۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
پروژه های شهری گرگان به محاق رفت | طرد سرمایه گذاران جایز نیست 
بازار گزارش می دهد؛

پروژه های شهری گرگان به محاق رفت | طرد سرمایه گذاران جایز نیست 

گرگان- با توجه به اینکه عوارض ساختمانی و بودجه دولتی نمی تواند اجرای پروژه های توسعه شهری را پشتیبانی کند لذا شهرداری گرگان بایستی بیش از این برای بهره مندی از حضور سرمایه گذاران تلاش کند. 

نجمه جهان تیغ, بازار: در کشور ما شهرداری ها عموما به بودجه دولتی و عوارض وابسته هستند اما با توجه به بحران اقتصادی موجود، این بودجه هم تحت تاثیر قرار گرفته است. اتکا شهرداری ها به عوارض سبب شده تا رغبت این نهاد برای کسب درآمد پایدار و جذب سرمایه گذار کاهش پیدا کند. این موضوع چالشی تحت عنوان کوچ سرمایه گذاران را در شهرهایی مانند گرگان که عوارض ساخت و ساز در آنها جهش قابل ملاحظه ای داشته به وجود آورده است. در شرایط کنونی بدون استفاده از توان سرمایه گذاران توانمند و جلب مشارکت مردمی نمی توان برنامه ها و پروژه های پیش بینی شده برای توسعه شهرها را محقق ساخت. شهرداری تبریز را می توان از جمله شهرداری های موفق در استفاده از پروژه های سرمایه گذاری دانست.

ابرپروژه شهربازی مدرن گرگان در سایت گردشگری هزارپیچ، بازار موزه هفت شهر، هتل ناهارخوران، عرصه گردشگری جنب آبشار مصنوعی و غیره جزو پروژه‌هایی است که شهرداری گرگان برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تبدیل این شهر به مقصد گردشگران در دستور کار قرار داده است. شهرداری مرکز استان موفقیت چندانی در پروژه های سرمایه گذاری نداشته و پروژه های مختلف آن در انتظار ورود سرمایه گذار خاک می خورد.

تقویت جایگاه متولیان امور سرمایه‌گذاری در شهرداری ها

تقویت جایگاه متولیان امور سرمایه‌گذاری در مجموعه شهرداری ها به عنوان اولین قدم در راستای تغییر نگاه به مقوله سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. به نظر می رسد چنانچه سازمان سرمایه گذاری در چارت سازمانی شهرداری گرگان ایجاد شود شاید این نهاد بتواند قدمی هر چند کوچک در راستای جذب سرمایه گذار بردارد و رکود حاکم بر پروژه های عمرانی و گردشگری شهر گرگان را از میان برداشت. برخی مسئولان مدیریت شهری بر این باورند که مشارکت و جذب سرمایه گذار نیازمند تعامل تمام دستگاه ها است و شهرداری به تنهایی نمی تواند در این خصوص موفق عمل کند. آنها چالش هایی که دستگاه های نظارتی در مسیر ورود سرمایه گذار ایجاد می کنند را هم سنگی پیش پای سرمایه گذاران می دانند.

شهرداری گرگان تاکید دارد که در دوره کنونی یکی از اصلی‌ترین راهبردهای خود را جذب سرمایه‌گذار و جلب مشارکت بخش خصوصی در موضوعات مختلف به‌ویژه در پروژه‌های گردشگری بنا نهاده اما پر واضح است که تلاش ها در این خصوص با شعار ها همخوانی ندارد. این نهاد حتی در جذب حامی مالی برای تیم بسکتبال شهرداری گرگان نتوانسته موفقیتی کسب کند و این تیم هم از بودجه شهرداری گرگان مورد حمایت قرار می گیرد.

پروژه های شهری گرگان به محاق رفت | طرد سرمایه گذاران جایز نیست 

یک کارشناس سرمایه گذاری در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: شهرداری ها باید مطالعات طرح جامع گردشگری را اولویت اقدامات خود در جهت توسعه شهری قرار دهند.

محمد مهدی دیانی افزود: عدم تهیه طرح جامع گردشگری در شهرها موضوعی است که گریبان بیشتر استان های کشور را گرفته و مطلع نبودن از ظرفیت ها و ضعف های هر شهر مسئله ای است که می توان با تدوین این طرح از آن مطلع شد.

وی اضافه کرد: برای تسهیلگری برخی امور در اجرای پروژه های شهری باید متولیان امر با ایجاد میثاقنامه شرایط را تسریع کنند.

به گفته دیانی، در برخی موضوعات، دولت به تعهدات خود در قبال شهرداری عمل نمی کند در نتیجه این نهاد با ایجاد روش های جدید تامین مالی باید شرایط پروژه های عمرانی خود را مساعد نگه دارد.

شهرداری ها باید بتوانند مزیت ها و گزینه های جدیدی را نسبت به سایر شهرها ارائه دهند تا بتوانند سرمایه گذار جذب کنند زیرا پیشنهاد در اختیار قرار دادن زمین و پروانه توسط همه شهرها ارائه می شود

جذب سرمایه گذار نیازمند تکریم، تسریع و سود است

موسس مدرسه مجازی سرمایه گذاری و مشارکت در گفت‌وگو با بازار با بیان اینکه جذب سرمایه گذار نیازمند تکریم، تسریع و سود است، اظهار کرد: اگر نمی توانیم سود بیشتری در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم باید تسهیلات و امتیازات ویژه ای برای او در نظر بگیریم.

داود ندیم با بیان اینکه توسعه شهرها از محل منابع دولتی و عوارض رقم نمی خورد، افزود: باید به سراغ مدل های مختلف جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی پیش برویم.

وی تصریح کرد: شهرداری ها باید بتوانند مزیت ها و گزینه های جدیدی را نسبت به سایر شهرها ارائه دهند تا بتوانند سرمایه گذار جذب کنند زیرا پیشنهاد در اختیار قرار دادن زمین و پروانه توسط همه شهرها ارائه می شود.

خبرنگار بازار در ادامه به سراغ رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان گلستان رفت. سید محمد مرتضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: قاعدتا فعال اقتصادی و بخش خصوصی به دنبال کسب سود است و پروژه ای که حاشیه سود نداشته باشد، هیچ توجیهی برای ورود سرمایه گذار نخواهد داشت.

صبر سرمایه گذار لبریز می شود

وی با بیان اینکه عدم حمایت سرمایه گذار توسط دستگاه های نظارتی، اراده این قشر را تضعیف می کند، گفت: سرمایه گذار هر چقدر هم تعصب داشته باشد اما سنگ اندازی های مختلف و عدم تعهد سایر دستگاه ها نسبت به وظایفی که دارند، صبر او را لبریز می کند.

مرتضوی بر این باور است که برخی مدیران دستگاه های اجرایی استراتژی خاص و برنامه ای در برابر پروژه های سرمایه گذاری ندارند.

پروژه های شهری گرگان به محاق رفت | طرد سرمایه گذاران جایز نیست 

وی می گوید: تا زمانی که ذهن مدیران شهری و استانی برای تعامل و پشتیبانی واقعی از سرمایه گذار به طور واقعی و نه در شعار آماده نشود، قطعا هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد و صرفا با آمار و ارقام سرگرم می مانیم.

مدیریت شهری گرگان در جذب سرمایه گذار موفق نبوده است

رئیس شورای شهر گرگان در گفت‌وگو با بازار به این موضوع اذعان دارد که مدیریت شهری گرگان تا کنون در جذب سرمایه گذار موفق عمل نکرده است. عیسی مهری با بیان اینکه در حال حاضر در تامین حداقل زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذار مشکل داریم، افزود: هم وطنان ما در استان یزد از شن زارها به درآمد دلاری رسیده اند اما گلستان با وجود ظرفیت های بسیار نتوانسته به اقتصاد مطلوب دست یابد.

وی به لزوم وجود مدیریت واحد سرمایه گذاری تاکید کرد و گفت: مسئولان دولتی باید روند بروکراسی اداری را کوتاه و زیرساخت های لازم را برای سرمایه گذاری فراهم کنند.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان گلستان هم در گفت‌وگو با بازار پیشنهاد تشکیل کارگروه حمایتی متشکل از نماینده های دستگاه های اجرایی مرتبط در سطح استان را ارائه داد و گفت: در این کارگروه باید میثاق نامه ای تدوین شود تا بر طبق آن دستگاه های دولتی برای رفع مشکلات، همراه سرمایه گذار باشند.

ورود سازمان های نظارتی به شهرداری ها به دلیل عدم شفافیت قانونی در حوزه سرمایه گذاری است

شهرداری باید برای سرمایه گذار مزیت ایجاد کند

شهاب نورانی نیا افزود: شهرداری ها باید نسبت به سایر بازار ها مزیت های بیشتری را برای سرمایه گذار ایجاد کنند.

خبرنگار بازار با شهردار گرگان هم در این خصوص گفت و گو کرد. سید محمدرضا سید النگی اظهار کرد: شهرداری تا کنون به تنهایی در حوزه سرمایه گذاری پیش می رفت اما در حال حاضر به این پی برده که سایر دستگاه ها هم بایستی با این نهاد همراه باشند و این مطالبه گری از سوی آنان نیز وجود داشته باشد.

وی گفت: تا امروز آیین نامه و قانونی برای جذب سرمایه گذار وجود نداشت و صرفا چند شیوه نامه ابلاغ شده بود.

به گفته وی، ورود سازمان های نظارتی به شهرداری ها به دلیل عدم شفافیت قانونی در حوزه سرمایه گذاری است.

وی تصریح کرد: شهرداری در حمایت و جذب سرمایه گذار به حمایت سایر دستگاه های خدمات رسان، دستگاه های نظارتی و تسهیلات نیاز دارد.

به گزارش بازار، با توجه به گفتمان سرمایه گذاری که با کمک رسانه ها در شهرداری گرگان رخ داده انتظار است این نهاد با تشکیل «کارگروه حمایتی و رفع موانع سرمایه گذاری در پروژه های شهرداری» عزم خود را برای حضور سایر دستگاه ها در جذب سرمایه گذار جزم کند.

کد خبر: ۲۷۴٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      0 0
      من یک کارگرم یادمه پرداختی عوارض شهرداری خونم بحساب بعضی از مکانهای تفریحی واریزشد ولی ما از اون مکانها هیچ استفاده ای نکردیم ونمیتونیم چون استفاده ازانها پولی هست فقط واسه پولدارا خوبه بخدا بچه هامون فقط تماشگر تفریح بچه پولدارها هستند واقعا این تبعیض نیست باید ی روزی رو هم واسه قشر کارگرحداقل فرزندامون تخفیف یارایگان کنند