۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
برق‌رسانی به روستاهای فاقد برق و خانوارهای عشایری در دولت‌ سیزدهم
مجری طرح برق‌رسانی روستایی توانیر اعلام کرد

برق‌رسانی به روستاهای فاقد برق و خانوارهای عشایری در دولت‌ سیزدهم

شبیهی، مجری طرح برق‌رسانی روستایی شرکت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) گفت: تاسیسات ۱۵ هزار و ۵۶۱ روستا در سه سال اخیر به‌سازی شد.

به گزارش بازار، «فرهاد شبیهی» درباره آخرین اقدام های وزارت نیرو در راستای برق‌رسانی به روستاها افزود:‌ وزارت نیرو همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار سکنه دائم و روستاهای زیر شبکه (هم‌جوار شبکه) و زیر ۱۰ خانوار دارای کدآبادی و دارای مجوز از مراجع زمین و مسکن را از محل عوارض برق و بدون دریافت هزینه از روستاییان برق‌رسانی می‌کند.

وی ادامه‌داد: در دولت سیزدهم آمادگی برای برق‌رسانی به همه روستاهای فاقد برق واجد شرایط فراهم است و شرط لازم این است که مجوزهای مورد نیاز از سایر مراجع ذی‌صلاح و دستگاه‌های اجرایی خارج از وزارت نیرو از جمله مجوزهای منابع‌طبیعی، محیط‌زیست، بنیاد مسکن و غیره یا صدور کدآبادی یا افزایش سکنه در روستاهای کم خانوار اتفاق بیافتد تا شرایط برق‌رسانی مهیا شود.

این مقام مسوول ادامه‌داد: پس از آن توسط وزارت نیرو اقدام خواهد شد. بر این اساس در حال حاضر همه درخواست‌های ارائه شده و مجاز در دست اقدام است.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی شرکت توانیر در پاسخ به این سوال که در دولت سیزدهم میزان افزایش تامین برق روستایی چقدر بود، گفت: در دولت سیزدهم، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۹۰ روستا، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۷ روستا و در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۳ روستا (در مجموع تعداد ۴۳۰ روستای جدید) از نعمت برق برخوردار شدند.

وی گفت:‌ تعداد روستاهای برق‌دار شده تا دهه فجر سال ۱۴۰۲ در مجموع ۵۸ هزار و ۷۶۹ روستا بوده که ۸۳ روستا از این تعداد در سال جاری برق‌دار شده است.

شبیهی خاطرنشان‌کرد: با توجه به فرسودگی شبکه‌های برق در روستاها و فرمایش رهبر معظم انقلاب برای توجه به فرسودگی تاسیسات، هر ساله بیش از ۸۵درصد اعتبارات برق روستایی به بهسازی شبکه برق روستاها اختصاص می‌یابد به طوری که در سه سال گذشته شبکه برق تعداد ۱۵ هزار و ۵۶۱ روستا بهسازی شده و در قالب آن ضمن رفع فرسودگی‌های تاسیسات برق در روستاها، پایه‌های برق از معابر جابه‌جا شده، روشنایی جدید در معابر روستاها نصب و ولتاژ شبکه‌های برق روستایی تقویت شده است.

وی اضافه‌کرد: شبکه برق برای تامین برق مشترکان جدید در روستاها توسعه یافته است. هدف‌گذاری بهسازی شبکه‌های برق روستایی در پایان دولت سیزدهم برای بهسازی ۷۰درصد از روستاهای فرسوده است.

شبیهی افزود:‌ یکی از برنامه‌ها برای تامین برق پایدار و مطمئن و رفع افت ولتاژ در شبکه توزیع برق روستاها، توسعه و تقویت شبکه برق بالادستی در سطح فوق توزیع و انتقال برق است که هر ساله اعتباراتی به شرکت‌های برق منطقه‌ای به این منظور اختصاص می‌یابد.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی شرکت توانیر اظهار داشت:‌ تامین برق عشایر از طریق سامانه‌های قابل حمل برق خورشیدی از دیگر برنامه‌های برق روستایی است، به طوری که از ۲۱ هزار خانوار عشایری که تامین برق شده‌اند، برای تعداد ۱۸ هزار خانوار عشایر در این دولت اقدام شده است و هر ساله تامین برق ۱۰ هزار خانوار در برنامه قرار دارد.

کد خبر: ۲۷۴٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha