۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
جوان‌ها در حسرت خانه دار شدن هستند| «ابر بحران» در انتظار بازار مسکن!
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

جوان‌ها در حسرت خانه دار شدن هستند| «ابر بحران» در انتظار بازار مسکن!

گرگان- فعالان و کارشناسان حوزه صنعت ساختمان بر این باورند که با ادامه روند فعلی بازار مسکن در آینده ای نه چندان دور دچار وقوع یک ابر بحران در این صنعت خواهیم شد.

بازار؛ گروه استان ها: وضعیت بازار مسکن در کشور هر روز بغرنج تر از دیروز می شود و وعده دولت برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی هم تا اینجای کار تحقق نیافته و دردی از مردم دوا نکرده است. اندک خریدهایی که در بازار مسکن رخ می دهد به قصد حفظ ارزش پول و به نوعی خرید های تبدیلی تلقی می شوند و خانه اولی ها همچنان در حسرت خانه دار شدن به سر می برند.

از طرفی گرانی فاجعه بار مصالح ساختمانی، سازندگان را هم مستأصل کرده و کمبود نقدینگی چالشی بوده که به واسطه همین تورم دامن گیر این قشر شده است. در گفت‌وگو با «محمد مهدی بهزادیان» عضو انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان گلستان به مشکلات پیش روی این صنعت پرداخته شد.

حدود ۲۰ سال قبل ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت مسکن با دریافت تسهیلات جبران می شد اما امروز چنین شرایطی را شاهد نیستیم

وی بر این باور است که هیچ کدام از دولت ها تا کنون در اجرای طرح های مختلف برای خانه دار شدن مردم موفق نبوده اند. وی معتقد است دولت بایستی با کنترل تورم، کاهش بروکراسی و حمایت های واقعی تر شرایط آسان تری را برای مردم فراهم کند، در غیر اینصورت با ادامه روند فعلی به «ابربحران» در حوزه بازار مسکن نزدیک خواهیم شد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

* وضعیت فعلی صنعت ساختمان را چطور می بینید؟

صنعت ساختمان همیشه با تغییراتی در حرکت بوده اما اکنون شرایط بسیار دشوار تر از گذشته شده است. تورم ضمن اینکه ساخت و ساز را کاهش داده هزینه ساخت را بالا برده است و سبب شده مردم نتوانند خود را با این جهش قیمتی وفق دهند. در چند سال اخیر برای نخستین بار تورم مصالح از تورم مسکن پیشی گرفته و شرایط را دشوارتر از همیشه کرده است.

خانه اولی ها در گذشته موتور محرک بخش مسکن بودند اما امروز این افراد توانایی خرید نداشته و عمده خریداران مسکن کسانی هستند که قصد تبدیل سرمایه خود به خانه را دارند. از سال ۹۷ که تورم سالانه بیش از ۴۰ درصد را تجربه کردیم در حوزه مسکن هم این تورم به وجود آمد. این در حالی است که حقوق و درآمد ها به این نسبت بالا نرفت و این مسئله کار را برای سازندگان هم دشوار کرده است.

جوان‌ها در حسرت خانه دار شدن هستند| «ابر بحران» در انتظار بازار مسکن

* دولت چقدر توانسته در کنترل بازار مسکن موفق عمل کند؟

همه دولت ها عزم این را داشتند که اقداماتی در حوزه مسکن انجام دهند اما تا کنون تقریبا همه آنها ناموفق بوده اند. دولت سیزدهم هم این مهم را با شعار ساخت یک میلیون مسکن آغاز کرد اما این شعار پس از گذشت دو سال، فاصله بسیار جدی با واقیعت دارد. حدود ۲۰ سال قبل ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت مسکن با دریافت تسهیلات جبران میشد اما امروز چنین شرایطی را شاهد نیستیم. اگر عرضه مسکن و حمایت ها واقعی تر بود از شرایط مطلوب تری برخوردار بودیم.

در حوزه بروکراسی هر روز شاهد مشکلات جدی هستیم و رفت و آمد های چند ماهه سازندگان در شهرداری و نظام مهندسی ساختمان کار را دشوار می کند. در چنین شرایطی زمان آغاز پروژه طولانی شده و مشکلات زیادی ایجاد می شود. علی رغم شعار دولت الکترونیک اما در میدان عمل نتوانسته ایم در کاهش بروکراسی های اداری موفق عمل کنیم. ضمن اینکه عوارض سالیانه ای که شهرداری از سازندگان دریافت می کند بعضاً بیش از تورم است.

* به عنوان یک سرمایه گذار مطالبه شما از بانک ها چیست؟

در گذشته سازندگان سرمایه در گردش دریافت می کردند اما با طرح نهضت ملی مسکن این تسهیلات متوقف شده و اکنون تنها تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت می شود. سازندگان عمدتا ملک ها را به مشارکت می گیرند که در این روش سند در اختیار سازنده نیست تا بتواند تسهیلات دریافت کند.

شرایط ساخت و ساز و بازار مسکن برای سازندگان و خریداران هر روز بدتر شده است

پیشنهاد می کنم به افراد خانه اولی تسهیلات ارزان قیمت تر و طولانی مدت ارائه دهند. تعاونی های مسکن که سازندگان حرفه ای می توانند به آن ورود کنند بیشتر تا خانه های ارزان قیمت تری ساخته شود و اگر بانک ها به این سمت پیش بروند کمک خوبی در حوزه مسکن به متقاضیان خواهند کرد.

* آینده بازار مسکن را چطور پیش بینی می کنید؟

شرایط ساخت و ساز و بازار مسکن برای سازندگان و خریداران هر روز بدتر شده و تا زمانی که حجم نقدینگی و به تبع آن مهار تورم در کشور رخ ندهد، قطعا در آینده ای نه چندان دور بحران مسکن به ابر بحران تبدیل خواهد شد. بنابراین پیش بینی می کنم در سال آینده شرایط مسکن بحرانی تر شود. امیدوارم سیاست گذاران از طریق همفکری با انجمن های انبوه سازان و متخصصان راه حل هایی برای حوزه مسکن بیاندیشند.

کد خبر: ۲۷۳٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha