۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
فاصله زیادی با رونق بازار مسکن داریم| افزایش ۱۰۰۰ قرارداد مسکن در فصل زمستان
نایب‌رییس اول اتحادیه املاک در گفتگو با بازار:

فاصله زیادی با رونق بازار مسکن داریم| افزایش ۱۰۰۰ قرارداد مسکن در فصل زمستان

بیگی نژاد، نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است رشد خرید و فروش مسکن‌ در دی‌ماه نباید به منزله رونق بازار مسکن باشد و تا خروج بازار از رکود فاصله داریم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ارائه آمارهای جدید از بازار مسکن از سوی مرکز آمار این نوید و آلارم را به بازار مسکن وارد کرد که در ماه های پایانی سال و با توجه به برخی تغییرات نرخ ارز باید منتظر تغییر و تحولات نسبی خوبی به لحاظ معاملات مسکن باشیم.

هر چند تغییرات نرخ ارز چند روزی دوام نداشت و نرخ ارز تا حدودی به ثبات رسید اما برخی فعالان بازار مسکن معتقد بودند که همه ساله با رسیدن به ماه های پایانی سال معاملات مسکن نیز رونق می گیرد و همین رونق باعث تغییرات اندکی در بازار مسکن می شود.

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن طی دیماه امسال به ۸۰ میلیون و ۶۱ هزار تومان افزایش یافته است. متوسط قیمت مسکن در آذرماه امسال ۸۰ میلیون و ۲۹ هزار تومان بود

گزارش اخیر مرکز آمار نشان داد متوسط قیمت هر مترمربع مسکن طی دیماه امسال به ۸۰ میلیون و ۶۱ هزار تومان افزایش یافته است. متوسط قیمت مسکن در آذرماه امسال ۸۰ میلیون و ۲۹ هزار تومان بود.

در ماه گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک به رکورد ۱۶۶ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان رسید. متوسط قیمت در این منطقه طی آذرماه حدود ۱۵۷ میلیون تومان بود. در بین مناطق ۲۲ گانه تهران، متوسط قیمت مسکن در ۱۱ منطقه طی ماه گذشته در مقایسه با آذرماه روند کاهشی داشته است.

هرچند مطابق آمارها رشد خرید و فروش مسکن‌در دی‌ماه نسبت به آذرماه به ثبت رسید، اما همچنان تا خروج بازار مسکن از رکود فاصله وجود دارد

اما «داود بیگی‌نژاد» نایب‌ رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این پرسش که آیا بازار مسکن در حالت رونق نسبی قرار گرفته است؟ گفت: اگر بخواهیم به طور ریز وارد این مساله شویم باید اینطور عنوان کرد که هرچند مطابق آمارها رشد خرید و فروش مسکن‌در دی‌ماه نسبت به آذرماه به ثبت رسید، اما همچنان تا خروج بازار مسکن از رکود فاصله وجود دارد.

مراجعه به بنگاه‌های املاک همواره در ماه های پایانی سال رشد می کند و این بار هم شاهد این موضوع هستیم که در دو ماه دی و بهمن این مراجعات بنا به دلایل مختلفی افزایش یافته است

او با تاکید بر اینکه در نیمه پاییز سال‌جاری در شهر تهران حدود ۳۵۰۰ معامله مسکن ثبت شد و این آمار نشان دهنده رشد ثبت قراردادهای خرید و فروش مسکن است ادامه داد: مراجعه به بنگاه‌های املاک همواره در ماه های پایانی سال رشد می کند و این بار هم شاهد این موضوع هستیم که در دو ماه دی و بهمن این مراجعات بنا به دلایل مختلفی افزایش یافته است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه هنوز با رونق نسبی بازار مسکن فاصله داریم چرا که قدرت خرید متقاضیان مسکن به شدت در این چند سال گذشته پایین آمده است تاکید کرد: کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن مربوط به دولت سیزدهم نیست و از دولت های قبل استارت آن خورد. به هر حال متقاضیان مسکن این روزها توان خرید مسکن را ندارند و بانک ها نیز تسهیلات مناسبی در اختیار متقاضیان قرار نمی دهند که بخواهند وارد بازار مسکن شوند.

آمار خرید و فروش املاک در تهران از سه‌هزار و ۵۵۰ قرارداد در آذر ماه به بیش از ۴۵۰۰ قرارداد در دی‌ماه رسید

بیگی نژاد افزود: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد تعداد قراردادهای منعقده مشاوران املاک در سه ماهه پایانی هر سال افزایش می‌یابد و امسال نیز شاهد بودیم آمار خرید و فروش املاک در تهران از سه‌هزار و ۵۵۰ قرارداد در آذر ماه به بیش از ۴۵۰۰ قرارداد در دی‌ماه رسید.

وی بیان‌داشت: همچنین شاهد افزایش دو درصدی قیمت املاک در دی‌ماه نسبت به آخرین ماه پاییز بودیم و میانگین قیمت‌ها طبق گزارش مرکز آمار در پایتخت متری ۸۰ میلیون تومان عنوان شد. با این حال نسبت به دی‌ماه سال گذشته، کاهش آمارهای خرید و قیمت را شاهد هستیم.

در برخی مناطق تهران مثل منطقه ۲۲ شاهد رشد بسیار اندک قیمت هم بودیم

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش قیمت مسکن در برخی مناطق تهران گفت: البته در برخی مناطق تهران مثل منطقه ۲۲ شاهد رشد بسیار اندک قیمت هم بودیم. این آمارها و ارقام ها نشان‌دهنده ذات طبیعی بازار در ماه‌های پایانی سال است، به‌طوری که افراد تمایل بیشتری به جابه‌جایی ملک، خرید و اضافه کردن به متراژ مسکن خود نشان می‌دهند.

اگر می خواهیم به سمت خروج از رکود حرکت کنیم باید حداقل میزان معاملات مسکن در ماه به ۱۰ هزار مورد ثبت قرارداد برسد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این آمارها که اعلام کردید قراردادها به ۴۵۰۰ مورد رسیده است می تواند نوید رونق بازار مسکن را بدهد؟ اظهار داشت: این اعداد و ارقام همچنان نشان‌دهنده رکود در معاملات مسکن پایتخت است، چرا که اگر می خواهیم به سمت خروج از رکود حرکت کنیم باید حداقل میزان معاملات مسکن در ماه به ۱۰ هزار مورد ثبت قرارداد برسد.

نایب‌ رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد این روزها زمان خرید مسکن باشد؟ تاکید کرد:‌ متقاضیان مسکن هر زمان احساس کردند که توانایی خرید ملک دارند باید وارد بازار مسکن شده و به رفع احتیاجات خود اقدام کنند، زیرا به تعویق انداختن این نیاز شاید برای آنها عواقبی به همراه داشته باشد. چرا که بازار مسکن نسبت به سال‌های قبل به برخی تغییرات و اخبار واکنش‌های سریعی دارد.

افرادی که توانایی مالی لازم و نیازمند برخی تغییرات برای رفع احتیاجات مصرفی خود در بازار مسکن هستند پس از به‌وجود آمدن نیاز، هرچه سریعتر نسبت به خرید مسکن اقدام کنند

وی ادامه داد: پس باز هم تاکید می کنم که افرادی که توانایی مالی لازم و نیازمند برخی تغییرات برای رفع احتیاجات مصرفی خود در بازار مسکن هستند پس از به‌وجود آمدن نیاز، هرچه سریعتر نسبت به خرید مسکن اقدام کنند.

نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این پرسش که سامانه خودنویس می تواند به کمک بازار اجاره مسکن بیاید؟ گفت: شغل مشاوران املاک، یک شغل تخصصی است که جایگاه و منزلتی برای خود در سطح جامعه داشته و تحصیلات و تجربه ای را می طلبد. این شغل در سرتاسر جهان جایگاهی خاص دارد. پس باید دقت کنیم که برای ساماندهی بازار اجاره ابتدا باید به تقاضا پاسخ مناسب دهیم. یعنی باید تولید و عرضه مسکن به میزان کافی افزایش یابد.

اینکه بخواهیم ابزار تنظیم قرارداد را با این نیت که بازار مسکن را آرام می کنیم در اختیار عموم قرار دهیم، می‌تواند خطرناک باشد

وی افزود: اینکه بخواهیم ابزار تنظیم قرارداد را با این نیت که بازار مسکن را آرام می کنیم در اختیار عموم قرار دهیم، می‌تواند خطرناک باشد، چرا که متقاضیان مسکن به دلیل عدم پرداخت دستمزد مشاوران املاک نمی‌خواهند زندگی‌ خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

کد خبر: ۲۷۴٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha