توان به افزایش عمق ساخت داخل در حوزه ماده موثره دارویی امید داشت؟ چه چشم اندازی در این حوزه دارید؟

مقادیر بسیاری از اقلام مواد موثره دارویی آن قدر کوچک و با ارزش پایینی است که برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد که نسبت به تولید آن ها اقدام کنند.

اگر بتوانیم روزی بازارهای صادراتی را فتح کنیم، نسبت به افزایش عمق ساخت داخل نیز امیدوار خواهیم شد

این موضوع هم عجیب نیست و تولیدکنندگان در تمام دنیا هر کالایی که صرف اقتصادی نداشته باشد را تولید نمی کنند. با این حال اگر بتوانیم روزی بازارهای صادراتی را فتح کنیم، نسبت به افزایش عمق ساخت داخل نیز امیدوار خواهیم شد. به خصوص که در آن شرایط تولید اقلام کوچک تر در حجم بیشتر انجام می شود می توانیم به لحاظ عددی نیز از ظرفیت تولید بیشتری خبر دهیم.

* با این تفاسیر در نبود شرایط برای افزایش صادرات برنامه افزایش عمق ساخت را آهسته تر پیش خواهید برد؟

بله، در رابطه با عمق تولید، درحال حاضر وظیفه تولید مواد موثره دارو و مواد بسته بندی دارویی را بر عهده داریم که موفقیت هایی در این حوزه داشته ایم. همچنین در رده پایین تر مواد شیمیایی هستند که تحت عنوان مواد واسطه و یک پله قبل مواد او بی بی ارگانیک، ساختارهای شیمیایی خاصی که کل مواد اولیه دارویی از آن ها گرفته می شوند را دارند.

قبل از این مواد نیز مواد پایه را داریم که توسط پتروشیمی ها تولید می شوند و خوشبختانه در حوزه تولید مواد پایه نیز در کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار هستیم و پتروشیمی ها از جهت گسترش تولید و قیمت ها همواره در صدد افزایش ظرفیت ها هستند.

با این حال در حوزه واسطه ها قدری ضعیف هستیم اما شرکت های بزرگی نسبت به ورود به این حوزه ابراز علاقه مندی کرده اند و با یکدیگر در تعامل هستیم و به کمک وزارت علوم، مرکز پژوهش های شیمی، وزارت صنایع و صنایع پایین دستی پتروشیمی و سندیکای ما، آن ها را در مسیر درست هدایت می کنیم.

* در این حوزه که به اشاره کردید بفرمایید تاکنون چه دستاوردهایی به دست آورده اید؟

به تازگی چند پایان نامه دانشجویی مقطع دکتری برای این موضوع تعریف شده که مسیرهای خوبی را ایجاد کرده است. همچنین در حوزه معرفی اقداماتی انجام داده ایم و حدود چهار طرح موفق را در بخش های مختلف به ثمر رسانده ایم که وضعیت علمی، فنی و سرمایه گذاری بسیار مطلوبی دارند.

* تولید ماده موثره دارویی در منطقه جغرافیایی ایران را چگونه ارزیابی می کنید و به نظرتان کشورمان در منطقه چقدر توانسته در این حوزه موفق عمل کند؟

طی مقایسه هایی که صنعت ماده موثره ایران را با کشورهای منطقه کرده ایم می توان به صراحت گفت که در کشورهای اطراف ایران نه تنها موفقیت حاصل نشده بلکه حتی کسی مواد موثره دارویی هم تولید نمی کند که بخواهد عمق ساخت داخل و حتی به مراحل بعدی برسد.

با اطمینان می توانم به شما بگویم که موقعیت بسیار خوبی در حوزه تولید ماده موثره دارویی در منطقه به ثبت رسانده ایم

دلیل این موضوع هم این است که چون همیشه بزرگ نگر هستیم و خواسته های خوبی نیز در مملکت داریم همیشه می خواهیم که در همه چیز به خودکفایی برسیم که این نقطه قوت ما است. البته این مهم نیز تا جایی که بتواند به ما نیرو و انرژی دهد همراه با موفقیت است، اما آنجایی که بدانگاری شود و دستاوردها را زیر سوال ببرند ناامیدی غالب می شود. اما با اطمینان می توانم به شما بگویم که موقعیت بسیار خوبی در حوزه تولید ماده موثره دارویی در منطقه به ثبت رسانده ایم.

* چقدر موفقیت های تولیدکنندگان ماده موثره دارویی مورد حمایت قرار گرفته است و چه انتظاری از مسئولان و تولیدکنندگان این حوزه دارید؟

وقتی رهبر معظم انقلاب نسبت به مواد موثره دارویی حساسیت نشان دادند و اظهار کردند که از درصد تولید این گروه محصولات در داخل کشور خرسند هستند ما هم امیدوار می شویم و امید داریم که روزی برسد که از ما سوال بپرسند که در عمق نیز چند درصد به خودکفایی رسیده اید؟ و با شرایط ویژه از جمله انرژی ارزان، نیروی کار ارزان و فراوانی مواد پایه در کشور بتوانیم بگوییم که این صنعت استراتژیک و سایر صنایع به حد خودکفایی و حد تامین برای سایر کشورها رسانده ایم.

آرزوی ما در حوزه تولید ماده موثره دارویی همین افزایش خودکفایی است و با حمایت های مسئولان و دانش و توان تولید کنندگان این حوزه به آن نیز دست خواهیم یافت.

کد خبر: ۲۷۴٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha