۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
ایران به محصولی راهبردی در صنعت پتروشیمی دست یافت
رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت:

ایران به محصولی راهبردی در صنعت پتروشیمی دست یافت

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت از آغاز تولید محصول راهبردی «پنتااریتریتول» در پتروشیمی نخل آسماری پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی خبر داد.

به گزارش بازار، عبدالحسین بیات با بیان اینکه همزمان با اعیاد شعبانیه، برای نخستین بار محصول راهبردی پنتااریتریتول ایرانی در پتروشیمی نخل آسماری تولید شد، گفت: این پتروشیمی پس از ۲۰ سال از زمان شروع و حدود ۱۴ سال رکود و توقف، روز یکشنبه ۲۲ بهمن‌ماه (سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی) خوراک دریافت کرد و روز چهارشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) مقارن با اعیاد گرانقدر شعبان، برای نخستین مرتبه در کشور موفق به تولید محصول راهبردی پنتااریتریتول شد.

وی با یادآوری «برنامه خلق منابع پایدار برای صندوق‌ها» ادامه داد: تولد دوباره پتروشیمی نخل آسماری طی دو سال و نیم گذشته، مرهون سیاست‌های راهبردی و اصولی وزیر نفت مبنی بر در اولویت قرار گرفتن اتمام و راه‌اندازی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام و زحمت‌های شبانه‌روزی مدیران عامل شرکت اهداف و شرکت‌های تابع، معاونت‌های پروژه‌ها، مالی و برنامه‌ریزی در قالب شورای عالی پروژه‌هاست و از سوی دیگر حضور فعال و مؤثر مدیرعامل شرکت پتروشیمی نخل آسماری، هیئت‌مدیره، مهندسان و کاردان‌های این شرکت باعث شد در ۲۹ ماه کار شبانه‌روزی، این محصول مهم را برای کشور و صنعت پتروشیمی تولید کنند؛ محصولی مهم که عواید تازه‌ای را به ورودی‌های صندوق‌ها اضافه می‌کند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های مدیرعامل شرکت پتروشیمی نخل آسماری در نشست شورای عالی پروژه‌ها، تولید محصول استالدئید در پتروشیمی نخل آسماری از ابتدای دهه مبارک فجر آغاز و مطابق برنامه زمان‌بندی مصوب و اعلامی، مواد اولیه شامل فرمالین و استالدئید و سود کاستیک روز ۲۲ بهمن به واحد «پنتااریتریتول» تزریق شد.

بر اساس این گزارش، پروژه تولید پنتااریتریتول نخل آسماری که از سال ۱۳۸۲ آغاز شده بود، سال ۱۳۸۷ متوقف شد و میلیون‌ها دلار سرمایه شاغلان و بازنشستگان، معطل و راکد ماند، سرانجام با پیگیری و اقدام‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها ادامه کار آغاز شد و طی ۲۹ ماه، از پیشرفت ۱۰ درصدی به پیشرفت ۱۰۰ درصدی رسید و آماده بهره‌برداری رسمی شد.

پیش‌بینی می‌شود این پروژه که محصولش برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود، سالانه حدود ۲۰ میلیون یورو ارزآوری برای گروه اقتصادی صندوق‌ها محقق کند.

پیشرفت پروژه پتروشیمی نخل آسماری در ۲۹ ماه گذشته سبب شده است این پروژه به نماد مولدسازی و فعال‌سازی طرح‌های راکد در حوزه پتروشیمی تبدیل شود.

کد خبر: ۲۷۳٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha