۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
کمبود شدید ماشین آلات معدنی؛ ماشین سازان داخلی ظرفیت کافی را فراهم نمی کنند
عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن در گفتگو با بازار:

کمبود شدید ماشین آلات معدنی؛ ماشین سازان داخلی ظرفیت کافی را فراهم نمی کنند

خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت ایران ضمن اشاره به کمبود ماشین آلات معدنی و ضرورت نوسازی دستگاه ها اظهار داشت: تولید کنندگان داخلی ماشین آلات معدنی، ظرفیت کافی را برای ما فراهم نمی کنند.

بازار؛ گروه صنعت: بحث فعالیت معادن کشور همواره با افت و خیزهایی همراه بوده است و نظرات بسیاری در خصوص آسیب هایی که این بخش به محیط زیست و منابع طبیعی کشور وارد می کند از یکسو و از سوی دیگر در مورد محدودیت هایی که موجب شده نتوان از تمام ظرفیت های این بخش استفاده کرد، اظهار نظرات بسیاری وجود دارد. با این وجود یکی از اصلی ترین مباحث پیرامون بخش معدن کشور فرسودگی ماشین آلات و تاثیرات منفی که بر این بخش می گذارد در کنار محدودیت واردات ماشین آلات به روز دنیا است.

کمبود شدید ماشین آلات معدنی کشور و ممنوعیت واردات

آرمان خالقی عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت ایران در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: با بپذیریم که در بحث ماشین آلات معدنی به شدت کمبود داریم، ضمن اینکه به شدت ماشین آلات موجود فرسوده هستند و نیاز به بازسازی و نوسازی در این حوزه داریم. در واقع این یک نیاز است و این نیاز قائدتا باید جبران شود.

خالقی عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت ایران: تولید کنندگان داخلی ماشین آلات معدنی ظرفیت کافی را برای ما فراهم نمی کنند آن هم در شرایطی که واردات ماشین آلات دست دوم هم منع دارد و لذا در شرایطی که بعضا ماشین آلات تخصصی را نمی توانیم در کشور تولید کنیم و این مشکلات هست گفته می شود صرفا برای حمایت از بخش تولید داخل نمی گذارند ماشین آلات بیاید

خالقی افزود: مساله اساسی و قابل تامل اینجا است که تولید کنندگان داخلی ماشین آلات معدنی هم ظرفیت کافی را برای ما فراهم نمی کنند. این در حالی است که واردات ماشین آلات دست دوم هم منع دارد و مشکل دارد و لذا در شرایطی که بعضا ماشین آلات تخصصی را نمی توانیم در کشور تولید کنیم و این مشکلات هست گفته می شود صرفا برای حمایت از بخش تولید داخل نمی گذارند ماشین آلات بیاید، که این امر صنعتگران بخش را با چالش هایی اساسی مواجه می کند.

نیاز اضطراری به برآوردن نیاز ماشین آلات بخش معدنی کشور

وی خاطر نشان کرد: برآوردن نیاز معدنکاران کشور در خصوص ماشین آلات معدنی یک نیاز اضطراری است چرا که بسیاری از ظرفیت های معدنی به دلیل اینکه این تجهیزات و ماشین آلات فراهم نشده رسما معطل هستند. در واقع این جریان به مانند این است که برای حمایت از یک کارخانه و تولیدات آن یک ظرفیت ثروت افزایی کشور را معطل نگه داشته ایم که اصولا این اقدام با عقل معاش همخوانی ندارد.

گفتنی است به گفته فعالان بخش و معدن کاران اگر بخواهیم به عملیات خاکی ۷۵۰ میلیون تنی با یک نسبت باطله ۶ به ۱ برسیم نیاز به یک حجم عملیاتی داریم که دست کم نیازمند بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه جدید است. بنابراین طبق نظر کارشناسان ضمن اینکه ۳۷ هزار دستگاه موجود نیاز به بازسازی دارد ما نیاز به ظرفیت جدید برای افزایش عملیات خاکی داریم که این شامل دستگاه های حفاری اکتشافی، دستگاه های راه سازی مثل بولدوز، ماشین آلات بارگیر، دستگاه های حمل کننده و غیره داریم که در این حوزه ۱۲ هزار دستگاه نیاز است.

کد خبر: ۲۷۴٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha