ایران ۳۱ فن‌بازار منطقه‌ای دارد| ۴۰ اقتصاد دانش‌بنیان آمریکا در تجارت فناوری است نه در شرکت‌ها
دبیر علمی نخستین همایش تجارت فناوری:

ایران ۳۱ فن‌بازار منطقه‌ای دارد| ۴۰ اقتصاد دانش‌بنیان آمریکا در تجارت فناوری است نه در شرکت‌ها

دبیر علمی نخستین همایش تجارت فناوری اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۱ فن بازار منطقه‌ای ایجاد شدند که ۲۰ فن بازار منطقه‌ای و ۱۱ فن بازار پارکی هستند.

به گزارش بازار، شبکه فن بازار ملی ایران با عنایت به اهمیت توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و همرسانی عرضه و تقاضا در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور با حمایت و مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری رویدادی را تحت عنوان نخستین همایش تجارت فناوری برگزار کرد.

مهدی الیاسی؛ معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی معاونت علمی و دبیر علمی نخستین همایش تجارت فناوری در ابتدای این همایش اظهار کرد: در دنیا بازیگران اقتصاد دانش بنیان شرکت‌های دانش بنیان نیستند اگرچه در پیشانی اقتصاد دانش‌بنیان شرکت‌ها نقش کلیدی دارند.

الیاسی با بیان اینکه سه دسته شرکت‌ها در موضوع اقتصاد دانش بنیان وجود دارند: نخست، شرکت‌های دانش‌بنیان که چرخه تولد و بزرگتر شدن خود را طی می‌کنند. دوم بنگاه‌های نوآور و پیشران‌های نوآور هستند و سوم نیز بنگاه‌های اقتصادی مرسوم هستند.

وی تأکید کرد: در لایه اول و دوم بخش تحقیق و توسعه نقش مهمی دارند و در لایه دوم و سوم و در شرکت‌های نوآور و بنگاه‌ها، تجارت فناوری نقش اصلی را دارد.

الیاسی خاطرنشان کرد: ۱۱ درصد اقتصاد آمریکا امروز در شرکت‌های "های‌تک‌" است و با در نظر گرفتن سهم ۵۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها، ۴۰ درصد اقتصاد دانش بنیان آنها در تجارت فناوری است و نه در شرکت‌ها.

وی تاکید کرد: امروز ما بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان داریم و اگر موضوع تجارت فناوری را به اقتصاد اضافه نکنیم مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد. امروز ۲۰ درصد بنگاه‌های دانش بنیان امکان اسکیل‌آپ از نظر فروش دارند و ۸۰ درصد بنگاه‌های دانش بنیان اگر معافیت ۱۰۰ درصد شوند ۱۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی ایجاد خواهد شد.

وی گفت: تعداد کمی از بنگاه‌های نوپا اسکیل می‌گیرند و درصد بزرگی از آنها وارد بازار تجارت فناوری می‌شوند و در واقع اکوسیستم تجارت فناوری بزرگتر از شرکت‌هاست.

الیاسی با اشاره به مفاهیم مرتبط با تجارت فناوری گفت: ارزش‌گذاری فناوری، فروش فناوری، خرید فناوری، فن بازار، لیزینگ فناوری، قرارداد فناوری، تبادل فناوری، فروش دارایی‌های فکری، واسطه کارگزار فناوری از مفاهیم مرتبط با تجارت فناوری است.

دبیر علمی نخستین همایش تجارت فناوری با اشاره به سیر تاریخی تجارت فناوری در ایران گفت: در سال ۱۳۸۱ ایده تأسیس فن بازار در پارک فناوری پردیس شکل گرفت. در سال ۱۳۸۲ فن بازار دفاعی در مدرسه آموزشی صنایع دفاعی تأسیس شد. در سال ۱۳۸۶ نخستین فن بازار مجازی تأسیس شد.

وی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۱ فن بازار منطقه‌ای ایجاد شدند که ۲۰ فن بازار منطقه‌ای و ۱۱ فن بازار پارکی هستند.

الیاسی با اشاره به کارکرد میانجی‌های تجارت فناوری گفت: در این میانجی‌ها دو طرف تقاضای فناوری و عرضه فناوری وجود دارد که طرف تقاضای فناوری شامل بنگاه‌ها، دستگاه‌های دولتی، سرمایه‌گذاران و نهادهای عمومی و بازارهای خارجی هستند.

وی ادامه داد: طرف عرضه فناوری شامل شرکت‌های نوآور، مخترعین، دانش بنیان‌ها و دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی هستند.

کد خبر: ۲۷۴٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha