۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
ایران را بهشت واردات خودروهای برقی نکنید| تمرکز روی خودروهای هیبریدی باشد نه برقی
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران:

ایران را بهشت واردات خودروهای برقی نکنید| تمرکز روی خودروهای هیبریدی باشد نه برقی

صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نباید اجازه داد که ایران به بهشت واردات خودروهای برقی تبدیل شود، گفت: مشکلی در تامین برق خودروهای برقی نیست مشکلمان تامین زیرساخت هاست.

بازار؛ گروه آب و انرژی:حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بازار در پاسخ به این سوال که تمرکز وزارت صمت روی توسعه خودروهای برقی می تواند صنعت برق را با چالش مواجه کند، گفت: با توجه به حجم و تعداد محدود خودروهای برقی فکر نمی کنم که در زمینه تامین برق این خودروها مشکلی وجود داشته باشد. ضمن اینکه کنترل مصرف این خودروها هم کار سختی به نظر نمی رسد.

به گفته او، در توسعه خودروهای برقی مشکلی اصلی بیش از اینکه در تامین برق باشد، مشکل موجود ایجاد زیر ساخت هاست.

او با بیان اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاهی ما چیزی حدود ۹۴ هزار مگاوات است، ادامه داد: البته میزان بهره برداری از نیروگاه ها به دلیل مسائل ارتفاع کمتر از ظرفیت نصب شده است. با این وجود در صورت مدیریت درست می توان برق خودروهای برقی را تامین کرد.

او با بیان اینکه در ایام ییک مصرف یعنی در تابستان حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار مگاوات کمبود برق داریم، ادامه داد: برای رفع این ناترازی باید از سیاست های بهره وری انرژی، بهینه سازی مصرف و واقعی سازی قیمت ها استفاده کرد.

نباید اجازه دهیم ایران به بهشت واردات خودروهای برقی تبدیل شود. باید کنترل های لازم در زمینه واردات خودروهای برقی صورت گیرد تا خودروهایی که وارد کشور می شوند مصرف پایین اما بهره وری بالایی داشته باشند. به عبارت دیگر سنگ بنای واردات را از همان ابتدا به خوبی پایه گذاری کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این جمله که نباید اجازه دهیم ایران به بهشت واردات خودروهای برقی تبدیل شود، ادامه داد: باید کنترل های لازم در زمینه واردات خودروهای برقی صورت گیرد تا خودروهایی که وارد کشور می شوند مصرف پایین اما بهره وری بالایی داشته باشند. به عبارت دیگر سنگ بنای واردات را از همان ابتدا به خوبی پایه گذاری کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم.

خودروهای هیبریدی انتخاب بهتری نسبت به برقی ها

او همچنین با بیان اینکه خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای برقی انتخاب بهتری هستند، افزود: توصیه ما این است که تمرکز روی این نوع خودروها باشد و تعرفه واردات این نوع خودروها کاهش پیدا کند.

صالحی بر این باور است که یک مرحله قبل از خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی است که هم با برق شارژ می‌شود و هم موتور بنزینی دارد؛ بنابراین اگر زیرساخت خودروهای برقی در کشور موجود نیست و در شرایطی که خودروهایی در داخل کشور در حال تردد است که در ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر بنزین می سوزانند، می‌توان با خودروهای هیبریدی شروع کرد که برای این مسافت، تنها ۳ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

به گفته دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، با گسترش استفاده از خودروهای برقی، سوخت کمتری مصرف و ذخیره سازی بالاتری صورت می گیرد؛ ضمن اینکه این سوخت می تواند برای یک بخش دیگر استفاده شود و مجموع انرژی مصرفی در ایران به یک مسیر تعادلی می‌افتد که مسیر درستی است و به آینده می‌توانیم امیدوار باشیم؛ حال آنکه اگر راه‌ها را ببندیم و نگران باشیم که برق این خودروها را نداریم، مصرف سوخت افزایش می‌یابد و از آن طرف چون مسیرهای درست را بسته‌ایم همچنان آلایندگی باقی می‌ماند و دیگر سرمایه‌گذاری هم در این صنعت رخ نمی‌دهد.

ارزان بودن سوخت‌های فسیلی در ایران، سبب شد طی سال‌های گذشته طراحی، ساخت و تولید خودروهای الکتریکی در ایران در اولویت نباشد

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است که ارزان بودن سوخت‌های فسیلی در ایران، سبب شد طی سال‌های گذشته طراحی، ساخت و تولید خودروهای الکتریکی در ایران در اولویت نباشد. این در حالی است که سیر تحول تکنولوژیک در این نوع خودروها بسیار سریع و وسیع است؛ به‌گونه‌ای که تاخیر در کسب دانش و فناوری در این زمینه، موجب عقب‌ماندگی از قافله کشورهایی است که برای بقا در صنعت خودرو جهان، برقی‌سازی محصولات خود را با سرعت و جدیت دنبال می‌کنند.

کد خبر: ۲۷۳٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ف. ستوده نیا IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      13 8
      بایست علت اینکه از خودروهای هیبرید ی دفاع می کنه بررسی بشه ، که سهام دار کدوم شرکتیه
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      8 0
      نظرش عالی است که در دو موردیکی برقی و دیگری هم بنزینی وبرقی کم مصرف با کیفیت عالی باشد با این نظر که برقی برای شهر های بزرگ ولی دو گانه برای شهر های کوچک وروستاها باشد مردم ما لایق بهترینها هستند آشِغال وارد نکنید باتعرفه ی کم باشد
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      5 2
      اولویت ر با هیپرید باشه بهتر است .با مشکل تامین برق مواجه نمیشه
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      3 1
      میخواین برق صادر کنین بفکر آلودگی نیستین
    • کوثر IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      6 0
      با سلام و تحیت اینکه خودرو هیبریدی در اولویت اول واردات باشد ، نظر بسیار خوبیست ، ولی با این شرط که دولت ، تعرفه واردات آنرا تنها نیم درصد قرار دهد تا هم مردم ترغیب شوند و هم خوشحال از اینکه پول کمتری بابت وارد کردن این خودروها میپردازند و نهایتا مصرف بنزین بشدت کاهش پیدا خواهد کرد. آیا این آروزها دست نیافتنی هستند؟؟؟!!! چرا دست یافتنی هستند ولی بشرط اینکه دولت دست از انحصار بردارد و به این امر رضایت دهد. ولله الحمد
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      1 0
      تو این چندرور مانده به انتخابات بابا شما خیلی کارها میکنید......?
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      0 0
      خودرو های هیبریدی یک مشکل ندارن دوتا دارن یکی مشکلات موتور درون سوز دومی مشکلان سیستم برقی و باطری که درسته مصرفشون کمه اما پیچیدگی فنی مشکلات این نوع خودرو وقتی این خودروها نیاز به سرویس دارن هزینه های زیادی برا صاحب خودرو به بار میاره اما خودرو برقی فقط باطری و موتور الکتریکی داره یا خودرو بنزینی فقط مشکلان موتور رو داره بهتره همون خودرو برقی بیاد خودشم خودرو برقی رو کسی روز شارژ نمیکنه شب که مصرف پایینه شارژ میشن